• Anonym (?)

Anmäla Autism till TRYGGHANSA.

Hej!

Jag riktar mig till er som har TRYGGHANSA och anmält olika diagnoser till dem. Hur har det gått till? Vilka papper måste man skicka in? Räcker det med diagnos på papper? Eller måste det vara hela utredningen? Vad går de på, hur svårt är det?

• Svar på tråden Anmäla Autism till TRYGGHANSA.
  • Anonym (?)
    Anonym (D) skrev 2017-05-01 21:32:09 följande:

Att anklaga ts för brottslighet på det sätt du gör här är riktigt ruttet. Varför i hela friden skulle ts få för sig att stjäla från sitt barn?! Normala föräldrar gör inte det. Normala föräldrar gör allt vad de kan för att hjälpa sina barn. Till exempel kan de se till att få ut de försäkringspengar de har rätt till och på så vis göra det möjligt att skapa en bättre tillvaro för barnen.

Tack, det är just precis det jag vill. Mycket kan strula i början av vuxenlivet.
  • Mayweed

Det stökiga kan ju vara vårdbidraget från försäkringskassan, iom att det är en förutsättning för att förskringen skall falla ut.. Har du fått ordning på det?

• Anonym (?)
    Mayweed skrev 2017-05-01 22:59:23 följande:

Det stökiga kan ju vara vårdbidraget från försäkringskassan, iom att det är en förutsättning för att förskringen skall falla ut.. Har du fått ordning på det?

Jaha, okej! Det visste jag inte. Hur kommer det sig ? Har inte ens sökt det. Då ska jag ju börja där först helt enkelt. Om jag inte får vårdbidraget då?
  • Anonym (Riks)
    Anonym (?) skrev 2017-05-01 23:11:41 följande:

Jaha, okej! Det visste jag inte. Hur kommer det sig ? Har inte ens sökt det. Då ska jag ju börja där först helt enkelt. Om jag inte får vårdbidraget då?

Då överklagar du beslutet, det brukar oftast ge rätt till ersättning.

Med Folksam behövde vi inte ha vb, konstigt att vissa har så snåriga regler. Kopia på de relaterade läkarbesök vi gjort samt läkarintyg på själva diagnosen var allt som behövdes. Vi kompletterade med en egen sammanfattning också.
  • legomum

Om du inte har tilläggsförsäkringen som måste tecknas senast barnet är 6 månader så får du inte ut något på försäkringen.

• legomum
    Anonym (Riks) skrev 2017-05-02 08:04:18 följande:
    Då överklagar du beslutet, det brukar oftast ge rätt till ersättning.

Med Folksam behövde vi inte ha vb, konstigt att vissa har så snåriga regler. Kopia på de relaterade läkarbesök vi gjort samt läkarintyg på själva diagnosen var allt som behövdes. Vi kompletterade med en egen sammanfattning också.
    Folksam och TH har helt olika vad som ingår i försäkringarna... tyvärr.
  • Mayweed
    Anonym (?) skrev 2017-05-01 23:11:41 följande:

Det är något frustrerande helt klart. En försäkring borde inte tillåtas kopplas till vårt sociala skyddsnät.. men men.

Det som står i villkoren är "Vid 25 % vårdbidrag utbetalas halva ersättningsbeloppet. Skulle nivån på vårdbidraget öka

p g a sjukdomen eller olycksfallsskadan samt följder därav kan resterande del av försäkringsbelop- pet utbetalas. Vid 50-100 % vårdbidrag utbetalas hela ersättningsbeloppet."

Men börja med att anmäla diagnosen till TH parallellt med ansökan till FK. Sen kompletterar du med resultat till TH (ev efter överklagan).

FK kan ta sin lilla tid på sig, men om det beviljas sker det retroaktivt.
  • Anonym (?)
    Mayweed skrev 2017-05-02 15:55:10 följande:

Det är något frustrerande helt klart. En försäkring borde inte tillåtas kopplas till vårt sociala skyddsnät.. men men.

Det som står i villkoren är "Vid 25 % vårdbidrag utbetalas halva ersättningsbeloppet. Skulle nivån på vårdbidraget öka

p g a sjukdomen eller olycksfallsskadan samt följder därav kan resterande del av försäkringsbelop- pet utbetalas. Vid 50-100 % vårdbidrag utbetalas hela ersättningsbeloppet."

Men börja med att anmäla diagnosen till TH parallellt med ansökan till FK. Sen kompletterar du med resultat till TH (ev efter överklagan).

FK kan ta sin lilla tid på sig, men om det beviljas sker det retroaktivt.

Okej, får göra det.
  • Anonym (?)
    legomum skrev 2017-05-02 12:24:25 följande:

Om du inte har tilläggsförsäkringen som måste tecknas senast barnet är 6 månader så får du inte ut något på försäkringen.

Jo jag tecknade tilläggsförsäkring förra året, det gick utmärkt. Barnautism ingår i koderna. Man får göra det precis när som. Däremot får man ju inte ut nåt om man tecknar efter diagnoser etc. Likadant som med skador, eller byter bolag och skada redan skedd osv.
  • legomum
    Anonym (?) skrev 2017-05-03 08:52:17 följande:
    Jo jag tecknade tilläggsförsäkring förra året, det gick utmärkt. Barnautism ingår i koderna. Man får göra det precis när som. Däremot får man ju inte ut nåt om man tecknar efter diagnoser etc. Likadant som med skador, eller byter bolag och skada redan skedd osv.
    Samtalet i tisdags m just trygg hansa sa helt annorlunda om just den utökade försäkringen.
    (men det är i den utökade försäkringen just npf diagnoserna ingår)
    Så "grattis" om man nu kan säga så... jag tog den inte och barnet fick npf-diagnoser senare i livet. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag utökat den. Det är tryggare att barnet har en summa då det alltid kommer vara svårare att tjäna ihop pengar i framtiden.
Svar på tråden Anmäla Autism till TRYGGHANSA.