• Anonym (TS)

    Hur blir man bättre på comebacks?

    Jag har seg reaktionsförmåga när någon kommer med en elak eller kränkande kommentar. Ibland tänker jag inte ens på att de va elakt förrän jag återberättar eller tänker på det precis efter.

    Exempel. Jag delar ut post i kiosk varje dag. Idag sa gubben som är rund som en kastrull att jag borde banta för jag är för tjock och ingen bra kille vill ha mig om jag är för tjock.

    Jag har gått upp i vikt med vad ger han rätten? Jag blev vara stum, lämnade över breven och givetvis efteråt började tankarna rulla. Borde ju bett honom dra åt helvete. Jag är seg i min försvarsförmåga. Alltså jag vågar säga ifrån men blir typ chockerad av orden från andra.

    Men hur tränar man på att faktiskt ge svar på tal direkt?

    Tycker ni att jag ska säga till gubben imorgon att de va ett övertramp?

    Eller fråga om han har fru så tjock som han e?

  • Svar på tråden Hur blir man bättre på comebacks?
  • Anonym (TS)
    CStoner skrev 2017-05-09 00:14:42 följande:

    9gag.com/gag/aVe4oLM

    Här är ett gäng. Memorera några och svara tillbaks spydigt med humor. Svider lite värre då.


    Haha tack!
  • Anonym (Hanna)

    Jag tycker att du skötte det bra som du gjorde.

    Visst ska man säga ifrån när det behövs och stå upp för sig själv, men det finns ju inget egenvärde i att vara otrevlig tillbaka mot en otrevlig kund.

    Händer det vid upprepade tillfällen med samma kund eller om du återkommande utsätts för den typen av agerande på arbetet behövs det förstås göras något.

    Men jag tänker mig att denna kund var en sån där person som lite allmänt säger vad som helst?

    Eller är det en kollega, i så fall tycker jag du ska föra som du föreslår att informera om att det var ett övertramp och att det inte är ok att bemöta sina kollegor på det sättet.

    Ofta är det mer effektivt att vara lugn och saklig än att be någon dra pt helvete.

  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2017-05-09 04:49:33 följande:
    Haha du vet ingenting om mig. Du vet uppenbarligen inget om världen heller.
    Du svarar i min tråd för att du försöker trycka ner mig. För att du är en liten människa som kan känna sig stor då. Men vet du vad? Du är en loser.
    Skönt att du kan söka hjälp. Terapi känns som något för dig.

    Du reflektera inte en tusendel att personen ville visa en poäng?
    Och att du svalde detta med hull och hår.

    Att svara snabba repliker på sådana här situationer OCH bra, så innebär ju det för det första att man är kall(dvs inte hetsar upp sig och blir arg som du precis blev där).


    Anonym (TS) skrev 2017-05-08 22:31:44 följande:
    Jag har seg reaktionsförmåga när någon kommer med en elak eller kränkande kommentar. Ibland tänker jag inte ens på att de va elakt förrän jag återberättar eller tänker på det precis efter.

    Exempel. Jag delar ut post i kiosk varje dag. Idag sa gubben som är rund som en kastrull att jag borde banta för jag är för tjock och ingen bra kille vill ha mig om jag är för tjock.
    Jag har gått upp i vikt med vad ger han rätten? Jag blev vara stum, lämnade över breven och givetvis efteråt började tankarna rulla. Borde ju bett honom dra åt helvete. Jag är seg i min försvarsförmåga. Alltså jag vågar säga ifrån men blir typ chockerad av orden från andra.
    Men hur tränar man på att faktiskt ge svar på tal direkt?
    Tycker ni att jag ska säga till gubben imorgon att de va ett övertramp?
    Eller fråga om han har fru så tjock som han e?

