• Anonym (Kit kat)

Vars ska min katt sova på natten??

Hej.

Har en katt hos min pappa och just nu är jag här. Det är min katt från början men han är ju som såklart hela familjens också. Han är både inne och utekatt eftersom att vi bor i hus. Han är snart 7 år, om mindre än 1 månad.

Problemet är att jag inte vet vars han ska sova på natten. Om han sover fritt i huset så vaknar han tidigt på morgonen och hoppar på min pappas dörr flera gånger så att han vaknar. Förut sov han med mig och min pojkvän men det funkar som inte och om det nu funkar så vaknar han jättetidigt på morgonen då också och vill ut. Jag kan ju inte släppa ut honom fritt i huset heller för då springer han runt och väcker pappa i och med att han hoppar på dörrhandtaget.

Vi har länge gjort så att han sover i en garderob på nätterna som vi stoppar honom i när vi ska gå och lägga oss. Det går bra på natten, då sover han där, men vid 6 tiden på morgonen så vaknar han där också och hoppar på dörrhandtaget och ska ut.

Då vaknar vi 6 på morgonen av att han konstant hoppar på dörrhandtaget och vill ut, så då brukar jag släppa ut honom i huset och ge honom mat för han brukar vara hungrig. Därefter släpper jag ut honom (alltså utomhus) men då får han vara ute så länge tills vi vaknar...

Vill inte att han ska sova ute om nätterna. Det känns inte bra, så det är inget alternativ att vi släpper ut honom utomhus när vi ska gå och lägga oss.

Eftersom att det inte funkar så som vi gör nu, så har jag funderat på att stoppa honom i hans bur när jag går och lägger mig. Då får han ligga i buren i mitt rum med mig eller nån annanstans, men det kommer ju vara samma visa då också. Han kommer vakna vid 6 på morgonen och krafsa på buren.

Om vi inte kommer på nåt bättre så får vi väl göra så att han fortsätter sova i garderoben/i buren om nätterna och så vaknar vi vid 6 tiden på morgonen när han hoppar på dörrhandtaget/krafsar på buren och så måste vi gå upp och ge honom mat och sen släppa ut honom utomhus. Men då blir han ute så länge, tills vi stiger upp..

Nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??
  • Aikido
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 16:55:37 följande:
    Bidrar med en text från jordbruksverket som jag fick skickad till mig; "Utrymmen där katter hålls samt rastgårdar ska vara minst 6 kvadratmeter. Ytan ska vara minst 2 kvadratmeter per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 meter." Dessutom gäller att katten visst får vistas i en garderob eller en bur om den vill det, men då ska dörren vara öppen och katten ska kunna lämna buren eller garderoben när den så önskar och inte vara utlämnad åt när ägaren går upp och släpper ut den ur utrymmet."
    Så... kanske en liten aning off topic men om jag valde att identifiera mig som katt, blev dömd till fängelse för något brott (typ grovt djurplågeri) skulle jag kunna få hjälp av jordbruksverket då?
  • Froken Lokens
    Aikido skrev 2017-04-18 17:02:52 följande:

Så... kanske en liten aning off topic men om jag valde att identifiera mig som katt, blev dömd till fängelse för något brott (typ grovt djurplågeri) skulle jag kunna få hjälp av jordbruksverket då?

Om du är hänvisad till att bo i en garderob så ja, sannolikt.
  • Anonym (Eh)
    Froken Lokens skrev 2017-04-18 17:12:19 följande:

Om du är hänvisad till att bo i en garderob så ja, sannolikt.

Det är knappast att bo i en garderob om man sover där under natten och släpps ut när man vill.
  • sebbe420

En katt låter man somna vart den vill. Den har flera olika sovplatser i ett hus. Man kan inte bestämma att katten ska gå och lägga sig när man själv gör det. Tänk om den blir rastlös och då sitter fast i en garderob? Nej så gör man inte.

Påven Johanna m fl har rätt. Vad ni är känsliga för sanningen. 

Hellre ha katten utomhus på natten med tillgång till någon sorts koja med sovplats på baksidan. Det är en bättre lösning än garderoben allafall. Utomhus kan katten göra vad den vill. 

• Anonym (Eh)

Ts, släpp ut katten om nätterna eller så får den sova i ditt rum och så släpper du ut den när den vill ut. Men antar att du har kommit fram till nån sån lösning nu.

• Anonym (isa)
    Anonym (Eh) skrev 2017-04-18 17:15:10 följande:

Det är knappast att bo i en garderob om man sover där under natten och släpps ut när man vill.

Fast man får enligt lag överhuvudtaget hålla en katt instängd i en garderob.

Om katten går in där frivilligt och att den själv kan gå ut när den vill är det däremot okej.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (isa) skrev 2017-04-18 17:23:38 följande:

Fast man får enligt lag överhuvudtaget hålla en katt instängd i en garderob.

Om katten går in där frivilligt och att den själv kan gå ut när den vill är det däremot okej.

Det är de alternativen som finns. Att ts låter den sova med henne och släpper ut den när den vill, att den är i garderoben och släpps ut när den vill eller att den sover ute hela natten.

Sova ute kanske är bäst. Då stör den inte och den kan göra vad den vill.
  • Anonym (:))

Kan inte läsa igenom alla inlägg, men varför kan inte katten vara i köket? Stäng dörren/dörrarna och sätt dit kattlåda, matskål och klösträd. 

• Anonym (Moa)
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 12:58:16 följande:
    [quote=77603164][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2017-04-18 12:54:01 följande:[/quote-nick]Eftersom det är DU som är på besök så får DU anpassa dig! Låt katten gå fritt i huset. Så enkelt är det faktiskt.[/

Har du lässvårigheter?!

JAG FÅR INTE LÅTA KATTEN GÅ FRITT I HUSET FÖR DEN VÄCKER MIN PAPPA DÅ!!!!!!!!!
    Men fortsätt då att gå upp och ge katten mat samt släpp ut den så den får uträtta sina behov! Eller så ska du helt enkelt inte ha husdjur, inget som kräver något större arbete i alla fall. Kanske skaffa fiskar istället.

Fyfan, skaffar man djur sp får man väl ta hand om dem! Vad är det som är så svårt med att gå upp en vända vid 6 och sedan gå och lägga sig igen?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2017-04-18 17:50:58 följande:
    Men fortsätt då att gå upp och ge katten mat samt släpp ut den så den får uträtta sina behov! Eller så ska du helt enkelt inte ha husdjur, inget som kräver något större arbete i alla fall. Kanske skaffa fiskar istället.

Fyfan, skaffar man djur sp får man väl ta hand om dem! Vad är det som är så svårt med att gå upp en vända vid 6 och sedan gå och lägga sig igen?
    En sak till, självklart kan du inte stänga in katten. I en bur i en garderob. Jag hoppas verkligen du är ett troll. Stackars katt!!!

Skaffa en kattlucka så den kan gå utomhus när den vill, om den nu är utekatt, men verkar ju så, fast ni låser in den.

Vaknar du verkligen vid första knyst den gör, eller ska den må dåligt några timmar innan du vaknar?

Stackars, stackars katt!
Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??