• Vindpust

Eget första barn och bonusbarn

Jag har senaste dagarna funderat en del över en sak som snurrar i min skalle och vill bara höra hur andra ser och tänker på det här.

Jag blev mamma förra året och har därmed idag en 11 månaders bebis. Varannan vecka har vi sambons dotter 6 år. Nu började jag jobba ganska nyligen och i och med detta dök en sak upp som jag aldrig behövs tänka på tidigare. Det är när veckobytet sker alltså när min sambos ex hämtar sin dotter hos oss. Deras dotter är väldigt familjär av sig rent Lill gammal och väldigt klok men det som går över styr ibland är att hon manipulerar hennes föräldrar väldigt mkt. Jag ser inga problem med att exet träffat vår gemensamma son då dottern ska till sin mamma men jag vet hur dottern är och att hon gärna vill visa hennes mamma hennes bror osv men jag kan inte låta bli att känna att det känns inte helt OK för mig att de ska ses och rent mysa på med honom vid bytet exempelvis att exet ska busa och bära runt på honom. För dottern skull är det bra att de visar no hard feelings vid bytet men jag tycker att min sambo borde även styra dottern så att hon inte ska hålla på och be sin mamma bära vår son osv osv. I rent respekt mot mig. Jag får trycka en del känslor åt sidan i och med hans tidigare liv men då det kommer till vårt gemensamma barn så tycker jag att även jag måste få respekt och inte alltid bara anpassa mig efter deras dotter.

Jag har aldrig tänkt på detta innan men nu stör jag mig något enormt på det.

• Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn
  • Vindpust
    Pilo5 skrev 2017-05-02 14:54:08 följande:
    Tror du att hon kommer att skada ditt barn fysiskt?

Annars kan jag inte se nån skillnad mellan en granne eller vän. Om barnet tycker det är ok så spelar det väl ingen roll. Barnet har ju ingen aning om dina känslor kopplade till just den här personen. Och det kan väl bara handla om ett par minuter nån gång i veckan? Det finns kanske ingen anledning för henne att gosa med honom, men heller ingen anledning att inte gosa med honom?

Att hon skulle passa honom var ju bara en idé, det är väl rätt ovanligt men kan förekomma. 
    Att hon skulle skada tror jag inte och sonen han bryr sig nog inte det minst det är mer grejen och eftersnacket. Jag får höra så mkt ifrån dottern som jag inte vill höra att mamma och han gjorde det, mamma tycker han är lik ditten och datten osv osv

Jag skulle själv aldrig vilja mysa med hennes bebis eller någon annans heller för den delen såvidare det inte är min syster eller brors men sån är jag.
  • Pilo5
    Vindpust skrev 2017-05-02 15:09:08 följande:
    Att hon skulle skada tror jag inte och sonen han bryr sig nog inte det minst det är mer grejen och eftersnacket. Jag får höra så mkt ifrån dottern som jag inte vill höra att mamma och han gjorde det, mamma tycker han är lik ditten och datten osv osv

Jag skulle själv aldrig vilja mysa med hennes bebis eller någon annans heller för den delen såvidare det inte är min syster eller brors men sån är jag.
    Ja där är man ju olika. För mig är det väldigt naturligt att ta kontakt med bebisar och barn i min närhet. Skulle definitivt gulla och prata lite med nytt barn till mitt ex eller grannens barn eller liknande. Jag skulle utgå ifrån barnet, dvs om barnet verkar avståndstagande/blygt så håller jag låg profil medan utåtriktade barn som vill kommunicera så gör jag det.

Så om jag var din mans ex skulle jag alltså kliva dig på tårna utan att ens veta om det bara för att jag gullade lite med ditt barn när jag hämtade mitt barn hos er?
  • Mia86a

Jag förstår dig fullt ut! Har också ert bonusbarn (9 år) och en dotter på 12 mån. Bonusens mamma har ingenting med vår dotter att göra så trots tjat etc från bonusen så har hans mamma aldrig ens fått se vårt barn, vissa kanske tycker det är konstigt, men hon har ingenting med vår familj att göra och jag vill inte att min dotter ska få en relation med den människan.

Mamman är naturligtvis välkommen att hämta sin son hos oss vid byten, men över tröskeln kommer hon inte. Jag vill också tillägga att min man och jag är fullkomligt överens om detta, vilket naturligtvis underlättar det hela.

• Vindpust
    Mia86a skrev 2017-05-02 15:48:08 följande:

Jag förstår dig fullt ut! Har också ert bonusbarn (9 år) och en dotter på 12 mån. Bonusens mamma har ingenting med vår dotter att göra så trots tjat etc från bonusen så har hans mamma aldrig ens fått se vårt barn, vissa kanske tycker det är konstigt, men hon har ingenting med vår familj att göra och jag vill inte att min dotter ska få en relation med den människan.