    Säga nått i efterhand, är helt meningslöst.
    Det enda som sker är att du ger bränsle till denna gubbe, och du mår sämre då personen helt kommer ignorera dig.
    Din enda chans att ge tillbaka är att vänta till nästa tillfälle, och där ha en vettig comeback.
    Detta med att "ge svar på tal", är nått man antingen har eller inte.
    Och du måste träna på detta och få det naturligt i vad man använder.
    Att bara ha en lista rätt upp och ned, och använda nått där utan få det passa.
    Kan sluta med att du blir än mer överkörd.
    Vill du bli bättre, så tänk ihop scenarion med olika svar tillbaka på olika "frågor".
    Hitta på så många olika du kan någonsin kan komma på, fundera på dessa många gånger.
    En dag kommer dom sitta i ryggmärgen, och det är då de är som bästa.


    Sen ett problem du kan stöta på, och det är att du trycker ned människor i sin tur, som bara kanske ställer en oskyldig fråga(tänker nu inte den personen du nämnde i TS, som mycket väl kunde varit en oskyldig fråga, men var inte det riktigt).

    Vem gav rätten, svaret är väl givetvis gubben själv och att gubben kanske har identifierat sig själv som icke önskvärd som partner.
    Kanske han sa det i välmening tom, och då utan att inse att det han sa kan göra dig ledsen.

    Så vad jag skulle ha svarat i detta läge, och för dig som inte verkar så bra på ge svar på tal.
    Och det är nått med att du blir kränkt och ledsen av han och det han säger.
    Tyvärr känns det som det finns miljoner varianter hur det sen fortsätter, så svårt och guida igenom hela.

    Dock ge igen i efterhand, kommer du antagligen inte klara av.
    Så vänta tills nästa gång och fundera ut olika svar.
    Och försök inte memorera svaren, för då kommer du bara stå där stammande när det väl gäller.

    Jag är en sådan som ALLTID har svar på tal, dock sällan utnyttjar jag detta.
    Då det sällan ger mig nått, därför väljer jag ut dom som enbart är elaka och medvetet.
    Sen ger jag extremt sällan svar på tal när man redan vet man är ute och seglar.
    Så det gäller och ha koll och vara snabb, men med träningen så sitter det i ryggmärgen och du kan styra graden av comeback du ska göra.
    Det är en stor risk att du kommer börja förolämpa folk om du börjar med detta innan du finslipat detta.


    Om den du svarade menar allt vad den säger eller bara testade dig.
    Så var din comeback mer personliga förolämpningar, dessa kommer inte få dig att uppnå det du önskar = få tyst på personen.
    Och vill du förolämpa någon, så måste du vara mycket mer subtil än du var där.
    För du måste inse du föll i "funkarinteså´s" fälla där väl?

    Ett svar här som skulle funka vid tillfället, skulle vara typ "Ja, det borde ju du veta!"
    Sen säga hejdå och se lite glad ut, utan att överdriva och bara avlägsna sig.

  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2017-05-09 04:50:28 följande:
    Haha tack!

    Tycker många är bara elaka utan poäng att gå vidare på, och kommer bli malplacerade.
    Ge svar på tal på denna nivå är betydligt mer finurligt än så i mitt tycke.
    Att bara vara elak, så är det stor risk du träffar på någon som kan detta med svar på tal.
    Och då kommer du stå där och vara riktigt förnedrad, och det ska vi undvika till varje pris.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-09 05:52:51 följande:

    Jag tycker att du skötte det bra som du gjorde.

    Visst ska man säga ifrån när det behövs och stå upp för sig själv, men det finns ju inget egenvärde i att vara otrevlig tillbaka mot en otrevlig kund.

    Händer det vid upprepade tillfällen med samma kund eller om du återkommande utsätts för den typen av agerande på arbetet behövs det förstås göras något.

    Men jag tänker mig att denna kund var en sån där person som lite allmänt säger vad som helst?

    Eller är det en kollega, i så fall tycker jag du ska föra som du föreslår att informera om att det var ett övertramp och att det inte är ok att bemöta sina kollegor på det sättet.

    Ofta är det mer effektivt att vara lugn och saklig än att be någon dra pt helvete.


    Fast om det är en person som bara säger lite vad som helst gör det inte rätt ändå. Om jag blir ledsen för hans ord så är väl de det slutgiltiga. Jag tycker att man borde upplysa om att personen uttrycker sig klantigt så det kan bli stopp på det. Att det inte är okej, då kanske personen börjar tänka på vad hen säger.

