• Anonym (Kit kat)

Vars ska min katt sova på natten??

Hej.

Har en katt hos min pappa och just nu är jag här. Det är min katt från början men han är ju som såklart hela familjens också. Han är både inne och utekatt eftersom att vi bor i hus. Han är snart 7 år, om mindre än 1 månad.

Problemet är att jag inte vet vars han ska sova på natten. Om han sover fritt i huset så vaknar han tidigt på morgonen och hoppar på min pappas dörr flera gånger så att han vaknar. Förut sov han med mig och min pojkvän men det funkar som inte och om det nu funkar så vaknar han jättetidigt på morgonen då också och vill ut. Jag kan ju inte släppa ut honom fritt i huset heller för då springer han runt och väcker pappa i och med att han hoppar på dörrhandtaget.

Vi har länge gjort så att han sover i en garderob på nätterna som vi stoppar honom i när vi ska gå och lägga oss. Det går bra på natten, då sover han där, men vid 6 tiden på morgonen så vaknar han där också och hoppar på dörrhandtaget och ska ut.

Då vaknar vi 6 på morgonen av att han konstant hoppar på dörrhandtaget och vill ut, så då brukar jag släppa ut honom i huset och ge honom mat för han brukar vara hungrig. Därefter släpper jag ut honom (alltså utomhus) men då får han vara ute så länge tills vi vaknar...

Vill inte att han ska sova ute om nätterna. Det känns inte bra, så det är inget alternativ att vi släpper ut honom utomhus när vi ska gå och lägga oss.

Eftersom att det inte funkar så som vi gör nu, så har jag funderat på att stoppa honom i hans bur när jag går och lägger mig. Då får han ligga i buren i mitt rum med mig eller nån annanstans, men det kommer ju vara samma visa då också. Han kommer vakna vid 6 på morgonen och krafsa på buren.

Om vi inte kommer på nåt bättre så får vi väl göra så att han fortsätter sova i garderoben/i buren om nätterna och så vaknar vi vid 6 tiden på morgonen när han hoppar på dörrhandtaget/krafsar på buren och så måste vi gå upp och ge honom mat och sen släppa ut honom utomhus. Men då blir han ute så länge, tills vi stiger upp..

Nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??
  • Anonym (lär katten)

Man kan lära en katt att inte väcka en, men den ska kunna äta och röra sig fritt gå på låda. låt inte katten få sin vilja igenom med öppnig av dörren förens klockan är en viss tid då anpassar sig katten fort.

• monkees

Det är väl ett rätt naturligt beteende för en katt att den vill UT om den är van att vara ute. Min kompis har en utekatt och dom bor i hus. Hon beklagar sig ibland över katten som på morgonen ska in och ut. Första JAAAAM vid dörren för att komma ut och strax därefter KRAFS på sovrumsfönstret för att komma in.......och rätt vanligt att den ytterligare en stund senare står vid dörren och JAAAAM, vill ut.

• nernu

Djurvänner i stan alltså... Katter vill vara ute och jaga på nätterna. Det är inte naturligt för dem att ligga inne och sova när det är mörkt. Låsa in en katt i en garderob. Trams.

• monkees
    nernu skrev 2017-04-19 07:34:19 följande:

Djurvänner i stan alltså... Katter vill vara ute och jaga på nätterna. Det är inte naturligt för dem att ligga inne och sova när det är mörkt. Låsa in en katt i en garderob. Trams.

Fast det finns katter som bara är inne och har fullt upp med ett revir på två-tre rum och kök! En sådan kisse har jag och hon är så nöjd med livet så hon bara kurrar, sover, myser och mår gott. (jag är pensionär och hemma med henne så det bidrar antagligen(?)
  • monkees
    monkees skrev 2017-04-19 07:39:06 följande:
    Fast det finns katter som bara är inne och har fullt upp med ett revir på två-tre rum och kök! En sådan kisse har jag och hon är så nöjd med livet så hon bara kurrar, sover, myser och mår gott. (jag är pensionär och hemma med henne så det bidrar antagligen(?)
    *Jag har en stor balkong som är in-nätad och kattsäker men när jag öppnar så kisse kan gå ut så sätter hon sig hellre i sovrumsfönstret!
  • Hugful80
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 12:50:51 följande:
    Din attityd hjälper inte.
    Inte djurplågeri heller. Kan du inte tillgodose ditt husdjurs basala behov skall du inte behålla det
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • monkees

Om man bor i hus så kan man väl skaffa en kattlucka i dörren?...........men det kanske blir dragigt och kallt på vintern? ELLER så skaffar man en liten kattunge och släpper aldrig ut den så de inte får smak på utelivet (eller kanske rättare sagt inte pinkar in ett revir ute som den måste bevaka)! Min lilla innekatt hör jag aldrig ett pip ifrån och hon har flera olika platser som är hennes sovplats-favorit.

• Familyhearts

Stänga in i en garderob eller i en bur. Fy fan alltså. Jävla galenskaper. Katten ska ha tillgång till mat och vatten och låda, o finns ingen låda så ska katten självklart släppas ut. Katten jamar och ska gå upp då. Ja men jävligt konstigt, är väl antagligen hungrig eller nödig. Jävla trams alltså. Blir så förbannad på folk med djur som inte fattar bättre!

• monkees
    Familyhearts skrev 2017-04-20 06:46:57 följande:

Stänga in i en garderob eller i en bur. Fy fan alltså. Jävla galenskaper. Katten ska ha tillgång till mat och vatten och låda, o finns ingen låda så ska katten självklart släppas ut. Katten jamar och ska gå upp då. Ja men jävligt konstigt, är väl antagligen hungrig eller nödig. Jävla trams alltså. Blir så förbannad på folk med djur som inte fattar bättre!

De allra flesta som har utekatter har väl också en kattlåda inne? Min kompis har en utekatt och när hon och familjen skulle åka bort så fick kisse bo hos svärfar OCH vara ute samt att det fanns en kattlåda inne. Hon berättade att svärfadern tyckte det var så lustigt att katten som var ute......gick IN för att gå på lådan
  • Familyhearts
    monkees skrev 2017-04-20 07:12:20 följande:
    De allra flesta som har utekatter har väl också en kattlåda inne? Min kompis har en utekatt och när hon och familjen skulle åka bort så fick kisse bo hos svärfar OCH vara ute samt att det fanns en kattlåda inne. Hon berättade att svärfadern tyckte det var så lustigt att katten som var ute......gick IN för att gå på lådan
    Ja absolut, men skrev så eftersom jag inte säkert vet att just denna katt har det.
    Exakt så är det hemma hos en släkting till mig med, katterna går IN för att gå på lådan.. medan jag känner andra som har katter som går både inne/ute.
  • Anonym (pussylover)

Varför låser ni inte in honom i badrummet tillsammans med en matskål och vatten. Då klarar han sig ju tills ni går upp. Så blir han utsläppt av den som först vaknar.
    Att låsa in honom i hand bur är djurplågeri, transportburar får endast användas till transportsträckor.

• Anonym (Bitter)

Hela detta inlägget irriterar mig.
    Du har tagit på dig ett ansar över en annan levande figur och får anpassa dig efter det.
    Vi har två katter och en hund, vi får ofta gå upp både 1, 2 och ibland 3 gånger på natten för att släppa in/ut katterna. Du har valt att ha djuret, inte djuret själv.

Kan man av ren bekvämlighet inte orka gå upp och släppa ut sitt djur ska man inte heller ha något.

Mvh bitter

• Hugful80
    Anonym (lär katten) skrev 2017-04-19 00:58:09 följande:

Man kan lära en katt att inte väcka en, men den ska kunna äta och röra sig fritt gå på låda. låt inte katten få sin vilja igenom med öppnig av dörren förens klockan är en viss tid då anpassar sig katten fort.

Det blandar inte ihop djuret med hund?
  • kossamu
    Hugful80 skrev 2017-04-22 01:20:35 följande:
    Det blandar inte ihop djuret med hund?
    Vår katt är likadan. Han väcker inte oss på morgonen. Han brukar sova i fotändan på dotterns säng eller i En fåtölj hos någon utav sönerna. När vi kommer upp ställer han sig vid sin matskål och tittar på oss. Tar det för lång tid kommer han och stryker längs benen på oss. Sen vill han ut.
Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??