• Anonym (Mamma)

Åka på semester ensam - sjävisk?

Jag är hemmamamma, har varit hemma på heltid med tre barn. Äldsta är åtta och yngsta snart två.

Pappan jobbar långa dagar, så det är jag som drar lasset med allt som hör vardagen till med tre barn och hus (förutom inkomstbiten då såklart).

Har ingen avlastning och kan inte minnas sist jag var bara var själv och fick göra vad jag kände för.

Jag har börjat fundera på att ta en semester själv. Behöver inte ens vara utomlands, utan bara en vecka på ett fint hotell i grannstaden. Min man tycker det är själviskt av mig att "lämna honom med allt". Han underskattar helt vilket jobb jag utför, så jag känner att han borde passa på att ta semester han också och gå i mina skor några dagar.

Han vill isf att vi tar semester antingen hela familjen eller han och jag och lämnar barnen hos hans föräldrar, men jag känner verkligen att min sanity behöver lite ensamtid och bara få vara själv med mina tankar några dagar.

Är jag verkligen så fel ute som han får mig att känna?

• Svar på tråden Åka på semester ensam - sjävisk?
  • Anonym (Lisa)
    Froken Lokens skrev 2017-04-24 18:21:36 följande:
    Och du har inte själv valt att vara "hemmamamma"?
    Och då får man inte åka på semester, eller hur menar du?
  • Anonym (Mamma)
    fornminne skrev 2017-04-24 19:26:06 följande:

Men TS, hur vill du själv ha det? Du verkar föredra hemmafrulivet framför att jobba och sätta barnen på förskolan. Men samtidigt är du uppenbarligen inte nöjd. Din man verkar knappt spendera tid med barnen och vill inte att du åker iväg själv, samtidigt som han får göra det. Hör du inte hur knasigt det låter?

Jo jag vet hur det låter.

Jag har mina dagar där jag önskar att jag bara kunde lämna barnen på förskola och spendera dagen med vuxna människor vars största problem inte är att Spartacus inte finns på riktigt, men jag är ändå övertygad att jag gör det som är bäst för vår familj.
  • modsey
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-24 19:22:31 följande:
    Jag är skeptisk, det är omöjligt att de hinner samtidigt som de jobbar fulltid.
    Nu vet ju inte jag hur rent ni har det, men vi har alltid fint hemma och rena kläder, hemlagad mat på bordet och frukost med barnen innan jobbet. Vi kanske inte har så rent att vi kan äta från golvet, men fint.
    Och vi jobbar heltid båda två. Nu har vi iofs städhjälp ca 6 timmar per månad  men ändå-
    På dina inlägg låter det ändå som att du och din man skulle behöva reda ut er ansvarsfördelning hemma, och omdisponering av fritid kanske. Att umgås själva några dagar bara ni två hade i min värld varit mer värt än en egen vecka själv.
    Men som sagt, kanske båda delarna faktiskt.
  • Froken Lokens
    Anonym (Lisa) skrev 2017-04-24 19:35:09 följande:

Och då får man inte åka på semester, eller hur menar du?

Det var en fråga ställd med hänvisning till det jag citerade.
  • Anonym (963)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-24 19:22:31 följande:
    Jag är skeptisk, det är omöjligt att de hinner samtidigt som de jobbar fulltid.
    Nu är min och min sambos situation så olik din så jag kan inte jämföra med den.

Men under min egen uppväxt så bodde jag i ett hus på ca 300kvm. Aldrig några dammiga ytor eller tussar i hörnen, aldrig skitiga fönster eller icke-vita toaletter. En fläck på en duk var otänkbart att ha framme och en bil var aldrig smutsig länge.
    Fick alltid lagad mat. Mycket vilt då mina föräldrar jagar. Snabbmat eller liknande köptes bara när någon fyllde år och önskade det.
    3 ungar och båda föräldrarna har alltid haft heltidsjobb. Farsan jobbade även i skogen (280ha) på kvällar och helger.

Så nej det är inte omöjligt att ha ett rent hem, bra mat och en god familjesituation när båda jobbar 100%
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (jo) skrev 2017-04-24 19:29:42 följande:

Så du menar att du måste vara "hemmamamma" för att ni ska kunna ha ett rent och snyggt hem, hinna med tvätt osv?

Bor ni i ett slott?

Allt hänger ju på vart ribban ligger och hur mycket av sin fritid man vill lägga på att städa och dyl.

Jag föredrar att ta hand om den biten under dagen så är det inget som väntar till kvällen/helgen.

Nu var det dock inte främst städningen jag tänkte på, utan tiden jag lägger ner på barnen.
  • Anonym (Mamma)
    modsey skrev 2017-04-24 19:36:17 följande:

Nu vet ju inte jag hur rent ni har det, men vi har alltid fint hemma och rena kläder, hemlagad mat på bordet och frukost med barnen innan jobbet. Vi kanske inte har så rent att vi kan äta från golvet, men fint.

Och vi jobbar heltid båda två. Nu har vi iofs städhjälp ca 6 timmar per månad  men ändå-

På dina inlägg låter det ändå som att du och din man skulle behöva reda ut er ansvarsfördelning hemma, och omdisponering av fritid kanske. Att umgås själva några dagar bara ni två hade i min värld varit mer värt än en egen vecka själv.

Men som sagt, kanske båda delarna faktiskt.

Jag säger inte att man inte kan ha det välstädat osv ändå :) utan jag menar helheten.

Jag avundas inte de som jobbar och sen har allt annat som väntar på dem hemma, därav så föredrar jag att det görs under dagen istället så det är klart när han kommer hem.
  • modsey
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-24 19:41:08 följande:
    Jag säger inte att man inte kan ha det välstädat osv ändå :) utan jag menar helheten.

Jag avundas inte de som jobbar och sen har allt annat som väntar på dem hemma, därav så föredrar jag att det görs under dagen istället så det är klart när han kommer hem.
    min reflektion var mer över att du ändå inte verkar trivas helt i den situationen.
    jag har precis spenderat en semester med min man utan barn och jag måste bara säga att jag åter säger ; varför gör vi inte detta oftare han och jag. 
    Vi har det bra och trivs med vår vardag. Men just att vara själv några dagar med varandra  och verkligen liksom komma ner på nivån " wow, jag minns och känner verkligen varför jag valde denna mannen i mitt liv"
  • fornminne
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-24 19:35:15 följande:
    Jo jag vet hur det låter.
    Jag har mina dagar där jag önskar att jag bara kunde lämna barnen på förskola och spendera dagen med vuxna människor vars största problem inte är att Spartacus inte finns på riktigt, men jag är ändå övertygad att jag gör det som är bäst för vår familj.
    Det låter som att du har större bekymmer än att behöva vara själv några dagar.

Inte för att du vill vara hemmafru och inte sätta barnen i förskola. Det är helt och hållet ert val.

Utan för allt det andra. Du och din man har uppenbarligen kommunikationsproblem. Dessutom låter det väldigt underligt att ni har valt den här livsstilen och ansvarsfördelningen utan att han har en susning om vad ditt hemmajobb och dina uppoffringar faktiskt innebär. Samt att han saknar förståelse för att du behöver egentid ibland, samtidigt som han själv både jobbar och gör annat roligt efter jobbet.
  • Anonym (Mamma)

För att förtydliga, jag påstår inte att jag på något sätt är bättre än de som jobbar, det enda jag säger är att det arbete JAG utför under en dag aldrig hade gått med ett jobb också.

Svar på tråden Åka på semester ensam - sjävisk?