    Just den här kunden har även sagt jag inte får ha glasögon på mig när jag delar ut post där för jag är fulare i det. Det var ett par månader sen nu det hände men ändå.

    Ibland är det också mer effektivt att våga reagera på någon starkt än att försöka vara pedagogisk. Det är också något idioter inte lyssnar på. Det vet jag.

    Ibland måste man fostra andra i hur man vill bli behandlad och jag vill inte ta mer sån skit.
  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2017-05-09 07:07:35 följande:

    Du reflektera inte en tusendel att personen ville visa en poäng?

    Och att du svalde detta med hull och hår.

    Att svara snabba repliker på sådana här situationer OCH bra, så innebär ju det för det första att man är kall(dvs inte hetsar upp sig och blir arg som du precis blev där).

    Säga nått i efterhand, är helt meningslöst.

    Det enda som sker är att du ger bränsle till denna gubbe, och du mår sämre då personen helt kommer ignorera dig.

    Din enda chans att ge tillbaka är att vänta till nästa tillfälle, och där ha en vettig comeback.

    Detta med att "ge svar på tal", är nått man antingen har eller inte.

    Och du måste träna på detta och få det naturligt i vad man använder.

    Att bara ha en lista rätt upp och ned, och använda nått där utan få det passa.

    Kan sluta med att du blir än mer överkörd.

    Vill du bli bättre, så tänk ihop scenarion med olika svar tillbaka på olika "frågor".

    Hitta på så många olika du kan någonsin kan komma på, fundera på dessa många gånger.

    En dag kommer dom sitta i ryggmärgen, och det är då de är som bästa.

    Sen ett problem du kan stöta på, och det är att du trycker ned människor i sin tur, som bara kanske ställer en oskyldig fråga(tänker nu inte den personen du nämnde i TS, som mycket väl kunde varit en oskyldig fråga, men var inte det riktigt).

    Vem gav rätten, svaret är väl givetvis gubben själv och att gubben kanske har identifierat sig själv som icke önskvärd som partner.

    Kanske han sa det i välmening tom, och då utan att inse att det han sa kan göra dig ledsen.

    Så vad jag skulle ha svarat i detta läge, och för dig som inte verkar så bra på ge svar på tal.

    Och det är nått med att du blir kränkt och ledsen av han och det han säger.

    Tyvärr känns det som det finns miljoner varianter hur det sen fortsätter, så svårt och guida igenom hela.

    Dock ge igen i efterhand, kommer du antagligen inte klara av.

    Så vänta tills nästa gång och fundera ut olika svar.

    Och försök inte memorera svaren, för då kommer du bara stå där stammande när det väl gäller.

    Jag är en sådan som ALLTID har svar på tal, dock sällan utnyttjar jag detta.

    Då det sällan ger mig nått, därför väljer jag ut dom som enbart är elaka och medvetet.

    Sen ger jag extremt sällan svar på tal när man redan vet man är ute och seglar.

    Så det gäller och ha koll och vara snabb, men med träningen så sitter det i ryggmärgen och du kan styra graden av comeback du ska göra.

    Det är en stor risk att du kommer börja förolämpa folk om du börjar med detta innan du finslipat detta.

    Om den du svarade menar allt vad den säger eller bara testade dig.

    Så var din comeback mer personliga förolämpningar, dessa kommer inte få dig att uppnå det du önskar = få tyst på personen.

    Och vill du förolämpa någon, så måste du vara mycket mer subtil än du var där.

    För du måste inse du föll i "funkarinteså´s" fälla där väl?

    Ett svar här som skulle funka vid tillfället, skulle vara typ "Ja, det borde ju du veta!"

    Sen säga hejdå och se lite glad ut, utan att överdriva och bara avlägsna sig.


    Hmm. Jo men nu efterfrågade jag inte en lång föreläsning. I grunden är jag ute efter att faktiskt bli snabbare på att säga till när någon behandlar mig fel. Personen i tråden kallade mig för dörrmatta.

    Det verkar inte du tycka vara något fel alls oavsett personens syfte?

    Jag skulle inte må sämre för att jag står upp för mig själv och egentligen så tror jag att gubben hade blivit rätt förvånad om jag hade sagt till på skarpen istället för att bara ta och då nästa gång hade tänkt två gånger innan han känner för att säga något.

    Att bli överkörd är ingen risk. Jag är stark. Alltså jag utsätter mig inte för en risk om gubben hade reagerat med att säga något annat dumt. Kommer inte börja gråta.

    Jag överdriver inte situationen heller som vissa verkar tro. Jag va där. Jag vet att han i smyg kollar in mig och jag blir äcklad av det. Att han sen säger såna saker är för att han kollar in min kropp och det ger mig obehag. Trodde inte jag skulle behöva skriva så långt eftersom jag endast gav ett exempel och min enda fråga var hur jag blir mer snabbtänkt.

    Utgå inte ifrån att alla personer som slänger ifrån sig förolämpningar inte klarar av att bli motsagda utan att reagera med att fortsätta. Många skulle haja till och tycka att det va pinsamt. Skulle de däremot göra en större scen så e de väl som det e.

    Jag menar inte att jag skulle skrika DRAAAAAA ÅÅT HELVEEETE.

    Men jag tycker jag kan få säga i lugn och enkel ton att han kan dra åt helvete och sen gå ut.
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2017-05-09 14:36:11 följande:
    Hmm. Jo men nu efterfrågade jag inte en lång föreläsning. I grunden är jag ute efter att faktiskt bli snabbare på att säga till när någon behandlar mig fel. Personen i tråden kallade mig för dörrmatta.
    Det verkar inte du tycka vara något fel alls oavsett personens syfte?
    Jag skulle inte må sämre för att jag står upp för mig själv och egentligen så tror jag att gubben hade blivit rätt förvånad om jag hade sagt till på skarpen istället för att bara ta och då nästa gång hade tänkt två gånger innan han känner för att säga något.

    Att bli överkörd är ingen risk. Jag är stark. Alltså jag utsätter mig inte för en risk om gubben hade reagerat med att säga något annat dumt. Kommer inte börja gråta.
    Jag överdriver inte situationen heller som vissa verkar tro. Jag va där. Jag vet att han i smyg kollar in mig och jag blir äcklad av det. Att han sen säger såna saker är för att han kollar in min kropp och det ger mig obehag. Trodde inte jag skulle behöva skriva så långt eftersom jag endast gav ett exempel och min enda fråga var hur jag blir mer snabbtänkt.
    Utgå inte ifrån att alla personer som slänger ifrån sig förolämpningar inte klarar av att bli motsagda utan att reagera med att fortsätta. Många skulle haja till och tycka att det va pinsamt. Skulle de däremot göra en större scen så e de väl som det e.

    Jag menar inte att jag skulle skrika DRAAAAAA ÅÅT HELVEEETE.
    Men jag tycker jag kan få säga i lugn och enkel ton att han kan dra åt helvete och sen gå ut.

    Och det jag gav tar dig inte ens 10% till det mål du är ute efter, då det är svårt och nå dit du pratar om.
    Och kräver en hel del saker du ska göra för VERKLIGEN klara av det.
    Inser nu med ditt svar, att du inte är intresserad och göra nödvändiga förändringar för nå till det mål du sätter.

    Är det inte konstigt att du efterfrågar hjälp, och sen går du i försvarsställning när man hjälper dig?
    Vore det inte bättre att ställde frågor som får samtalet vidare, än att vi står kvar på punkt ett där du egentligen säger det är faan inga problem.


    Om en person finner intresse av dig, är inget du kan göra åt.
    Och är det så illa så får väl du se till och sluta röra dig i detta område.

    Och sen när är dra åt helvete en snabb replik?
    Eller är det detta du tror?

  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2017-05-09 16:08:34 följande:

    Och det jag gav tar dig inte ens 10% till det mål du är ute efter, då det är svårt och nå dit du pratar om.

    Och kräver en hel del saker du ska göra för VERKLIGEN klara av det.

