• Anonym (Mamma)

Åka på semester ensam - sjävisk?

Jag är hemmamamma, har varit hemma på heltid med tre barn. Äldsta är åtta och yngsta snart två.

Pappan jobbar långa dagar, så det är jag som drar lasset med allt som hör vardagen till med tre barn och hus (förutom inkomstbiten då såklart).

Har ingen avlastning och kan inte minnas sist jag var bara var själv och fick göra vad jag kände för.

Jag har börjat fundera på att ta en semester själv. Behöver inte ens vara utomlands, utan bara en vecka på ett fint hotell i grannstaden. Min man tycker det är själviskt av mig att "lämna honom med allt". Han underskattar helt vilket jobb jag utför, så jag känner att han borde passa på att ta semester han också och gå i mina skor några dagar.

Han vill isf att vi tar semester antingen hela familjen eller han och jag och lämnar barnen hos hans föräldrar, men jag känner verkligen att min sanity behöver lite ensamtid och bara få vara själv med mina tankar några dagar.

Är jag verkligen så fel ute som han får mig att känna?

• Svar på tråden Åka på semester ensam - sjävisk?
  • Anonym (mamma2)
    kvarnfot skrev 2017-04-25 11:37:37 följande:

Kommer ni från en annan kultur ts? Inte så vanligt att leva så annars i Sverige.

Om ni lever så lite ihop, varför är ni fortfarande ihop?

Han har en hushållerska/barnvakt och ts slipper jobba!

Att denna situation inte är bra för barnen verkar inte bekomma dem?!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mamma2) skrev 2017-04-25 11:40:58 följande:
    Han har en hushållerska/barnvakt och ts slipper jobba!

Att denna situation inte är bra för barnen verkar inte bekomma dem?!
    Att den inte skulle vara bra för barnen är bara dina fördomar som talar.
  • Anonym (Mamma)
    kvarnfot skrev 2017-04-25 11:37:37 följande:
    Kommer ni från en annan kultur ts? Inte så vanligt att leva så annars i Sverige.

Om ni lever så lite ihop, varför är ni fortfarande ihop?
    Nej, svenskar.
  • kvarnfot
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-25 11:42:30 följande:
    Nej, svenskar.
    Men varför lever ni ihop när ni har det som det är?
  • Lena

Det är inte bra för barnen eftersom han inte respekterar dig och tycker ni är jämbördiga och ni inte delar på ansvaret för familjen. Det har inget att göra med hur mycket/lite ni jobbar utanför hemmet.

• CStoner

Ja, det låter ju som ett rent helvete att tvingas att umgås med sina barn jämt och ständigt. Skulle vara en dröm för mig till exempel.

Jag säger inget om din tänkta soloresa, ser inga problem med det. Problemet är alla som tycker att du städar för din man, tvättar åt honom, uppfostrar hans barn... Det är väl ditt hem, dina kläder och dina barn också? Hälften av jobbet du gör är ju för din egen skull. Som sagt, åk du på din resa. Men kom inte och påstå att du är mer värd en resa än din man.

• Anonym (mamma2)
    Lena skrev 2017-04-25 11:55:11 följande:

Det är inte bra för barnen eftersom han inte respekterar dig och tycker ni är jämbördiga och ni inte delar på ansvaret för familjen. Det har inget att göra med hur mycket/lite ni jobbar utanför hemmet.

Exakt så jag menar!
  • Anonym (självklart)

Tycker det är många som dömer TS väldigt hårt nu.

Vad är felet med att dela upp arbetsuppgifterna mellan sig i familjen? Så länge alla bidrar efter sin förmåga och upplägget är OK för alla, så är det väl ingen skillnad på om man tar hand om barnen eller jobbar borta för familjens försörjning?

I mitt fall har maken en funktionsnedsättning som gör att han inte klarar av att jobba lika många timmar som mig, och att han inte kan göra alla sysslor i hemmet. Men han jobbar lika hårt som mig, i den meningen att han är lika trött som mig, trots att han behöver "slappa" framför TV´n ett par timmar medans jag städar och fixar matlådor. Är det "orättvist"? Ska den typen av förhållanden inte få förekomma i det här landet? Varför är vårt sätt att leva fel, bara för att det inte är "rättvist" mätt i arbetade timmar? När jag gör anpassningar i vårt hem eller i vår vardag för att det behövs för att han ska må bra - är det fel gjort av mig? Eller är det rätt att alla ska bidra med det de har möjlighet till, för att hela familjen ska må bra?

Sedan kan alla behöva egentid och avkoppling ibland. TS -  varför inte be mannen och barnen åka bort en helg så du får vara hemma själv ett par dagar och få lite andrum?

• nevermind
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-25 08:58:43 följande:

Tänker inte besvara er som uppenbart inte vet vad ni pratar om.

Du kan väl besvara mina?
  • Anonym (Mamma)
    nevermind skrev 2017-04-25 02:59:23 följande:
    Vilken idiot han är! Tiden han inte är på jobbet ska delas 50/50. Klart du ska iväg på kvällar och helger!

Han pensionssparar väl till dig??
    Ja det gör han :)
Svar på tråden Åka på semester ensam - sjävisk?