• Anonym (Mamma)

Åka på semester ensam - sjävisk?

Jag är hemmamamma, har varit hemma på heltid med tre barn. Äldsta är åtta och yngsta snart två.

Pappan jobbar långa dagar, så det är jag som drar lasset med allt som hör vardagen till med tre barn och hus (förutom inkomstbiten då såklart).

Har ingen avlastning och kan inte minnas sist jag var bara var själv och fick göra vad jag kände för.

Jag har börjat fundera på att ta en semester själv. Behöver inte ens vara utomlands, utan bara en vecka på ett fint hotell i grannstaden. Min man tycker det är själviskt av mig att "lämna honom med allt". Han underskattar helt vilket jobb jag utför, så jag känner att han borde passa på att ta semester han också och gå i mina skor några dagar.

Han vill isf att vi tar semester antingen hela familjen eller han och jag och lämnar barnen hos hans föräldrar, men jag känner verkligen att min sanity behöver lite ensamtid och bara få vara själv med mina tankar några dagar.

Är jag verkligen så fel ute som han får mig att känna?

• Svar på tråden Åka på semester ensam - sjävisk?
  • Anonym (mamma2)

Jag tycker du kan åka en vecka ensam och sedan får han resa en vecka ensam. Det är ju trots allt mycket jobbigare att jobba på dagarna än att bara sköta hem och barn.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mamma2) skrev 2017-04-24 15:34:16 följande:

Jag tycker du kan åka en vecka ensam och sedan får han resa en vecka ensam. Det är ju trots allt mycket jobbigare att jobba på dagarna än att bara sköta hem och barn.

Det beror helt på vilka barn man har och vilka krav man har på och i sin vardag. Min man säger själv att jobba är rena semestern i jämförelse med när han varit hemma några dagar och då sköter han ändå inget hemma.

Han har massor av fritid, han är på bio flera gånger i månaden, han dröjer kvar efter jobbet för att umgås med kollegor, han drar iväg själv på helgerna.
  • Anonym (Hanna)

Klart du ska åka. Det ska inte ens vara en diskussion - du vill ju hellre åka själv så vad är alternativet? Att du åker med honom mot din vilja? :)

Lita på vad du själv vill, stå på dig och ge inte efter för känslomässig utpressning. Så får han åka iväg själv en vecka om han vill det. Och åk utomlands om pengarna räcker! Är du i grannstaden är risken stor att du får svänga hem för att ta hand om något akut. Håll dog borta! :D

• Anonym (Sofie)

Tycker inte heller att du är självisk! Jag skulle också vilja ha lite egentid om jag var i dina skor. Din man verkar ju dessutom få egentid lite nu och då, så varför skulle inte du få det?

Att åka hela familjen är ju rätt pointless om du vill kunna slappna av, och även om du nog skulle ha trevligt med din man tycker jag att du ska åka ensam om du vill. Att resa själv är ju dessutom jätteroligt.

Håller också med om att du ska åka utomlands om ni har råd, eller så pass långt bort att du inte kan komma hem om det "behövs" (eller att familjen kan komma förbi).

• Anonym (C)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-24 15:41:09 följande:

Det beror helt på vilka barn man har och vilka krav man har på och i sin vardag. Min man säger själv att jobba är rena semestern i jämförelse med när han varit hemma några dagar och då sköter han ändå inget hemma.

Han har massor av fritid, han är på bio flera gånger i månaden, han dröjer kvar efter jobbet för att umgås med kollegor, han drar iväg själv på helgerna.

Varför gör inte du samma saker som han på kvällar och helger? Jag skulle främst satsa på att få den tiden jämställd så ni får lika mycket egentid. Klart du kan åka på semester ensam oxå, men det låter rätt tråkigt. Skulle mycket hellre åka med min partner! Låter som att du börjat tröttna rejält på ert förhållande?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2017-04-24 15:53:32 följande:

Varför gör inte du samma saker som han på kvällar och helger? Jag skulle främst satsa på att få den tiden jämställd så ni får lika mycket egentid. Klart du kan åka på semester ensam oxå, men det låter rätt tråkigt. Skulle mycket hellre åka med min partner! Låter som att du börjat tröttna rejält på ert förhållande?

Visst hade det varit kul att åka tillsammans också, men just nu skulle jag hellre åka själv, behöver få vila och bara göra vad jag känner för själv för en gångs skull.

Han är oftast hemma efter sju, då har jag precis fått barnen i säng och är för trött för att åka iväg själv. På helgerna går han inte riktigt med på att jag åker själv, då spelar han kortet att "han vill spendera tid med hela familjen".. Men att han åker själv är inga problem.
  • Anonym (Hanna)

Som sagt - känslomässig utpressning. Det är fullständigt absurt att han som är borta hela dagarna ska pressa dig - som är henna jämt - till att inte åka iväg.

Men den enda som kan hindra dig är du själv. Åk för höge farao. Det är du värd.

• Anonym (gfswegfwer)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-24 15:16:34 följande:

Jag är hemmamamma, har varit hemma på heltid med tre barn. Äldsta är åtta och yngsta snart två.

Pappan jobbar långa dagar, så det är jag som drar lasset med allt som hör vardagen till med tre barn och hus (förutom inkomstbiten då såklart).

Har ingen avlastning och kan inte minnas sist jag var bara var själv och fick göra vad jag kände för.

Jag har börjat fundera på att ta en semester själv. Behöver inte ens vara utomlands, utan bara en vecka på ett fint hotell i grannstaden. Min man tycker det är själviskt av mig att "lämna honom med allt". Han underskattar helt vilket jobb jag utför, så jag känner att han borde passa på att ta semester han också och gå i mina skor några dagar.

Han vill isf att vi tar semester antingen hela familjen eller han och jag och lämnar barnen hos hans föräldrar, men jag känner verkligen att min sanity behöver lite ensamtid och bara få vara själv med mina tankar några dagar.

Är jag verkligen så fel ute som han får mig att känna?

Klart du ska göra det, så länge du pröjsar med dina egna pengar så!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (gfswegfwer) skrev 2017-04-24 17:21:20 följande:

Klart du ska göra det, så länge du pröjsar med dina egna pengar så!

Det är våra pengar, finns inget hans och mitt.
Svar på tråden Åka på semester ensam - sjävisk?