    Inser nu med ditt svar, att du inte är intresserad och göra nödvändiga förändringar för nå till det mål du sätter.

    Är det inte konstigt att du efterfrågar hjälp, och sen går du i försvarsställning när man hjälper dig?

    Vore det inte bättre att ställde frågor som får samtalet vidare, än att vi står kvar på punkt ett där du egentligen säger det är faan inga problem.

    Om en person finner intresse av dig, är inget du kan göra åt.

    Och är det så illa så får väl du se till och sluta röra dig i detta område.

    Och sen när är dra åt helvete en snabb replik?

    Eller är det detta du tror?


    Jag kan inte sluta röra mig i området eftersom jag jobbar med att dela ut post och han är en av kunderna. Försvarsställning? Jag försöker förklara för dig vidare hur det ligger till och att alla människor inte reagerar som du tror. För du skriver som att alla typer är en sorts typ.

    Du är inte rätt person att ta råd av med tanke på att du hade irriterad ton redan i det första du skrev och även nu. Så jag är liksom inte intresserad av just dina råd eftersom jag inte tycker att de va bra råd. Jag upplever dig som rätt så hetsig. Fast du kanske inte är det. Du upplever mig som hetsig fast jag inte är det.

    Men du ska vara försiktig med att lägga på egenskaper på personer du aldrig träffat. Som att jag skulle stå där och stamma tex. Eller hur de skulle bli om jag säger ditten eller datten. Det kan du omöjligt veta något om.

    Du kanske inte insåg det själv men de du gjorde var en version av "mansplaining" dessutom.

    Du kan svara om du vill men den här diskussionen leder ju inte till något så vi kan droppa den (titta jag tog ditt råd i alla fall)
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2017-05-09 17:49:20 följande:
    Jag kan inte sluta röra mig i området eftersom jag jobbar med att dela ut post och han är en av kunderna. Försvarsställning? Jag försöker förklara för dig vidare hur det ligger till och att alla människor inte reagerar som du tror. För du skriver som att alla typer är en sorts typ.
    Du är inte rätt person att ta råd av med tanke på att du hade irriterad ton redan i det första du skrev och även nu. Så jag är liksom inte intresserad av just dina råd eftersom jag inte tycker att de va bra råd. Jag upplever dig som rätt så hetsig. Fast du kanske inte är det. Du upplever mig som hetsig fast jag inte är det.

    Men du ska vara försiktig med att lägga på egenskaper på personer du aldrig träffat. Som att jag skulle stå där och stamma tex. Eller hur de skulle bli om jag säger ditten eller datten. Det kan du omöjligt veta något om.
    Du kanske inte insåg det själv men de du gjorde var en version av "mansplaining" dessutom.

    Du kan svara om du vill men den här diskussionen leder ju inte till något så vi kan droppa den (titta jag tog ditt råd i alla fall)

    Du ställde dig helt i försvarsställning och noll intresse för lära dig nått.
    Detta är ett rätt avancerat ämne, och kräver en hel del av dig för nå vidare.
    Jag har noll påverkan på det du skriver, dock så är du aggressiv till mig som uppenbart försöker hjälpa dig.
    Sen har vi en del och säga som du säkert inte gillar, men detta måste du gå igenom för lära dig nått.
    Du lär dig inte nått genom försvara allt du gör, och om du inte är hetsig, varför såpass aggressivt försvara det som du inte gillra med dig(och då att du inte kan ge svar på tal).
    Det var ju trots allt du som ställde frågan, då får du vackert gå igenom processen och lära dig nått.

    Vad är det för egenskaper jag ger dig?
    Någonstans måste du inse att det var du som ställde frågan från början.

    Mansplaining?
    På vilket sätt inbillar du dig den existerar här?

    Varför startar du en tråd och fråga som du inte är villig att avsluta?
    Du vill lära dig ge svar på tal, men vill inte ta till dig tips till hur gå till väga.
    Så du kommer aldrig lära dig denna konstart.
    Så vad vill du, vill du lära dig nått, eller ska du bara försvara allt som du inbillar dig att jag säger dina fel är?

Svar på tråden Hur blir man bättre på comebacks?