Mamman är naturligtvis välkommen att hämta sin son hos oss vid byten, men över tröskeln kommer hon inte. Jag vill också tillägga att min man och jag är fullkomligt överens om detta, vilket naturligtvis underlättar det hela.

Skönt att nån förstår! Jag känner precis samma. Det enda de har gemensamt är deras barn och inget annat och där vill jag hålla det. För mig känns det jättekonstigt att de ses och har en mysstund med VÅR son.
  • Kasperina

För mig känns det jättekonstigt att någon vill hindra en person från att ens få se sitt barns syskon. Jag tycker det låter jättesjukt!
    Mitt ex har inte träffat någon ny ännu, men jag hoppas vid gud att han inte lyckas falla för någon som behandlar vårt barn på det sättet.
    Mitt ex är ofta barnvakt åt vårt barns lillasyskon, eftersom vårt barn uppskattar att få dela sitt liv och sina erfarenheter med sitt syskon.

• Mia86a
    Kasperina skrev 2017-05-02 17:24:23 följande:

För mig känns det jättekonstigt att någon vill hindra en person från att ens få se sitt barns syskon. Jag tycker det låter jättesjukt!

Mitt ex har inte träffat någon ny ännu, men jag hoppas vid gud att han inte lyckas falla för någon som behandlar vårt barn på det sättet.

Mitt ex är ofta barnvakt åt vårt barns lillasyskon, eftersom vårt barn uppskattar att få dela sitt liv och sina erfarenheter med sitt syskon.

Det är väl toppen att vissa har en bra relation till sina ex. Men tyvärr ser inte verkligheten ut så i alla familjekonstellationer. Döm inte utan att ta reda på bakgrunden!

Om du ser till vår situation. Min mans ex stämmer honom på vårdnaden regelbundet för att få ensam vårdnad om det gemensamma barnet. Hon flyttar med barnet varje år, hon byter skola och förskola på egen hand, TROTS gemensam vårdnad. Och därtill sysslar hon med manipulationer, förtal och falska polisanmälningar, vilket drabbar även hennes egna barn så tror jag även du borde förstå att det kan finnas många anledningar till att man inte vill ha NÅGON kontakt med bonusbarnets mamma.

Att hon skulle få passa våra barn skulle aldrig falla oss in då hon är så olämplig som förälder man bara kan bli.

Min man har haft TUR som fallit för mig som är vettig, till skillnad från hans ex som har stora psykiska problem och behandlar deras gemensamma barn som skit rent ut sagt!
  • Vindpust
    Kasperina skrev 2017-05-02 17:24:23 följande:

Hindra ses handlar det inte om utan det kommer de att göra till och från hela livet. För mig känns det bara väldigt fel att de ska ses och göra de saker som vi borde göra som familj med vårt barn när de valt att gå skilda vägar.
  • Mia86a
    Vindpust skrev 2017-05-02 16:04:47 följande:

Skönt att nån förstår! Jag känner precis samma. Det enda de har gemensamt är deras barn och inget annat och där vill jag hålla det. För mig känns det jättekonstigt att de ses och har en mysstund med VÅR son.

Ja, trivs du inte med det tycker jag heller inte du ska behöva stå ut med det. Det är du och din sambo som är en familj nu och som gemensamt måste sätta regler och gränser i ert liv. Kan ni inte sätta er med och ta en diskussion om det, där du förklarar varför det är viktigt för dig och varför du känner som du gör? Jag tror han behöver en tankeställare där han får sätta dig in i din syn på situationen.
  • Vindpust
    Mia86a skrev 2017-05-02 17:55:38 följande:
    Ja, trivs du inte med det tycker jag heller inte du ska behöva stå ut med det. Det är du och din sambo som är en familj nu och som gemensamt måste sätta regler och gränser i ert liv. Kan ni inte sätta er med och ta en diskussion om det, där du förklarar varför det är viktigt för dig och varför du känner som du gör? Jag tror han behöver en tankeställare där han får sätta dig in i din syn på situationen.
    Jag känner mig som en gnällkärring och har snart knappt ork till att säga vad jag känner längre utan får kampas med att jag bara får gilla läget och detta krig känslomässigt inombords.
  • Mia86a
    Vindpust skrev 2017-05-02 18:03:11 följande:

Jag känner mig som en gnällkärring och har snart knappt ork till att säga vad jag känner längre utan får kampas med att jag bara får gilla läget och detta krig känslomässigt inombords.

Det är bara för dig att gilla läget att de har ett gemensamt barn, ja.

Men att du inte ska få bestämma vem som umgås med DITT barn tycker jag absolut inte du ska behöva ta!
Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn