• Vindpust

Eget första barn och bonusbarn

Jag har senaste dagarna funderat en del över en sak som snurrar i min skalle och vill bara höra hur andra ser och tänker på det här.

Jag blev mamma förra året och har därmed idag en 11 månaders bebis. Varannan vecka har vi sambons dotter 6 år. Nu började jag jobba ganska nyligen och i och med detta dök en sak upp som jag aldrig behövs tänka på tidigare. Det är när veckobytet sker alltså när min sambos ex hämtar sin dotter hos oss. Deras dotter är väldigt familjär av sig rent Lill gammal och väldigt klok men det som går över styr ibland är att hon manipulerar hennes föräldrar väldigt mkt. Jag ser inga problem med att exet träffat vår gemensamma son då dottern ska till sin mamma men jag vet hur dottern är och att hon gärna vill visa hennes mamma hennes bror osv men jag kan inte låta bli att känna att det känns inte helt OK för mig att de ska ses och rent mysa på med honom vid bytet exempelvis att exet ska busa och bära runt på honom. För dottern skull är det bra att de visar no hard feelings vid bytet men jag tycker att min sambo borde även styra dottern så att hon inte ska hålla på och be sin mamma bära vår son osv osv. I rent respekt mot mig. Jag får trycka en del känslor åt sidan i och med hans tidigare liv men då det kommer till vårt gemensamma barn så tycker jag att även jag måste få respekt och inte alltid bara anpassa mig efter deras dotter.

Jag har aldrig tänkt på detta innan men nu stör jag mig något enormt på det.

• Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn
  • Meriall

Problemet är ju att du är ju släkt med hans ex nu iom att ni har barn med samma man. Så då blir konstigt om du ska förbjuda. Vad är det som känns fel egentligen med det? Du måste nog fundera mer på det... känna det som hon "tar över" delar av ditt liv? Känns det som att hon rör något privat som att hon skulle prova dina trosor typ eller läsa din dagbok? Eller vad är grejen? Varför är det inte samma sak som att dotterns kompis mamma skulle hålla henne eller farmor? Vad gör exet speciellt?

Sedan kanske hon inte är så intresserad av att hålla på med er bebis heller... hon gör det förmodligen för dotterns skull och håller god min bara.

• Vindpust
    Meriall skrev 2017-04-30 15:59:39 följande:

Problemet är ju att du är ju släkt med hans ex nu iom att ni har barn med samma man. Så då blir konstigt om du ska förbjuda. Vad är det som känns fel egentligen med det? Du måste nog fundera mer på det... känna det som hon "tar över" delar av ditt liv? Känns det som att hon rör något privat som att hon skulle prova dina trosor typ eller läsa din dagbok? Eller vad är grejen? Varför är det inte samma sak som att dotterns kompis mamma skulle hålla henne eller farmor? Vad gör exet speciellt?

Sedan kanske hon inte är så intresserad av att hålla på med er bebis heller... hon gör det förmodligen för dotterns skull och håller god min bara.

Får börja med att tacka för ett bra inlägg med bra frågor. Det är så svårt men jag tror grunden ligger i att min sambo och hans ex i grunden inte kommer överens då det ligger en otrogenhet till grund till varför de separerade. De är i luven på varandra till och från och det kan gälla allt mellan himmel och jord. För mig så har de sitt och vi vårt och detta blev ännu mer påtagligt då vi fick vårt gemensamma barn. Jag tycker de flyter samman med så mkt att dottern knappt förstår att de separerat och då min son "det största här i livet" dras in i träffar med exet så känns allt så konstigt. Jag kan säga att hade jag vetat allt kring det här med bonusfamilj eller tänkt efter med noggrant så hade jag aldrig hoppat på detta tåg idag. Jag är ständigt olyckligt lycklig.
  • Vindpust
    Meriall skrev 2017-04-30 15:59:39 följande:

Vill tillägga att jag förbjuder inget utan jag kampas med mina egna känslor. Helst skulle jag bara vilja att vår relation var sund och att man är tillmötesgående men vissa saker gör allt så komplicerat då exet bland annat gör saker för att göra relationen ansträngd.
  • äldreochklokare

Jag tror det här minskar ju äldre yngsta barnet blir. Det är gulligt nu och storasyster är stolt osv, men det kommer väl mattas av och bli mer ett naturligt inslag i vardagen att hon har en bror, då kommer hon int behöva "visa upp" honom hela tiden. 

Detta handlar snarare om kommunikation mellan dig och pappan. Det är ju hans barn båda två så han ser väl inget konstigt i detta. Du behöver känna dig trygg i detta och att du vet vad som försiggår vid överlämningen. Det blir inte så kul för pappan om han vet att du tycker illa om det, då kommer han inte vilja berätta och du blir osäker för du inget vet - ond cirkel. 

• Vindpust
    äldreochklokare skrev 2017-04-30 16:35:10 följande:

Jag tror det här minskar ju äldre yngsta barnet blir. Det är gulligt nu och storasyster är stolt osv, men det kommer väl mattas av och bli mer ett naturligt inslag i vardagen att hon har en bror, då kommer hon int behöva "visa upp" honom hela tiden. 

Detta handlar snarare om kommunikation mellan dig och pappan. Det är ju hans barn båda två så han ser väl inget konstigt i detta. Du behöver känna dig trygg i detta och att du vet vad som försiggår vid överlämningen. Det blir inte så kul för pappan om han vet att du tycker illa om det, då kommer han inte vilja berätta och du blir osäker för du inget vet - ond cirkel. 

Precis! Det som blivit fel många gånger är att jag i efterhand får höra via dottern saker och det känns mer som att han döljer saker då.
  • Froken Lokens
    Vindpust skrev 2017-04-30 17:52:43 följande:

Precis! Det som blivit fel många gånger är att jag i efterhand får höra via dottern saker och det känns mer som att han döljer saker då.

Varför skaffar du barn med någon du inte litar på?
  • Vindpust
    Froken Lokens skrev 2017-04-30 20:25:12 följande:
    Varför skaffar du barn med någon du inte litar på?
    Precis som allt annat här i livet så kan saker och ting förändras med tiden tyvärr.
  • Pilo5

Du ragerar känslomässigt men blandar hio det som är deina känslor med vad som faktiskt händer; 
     "Deras dotter är väldigt familjär av sig rent Lill gammal och väldigt klok men det som går över styr ibland är att hon manipulerar hennes föräldrar väldigt mkt." På vilket sätt manipulerar dottern sina föräldrar genom att vilja att hennes mamma hälsar på hennes nya lillebror?

"men jag kan inte låta bli att känna att det känns inte helt OK för mig att de ska ses och rent mysa på med honom vid bytet exempelvis att exet ska busa och bära runt på honom." Hur kan det skada på nåt annat s'ätt än dina överreaktioner att exet gosar en stund med ditt barn? Hon kanske är en person som gosar lite med alla bebisar hon möter? Och hellre det än att hon visade avsky och avundsjuka mot ett barn bara för att det inte är hennes. 
    Hur kan det på nått enda sätt skada dig eller din son att ytterligare en person (din mans ex) gosar och bär på honom några minuter varannan vecka? Hur ska det bli sen när förskolepersonal/dagmamma ska gosa och bära honom? Tänk om exet kan bli en resurs för er och hjälpa till att passa pojken när ni behöver hjälp? Hur kan en till vuxen som bryr sig om en barn vara något negativt?

"För dottern skull är det bra att de visar no hard feelings vid bytet men jag tycker att min sambo borde även styra dottern så att hon inte ska hålla på och be sin mamma bära vår son osv osv. I rent respekt mot mig." Eftersom du reagerar så ologiskt och känslostyrt blir det svårt att handla såsom du tycker. Det är inte dottern som styr, det är inte din man som borde agera. Det är du som borde hantera dina känslor. 

"Jag får trycka en del känslor åt sidan i och med hans tidigare liv men då det kommer till vårt gemensamma barn så tycker jag att även jag måste få respekt och inte alltid bara anpassa mig efter deras dotter." I det här fallet får du trycka dina känslor åt sidan, i alla fall inte agera på dem. Det handlar inte om att du tvingas anpassa dig efter deras dotter, det handlar om att skapa normala relationer i livet. Om bebisen gillar exet och glatt låter sig busas med så borde det vara okej. Lika okej som att en granne eller faster kommer och busar och bär lite på ett barn i familjen. 

