• Anjoviaz

    Kan en graviditet "pausa" efter celldelningen/befruktningen för att sedan fortlöpa som vanligt?

    Kan en graviditet "pausa" efter celldelningen/befruktningen för att sedan fortlöpa som vanligt?

    Min syster födde barn den 15 april nu i år och är väldigt orolig att hon tagit fel på datumet som befruktningen skedde då hon varit med om ett sexuellt övergrepp förra året. Enligt RUL skulle Bf vara den 18 april i år. Hon är förstföderska. Övergreppet hon var med om skedde den 4 juli förra året då en man hade samlag med henne. Hon gjorde ett graviditetstest med veckoindikator den 8 augusti som visade att hon varit gravid i 1-2 veckor. Finns det någon som helst risk att samlaget den 4 juli var det som befruktade henne? Hon har haft samlag med barnets far efter dess men oroar sig ändå för att samlaget den 4 juli gjorde henne gravid eftersom hon hört att graviditeten kan stanna upp efter befruktningen och för att fortsätta flera dagar/veckor senare. Hon vågar inte prata med barnets pappa om detta och faderskapstest är alltså uteslutet. Hon minns inte heller när hennes sista mens var. Hon säger att barnet har samma hårfärg som mannen vid övergreppet.

    Tacksam för svar, hon mår mycket dåligt över detta.

  • Svar på tråden Kan en graviditet "pausa" efter celldelningen/befruktningen för att sedan fortlöpa som vanligt?
  • MissUnderhill

    Aldrig hört talas om att det skulle kunna hända oss människor. Däremot rådjur tror jag, där kan det befruktade ägget ligga latent i ett par månader innan det fortsätter att utvecklas.

    Men att människors fortplantning skulle fungera så har jag aldrig hört. Mannens spermier kan däremot överleva i ett par dagar i kvinnans äggledare innan ägg släpps ner och detta då blir befruktat. Sedan tar det ca 6 dagar för det att vandra ner till livmodern där det fäster sig och först då kan kroppen börja producera hcg (graviditetshormon) som ökar för varje dag och oftast kan man inte få positivt test färrän den dag då man är beräknad att få sin mens, beroende på om man är låghormonare eller höghormonare.

    Men har cellerna börjat dela sig och embryot börjat utvecklas till foster så tar det inte paus för att fortsätta senare nej, då har jag verkligen missat någon fakta om fosterutveckling.

    Var har hon hört detta?

  • crazy_happ1ne55

    Tog hon inget dagen efter piller efter övergreppet? Det där låter ju som att vem som helst av dom kan vara pappa. Tycker hon ska prata med sin man om detta, måste vara otroligt nerbrytande att gå och bära på detta själv.

  • syntharen

    Jag räknade ut att om din syster hade ägglossning när övergreppet skedde så skulle hon ha haft BF i slutet av mars. Så det är väldigt osannolikt att det är en graviditet från det tillfället. Även om hon hade ägglossning flera dagar efter så är det ändå 2 veckor innan det datum hon fick på rul och det är ovanligt (även om det händer) att man blir flyttad så mycket. Graviditetstestet visar ju också på att hon blivit gravid senare (runt 2-3 veckor efter övergreppet). Så jag tror hon kan vara lugn. Men jag tycker hon borde berätta för sin pojkvän eller den hon hoppas är pappa till barnet att hon varit med om övergreppet. Det är inget någon borde hålla för sig själv. Hoppas allt löser sig för henne!

  • Anjoviaz
    MissUnderhill skrev 2017-04-24 15:52:04 följande:

    Men har cellerna börjat dela sig och embryot börjat utvecklas till foster så tar det inte paus för att fortsätta senare nej, då har jag verkligen missat någon fakta om fosterutveckling.

    Var har hon hört detta?


