• Vindpust

    Eget första barn och bonusbarn

    Jag har senaste dagarna funderat en del över en sak som snurrar i min skalle och vill bara höra hur andra ser och tänker på det här.

    Jag blev mamma förra året och har därmed idag en 11 månaders bebis. Varannan vecka har vi sambons dotter 6 år. Nu började jag jobba ganska nyligen och i och med detta dök en sak upp som jag aldrig behövs tänka på tidigare. Det är när veckobytet sker alltså när min sambos ex hämtar sin dotter hos oss. Deras dotter är väldigt familjär av sig rent Lill gammal och väldigt klok men det som går över styr ibland är att hon manipulerar hennes föräldrar väldigt mkt. Jag ser inga problem med att exet träffat vår gemensamma son då dottern ska till sin mamma men jag vet hur dottern är och att hon gärna vill visa hennes mamma hennes bror osv men jag kan inte låta bli att känna att det känns inte helt OK för mig att de ska ses och rent mysa på med honom vid bytet exempelvis att exet ska busa och bära runt på honom. För dottern skull är det bra att de visar no hard feelings vid bytet men jag tycker att min sambo borde även styra dottern så att hon inte ska hålla på och be sin mamma bära vår son osv osv. I rent respekt mot mig. Jag får trycka en del känslor åt sidan i och med hans tidigare liv men då det kommer till vårt gemensamma barn så tycker jag att även jag måste få respekt och inte alltid bara anpassa mig efter deras dotter.

    Jag har aldrig tänkt på detta innan men nu stör jag mig något enormt på det.

  • Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn
  • daimstrut

    Men det är ju hennes lillebror! Såklart hon vill visa upp honom och vara med honom och mamman. Skärp dig!

  • Vindpust
    daimstrut skrev 2017-04-30 14:21:58 följande:

    Men det är ju hennes lillebror! Såklart hon vill visa upp honom och vara med honom och mamman. Skärp dig!


    Visste att ett sådan här svar skulle komma och så som jag skriver så är det hennes bror, men jag ser ingen anledning till varför hennes mor ska konka runt på honom. Hon har ju en egen bebis som de kan mysa med hemma hos henne.
  • Annelie 76

    Dottern älskar sin lillebror av hela sitt hjärta och vill dela detta med de andra hon älskar lika mycket. Förstår att det känns hos dig men du får faktiskt skärpa dig. Inget av detta är gjort för att skada dig. Är det alldeles för jobbigt kan väl pappan fixa överlämningen själv, utan dig.
    Det kommer komma många gånger i ditt liv då du kommer känna svartsjuka som du helt enkelt får svälja och visa din vuxna sida istället. Som när ditt barn favoriserar pappa, skriker att han hatar dig eller hellre stannar kvar på dagis än åker hem med dig. Detta är en bra övning i att vara vuxen och tänka på fler än dig.

  • Vindpust
    Annelie 76 skrev 2017-04-30 14:33:34 följande:

    Dottern älskar sin lillebror av hela sitt hjärta och vill dela detta med de andra hon älskar lika mycket. Förstår att det känns hos dig men du får faktiskt skärpa dig. Inget av detta är gjort för att skada dig. Är det alldeles för jobbigt kan väl pappan fixa överlämningen själv, utan dig.
    Det kommer komma många gånger i ditt liv då du kommer känna svartsjuka som du helt enkelt får svälja och visa din vuxna sida istället. Som när ditt barn favoriserar pappa, skriker att han hatar dig eller hellre stannar kvar på dagis än åker hem med dig. Detta är en bra övning i att vara vuxen och tänka på fler än dig.


    Jag är inte med har aldrig varit det utan jag får höra i efterhand.
  • Annelie 76
    Vindpust skrev 2017-04-30 14:39:38 följande:
    Jag är inte med har aldrig varit det utan jag får höra i efterhand.
    Säg till sambon att du inget vill veta. Är det dottern som berättar så bara nicka och le.
  • Vindpust
    Annelie 76 skrev 2017-04-30 14:42:50 följande:
    Säg till sambon att du inget vill veta. Är det dottern som berättar så bara nicka och le.
    Fast det är svårt också för oftast berättar han inte och då känns det också konstigt sedan när jag frågar så är det som att jag får skylla mig själv. Det är möjligt att det är svartsjuka men det jag känner är att de. Arn de har gemensamt kan inte jag rå över utan där får de säga och prata hur mkt de vill bara dottern mår bra. Men då det kommer till VÅR son så vill jag helst att hon inte har med honom att göra så vidare inte det gäller dessa fall osv Det är svårt helt enkelt!
  • Vindpust
    Annelie 76 skrev 2017-04-30 14:42:50 följande:
    Säg till sambon att du inget vill veta. Är det dottern som berättar så bara nicka och le.
    Och eftersom dottern är så extremt familjär så pratar hon inte om annat. Jag har inga problem med att hon pratar om sin mamma och bror jag brukar fråga henne saker för att visa engagemang men har få höra att vet du mamma har gjort det med vår son osv känns inte bekvämt det känns som om jag är utelämnad helt och värre då sonen är inblandad.
  • Vindpust
    Froken Lokens skrev 2017-04-30 14:58:27 följande:

    Du låter avundsjuk ts.


    Om du läser ovan så skriver jag även det själv men tack för ditt inlägg ????????
Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn