Anonym (Mamma) skrev 2017-04-25 09:22:02 följande:
Ni har garanterat andra krav på vad ni anser vara rent än vad min man har. Jag har inte hört en enda som är lika nitisk som han och det blir ju jag som ska leva upp till de kraven.
Och det är där du måste sluta!
Jag är högutbildad, högavlönad med ett jobb jag älskar, men fastnade ändå i den där fällan
När vi flyttade ihop bad han mig ta lite mer av hushållsarbetet tillfälligt eftersom han hade väldigt mycket på jobbet, och det tyckte jag var helt ok. Detta tillfälliga gick aldrig över, men utökades när vi fick barn till att innefatta även alla inköp till hela familjen (ofta utan extra ersättning trots att jag bara hade FP), all föräldraledighet, inskolning på förskola, deltidsarbete för att barnet inte skulle få för långa dagar och all vabb. Städningen skulle ha landat där med, men redan dag 1 förklarade jag att när jag städar städar jag tills JAG är nöjd, och när jag var höggravid vägrade jag storstäda alls (hade kraftig foglossning) och då skaffade exet omedelbart städhjälp.
Han jobbade sent varje kväll, kom hem lagom till läggning av barnet som han tog medan jag diskade, sedan åt han maten jag lagat.
När barnet var 2 ville jag börja jobba heltid och föreslog en kompromiss för att det skulle fungera - exet skulle hämta på fsk och laga middag två dagar per vecka.
Då tog det hus i helsike - han blev galen och frågade hur jag kunde understå mig att försöka kontrollera hans tid
Där någonstans ruttnade jag, och ett år senare flyttade jag ut.
Två dagar senare ringde han och frågade vad barnet äter
Han har tagit sig i kragen, lärt sig laga mat, slutat jobba jämt (han jobbar mycket när barnet är hos mig, men väldigt lite när han har barnet hemma), och vårt barn har numer två föräldrar.
Du skriver själv att det känns som att du har fyra barn, och det är faktiskt så det är. Din man tar inget vuxenansvar, och du låter honom slippa.
På frågan om du borde kunna få åka på semester så är svaret Hell Yeah!
Du bör tala om för din man att du behöver tid för dig själv och när du kommer tillbaks så kommer vissa saker att förändras. Säger han att du är självisk svarar du att "Jajemen, det är jag, jag bryter ditt 10-åriga monopol på det här och nu!"
Sen använder du din semester till att fundera över vad det är du kan leva med och vad det är du behöver förändra för att må bra, samt hur mycket det är värt för dig att förändra det.
Din man utnyttjar dig för att du låter honom göra det, och du har två val.
1. Fortsätt låta honom.
2. Sätt ner foten och kräv förändring.
Lycka till!