• Vindpust
    Pilo5 skrev 2017-05-02 10:26:49 följande:

Du ragerar känslomässigt men blandar hio det som är deina känslor med vad som faktiskt händer; 
     "Deras dotter är väldigt familjär av sig rent Lill gammal och väldigt klok men det som går över styr ibland är att hon manipulerar hennes föräldrar väldigt mkt." På vilket sätt manipulerar dottern sina föräldrar genom att vilja att hennes mamma hälsar på hennes nya lillebror?

"men jag kan inte låta bli att känna att det känns inte helt OK för mig att de ska ses och rent mysa på med honom vid bytet exempelvis att exet ska busa och bära runt på honom." Hur kan det skada på nåt annat s'ätt än dina överreaktioner att exet gosar en stund med ditt barn? Hon kanske är en person som gosar lite med alla bebisar hon möter? Och hellre det än att hon visade avsky och avundsjuka mot ett barn bara för att det inte är hennes. Hur kan det på nått enda sätt skada dig eller din son att ytterligare en person (din mans ex) gosar och bär på honom några minuter varannan vecka? Hur ska det bli sen när förskolepersonal/dagmamma ska gosa och bära honom? Tänk om exet kan bli en resurs för er och hjälpa till att passa pojken när ni behöver hjälp? Hur kan en till vuxen som bryr sig om en barn vara något negativt?

"För dottern skull är det bra att de visar no hard feelings vid bytet men jag tycker att min sambo borde även styra dottern så att hon inte ska hålla på och be sin mamma bära vår son osv osv. I rent respekt mot mig." Eftersom du reagerar så ologiskt och känslostyrt blir det svårt att handla såsom du tycker. Det är inte dottern som styr, det är inte din man som borde agera. Det är du som borde hantera dina känslor. 

"Jag får trycka en del känslor åt sidan i och med hans tidigare liv men då det kommer till vårt gemensamma barn så tycker jag att även jag måste få respekt och inte alltid bara anpassa mig efter deras dotter." I det här fallet får du trycka dina känslor åt sidan, i alla fall inte agera på dem. Det handlar inte om att du tvingas anpassa dig efter deras dotter, det handlar om att skapa normala relationer i livet. Om bebisen gillar exet och glatt låter sig busas med så borde det vara okej. Lika okej som att en granne eller faster kommer och busar och bär lite på ett barn i familjen. 

Hon kommer aldrig någonsin att va en person som tar hand om vår son ifall det skulle behövas det har man sin familj till så jag skulle inte ens komma på tanken och inte min sambo heller för den delen. Det är klart att det är fint att hon är fin mot honom det är även jag till mot hennes och sambons dotter. Ser bara ingen anledning till detta konkande och mys. Det går liksom inte att jämföra ett stökigt ex med en granne eller vän i min värld.
  • Pilo5
    Vindpust skrev 2017-05-02 14:33:22 följande:
    Hon kommer aldrig någonsin att va en person som tar hand om vår son ifall det skulle behövas det har man sin familj till så jag skulle inte ens komma på tanken och inte min sambo heller för den delen. Det är klart att det är fint att hon är fin mot honom det är även jag till mot hennes och sambons dotter. Ser bara ingen anledning till detta konkande och mys. Det går liksom inte att jämföra ett stökigt ex med en granne eller vän i min värld.
    Tror du att hon kommer att skada ditt barn fysiskt?

Annars kan jag inte se nån skillnad mellan en granne eller vän. Om barnet tycker det är ok så spelar det väl ingen roll. Barnet har ju ingen aning om dina känslor kopplade till just den här personen. Och det kan väl bara handla om ett par minuter nån gång i veckan? Det finns kanske ingen anledning för henne att gosa med honom, men heller ingen anledning att inte gosa med honom?

Att hon skulle passa honom var ju bara en idé, det är väl rätt ovanligt men kan förekomma. 
Svar på tråden Eget första barn och bonusbarn