    Hon hänvisade till familjeliv där någon som forskat på ägglossning tydligen ska ha uttalat sig om detta. Men de 6 dagar det tar för ägget att fastna räknar man väl in i graviditeten? Om hennes RUL visat att hon borde haft sista mens i början av juli verkar det väl osannolikt att samlag i just början av juli skulle kunna leda till en graviditet? Nu minns hon ju inte när hon haft sista mens men iallafall enligt RUL. Kan RUL ha fel på tre veckor? Barnet föddes ju av sig självt några dagar innan BF. Tycker det borde funnits tecken på överburenhet isåfall - om det nu inte är så att graviditeter faktiskt kan pausa i starten.
  • Anjoviaz
    crazy_happ1ne55 skrev 2017-04-24 16:25:05 följande:

    Tog hon inget dagen efter piller efter övergreppet? Det där låter ju som att vem som helst av dom kan vara pappa. Tycker hon ska prata med sin man om detta, måste vara otroligt nerbrytande att gå och bära på detta själv.


    Hon säger att hon trodde att mannen avbrutit samlaget då hon själv inte kunde finna tecken på sperma i henne. Jag gissar att hon var så chockad efter händelsen att hon inte orkade ta sig till apotek. Men oavsett (som syntharen skriver här ovan) så verkar det ju osannolikt att denne man är pappa till barnet om nu inte celldelningen kan pausa på nåt sätt? Eller kan man vara överburen i flera veckor utan att märka något?
  • Anjoviaz

    Jag tycker också att hon bör prata med sin man om detta men hon är livrädd att han ska lämna henne.

  • MissUnderhill
    Anjoviaz skrev 2017-04-24 17:35:54 följande:

    Hon hänvisade till familjeliv där någon som forskat på ägglossning tydligen ska ha uttalat sig om detta. Men de 6 dagar det tar för ägget att fastna räknar man väl in i graviditeten? Om hennes RUL visat att hon borde haft sista mens i början av juli verkar det väl osannolikt att samlag i just början av juli skulle kunna leda till en graviditet? Nu minns hon ju inte när hon haft sista mens men iallafall enligt RUL. Kan RUL ha fel på tre veckor? Barnet föddes ju av sig självt några dagar innan BF. Tycker det borde funnits tecken på överburenhet isåfall - om det nu inte är så att graviditeter faktiskt kan pausa i starten.


    Ja det gör dem, menade mest att from befruktning så fortsätter ägget mot livmodern för att embryot ska börja utvecklas (alltså att ägget inte stannar elker tar paus). Ja det verkar osannolikt att samlag i början av juli skulle leda till graviditet om hon nu hade mens då eller precis hade haft. Nä inte på tre veckor, visst de säger att de inte kan vara exakta, men det handlar nog mer om marginal på en vecka och inte på hela tre veckor. Jag tror inte att mannen från överfallet kan vara pappan, men som andra skrivit så tror inte jag att hon kommer att kunna släppa detta förrän hon pratat med sin man.

    Är hon rädd för att han ska bli sårad eller att han ska bli arg? Det är inte hennes fel att vissa män inte förstår nej.

    Hoppas att alllting löser sig till det bästa och att hon kommer att må bättre
  • gamlapappan

    Nej det går inte att pausa en graviditet.

    Omkring 10 juli borde din syster haft mens, dvs efter att hon blivit våldtagen.

    Det ultraljud hon troligen gjort är mycket exakt. Det slår högst en eller två dar fel. Om hon haft en normallång graviditet bör UL visa att den började 10 juli dvs första dag i sista mens. Något av de samlag hon hade 9 till 15 dagar efter det datum UL visade att graviditeten började är troligen det som gjort henne gravid, dvs under perioden 19 till 25 juli.

  • gamlapappan

    Jag missade det du skrev om UL. Det samlag som gjorde henne gravid ägde alltså rum mellan 22 juli och 28 juli.

  • Papricorn

    Här måste jag nog däremot gå emot alla andra.

    Har själv varit i en liknande situation.

    Fast utan olika fäder. Däremot diffade mitt beräknade BF både beräknat av kub och RUL med över 3 veckor mot det ENDA samlaget jag haft då. Pappan var sedan på andra sidan jordklotet.

    Sa att det var helt omöjligt eftersom jag då skulle ha testat positivt en vecka innan jag ens blev gravid??!!

    Det jag fick veta av läkaren var dels att spermierna kunde överlevt ganska länge i väntan på äl men också att ibland kan celldelning pausa lite och sen ta fart igen. Det handlar inte om att den ligger på vänt jättelänge men att det drar ut på tiden mot det "normala" förloppet. Man vet inte varför det sker eller om det inväntar bättre förutsättningar i livmodern osv.

    Därför testade jag positivt när jag gjorde men var trots allt inte längre gången än vad som beräknades. Barnet föddes sedan enligt uträkning på RUL...

  • Anjoviaz
    Papricorn skrev 2017-04-27 16:55:32 följande:

    Här måste jag nog däremot gå emot alla andra.

    Har själv varit i en liknande situation.

    Fast utan olika fäder. Däremot diffade mitt beräknade BF både beräknat av kub och RUL med över 3 veckor mot det ENDA samlaget jag haft då. Pappan var sedan på andra sidan jordklotet.

    Sa att det var helt omöjligt eftersom jag då skulle ha testat positivt en vecka innan jag ens blev gravid??!!

    Det jag fick veta av läkaren var dels att spermierna kunde överlevt ganska länge i väntan på äl men också att ibland kan celldelning pausa lite och sen ta fart igen. Det handlar inte om att den ligger på vänt jättelänge men att det drar ut på tiden mot det "normala" förloppet. Man vet inte varför det sker eller om det inväntar bättre förutsättningar i livmodern osv.

    Därför testade jag positivt när jag gjorde men var trots allt inte längre gången än vad som beräknades. Barnet föddes sedan enligt uträkning på RUL...


    Men du testade då positivt strax efter att du blivit gravid? Funderar kring om det tar längre tid för hormonerna att sätta fart om celldelningen pausar lite eller om det går att se direkt då. I och med att min systers graviditetstest visade gravid 1-2 veckor ca 4-5 veckor efter samlaget som hon är rädd skulle gjort henne gravid så borde hormonhalten visa mer tänker jag. Vet dock inte hur mycket man kan lita på de testerna.
  • Papricorn
    Anjoviaz skrev 2017-04-27 23:42:07 följande:

    Men du testade då positivt strax efter att du blivit gravid? Funderar kring om det tar längre tid för hormonerna att sätta fart om celldelningen pausar lite eller om det går att se direkt då. I och med att min systers graviditetstest visade gravid 1-2 veckor ca 4-5 veckor efter samlaget som hon är rädd skulle gjort henne gravid så borde hormonhalten visa mer tänker jag. Vet dock inte hur mycket man kan lita på de testerna.


    Jag testade positivt ca 14 dagar efter ägglossning så helt normalt. Eftersom ägget och spermien möts och inplanterat sig så ökar hcg i kroppen.
  • Anjoviaz
    Papricorn skrev 2017-04-27 16:55:32 följande:

    Här måste jag nog däremot gå emot alla andra.

    Har själv varit i en liknande situation.

    Fast utan olika fäder. Däremot diffade mitt beräknade BF både beräknat av kub och RUL med över 3 veckor mot det ENDA samlaget jag haft då. Pappan var sedan på andra sidan jordklotet.

    Sa att det var helt omöjligt eftersom jag då skulle ha testat positivt en vecka innan jag ens blev gravid??!!

    Det jag fick veta av läkaren var dels att spermierna kunde överlevt ganska länge i väntan på äl men också att ibland kan celldelning pausa lite och sen ta fart igen. Det handlar inte om att den ligger på vänt jättelänge men att det drar ut på tiden mot det "normala" förloppet. Man vet inte varför det sker eller om det inväntar bättre förutsättningar i livmodern osv.

    Därför testade jag positivt när jag gjorde men var trots allt inte längre gången än vad som beräknades. Barnet föddes sedan enligt uträkning på RUL...


    Någon mer som vet något om detta?
Svar på tråden Kan en graviditet "pausa" efter celldelningen/befruktningen för att sedan fortlöpa som vanligt?