• Nixe

    Mellannamn/andranamn till Ville

    Väntar en lillebror som allra troligast kommer få heta Ville :) Frågan är ju bara vad han ska få för mellannamn. Storebror har sitt efter min morfar men typ där tog fina släktnamn slut liksom. Har släkt från Norrland eller Örebro och de vackraste är liksom i stil med Styrbjörn och Hans-Göran typ :-/ Sambons släkt som är extremt liten har heller inga namn att bidra med och för min del (som väl är den som helst vill ha ett namn från någon släkting) inser jag att det väl egentligen inte spelar någon roll om det inte är en släkting man faktiskt haft en nära relation till (som med min morfar då).. Men det känns så konstigt platt att bara ta ett namn utan betydelse.. Har någon förslag på ngt annat att inspireras lite av? Känner mig helt fantasilös och lite kass som inte kan komma på ngt lika fint till lillebror som till storebror..

  • Svar på tråden Mellannamn/andranamn till Ville
  • gruvan

    Vi ville ha släktnamn som andranamn till våra barn. Första sonen fick sambons morfars och när andra sonen föddes kände vi inte heller att det fanns något mer fint/passande kvar från någon av våra sidor. Vi tänkte då mer utanför släkten men ändå närstående och han fick då min gudfars namn som andranamn. Mina gudföräldrar räknar vi som en del av vår närmsta familj.

  • fluu

    Älskar Styrbjörn!

    Annars så tycker jag inte att andranamn måste vara vackra. För mig är det viktigare att namnet betyder något för mig. Annars kan ni kanske ta pappans tilltalsnamn om det passar eller ta samma andranamn som storebror har. I många familjer har man sådana traditioner att exempelvis alla flickorna heter Maria i andranamn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Meriall

    Vad heter din sambo? I andranamn? Vad heter dina kvinnliga släktingar? Man kan ju göra om ett namn lite och inte ta rakt av. Tex Julia kan bli Julius eller Juliana. Av dubbelnamn kan du ta bara det ena om du vill. Styrbjörn var ju rätt coolt annars :) Man kan ha lite skumma andranamn, det är ju bara kul. Jag tog ett som jag och min mamma och mormor alla heter i andranamn till min dotter även fast det är jättefult. Lite som en förbannelse som går i arv :D Till sonen tog vi pappans andranamn rakt av för det var finaste i släkten. Ingen annan heter så i deras släkt dock.

  • Nixe

    Tyvärr går pappans tilltalsnamn bort (Conny/Ronny/Sonny... älskar honom men hade han inte hetat vad han heter hade jag nog inte gillat namnet) och hans andranamn är bara taget helt ur luften av hans föräldrar och är inget han direkt förknippar sig med själv så isf tar jag nog hellre ngt "påhittat" eller vad man ska säga som vi själva valt, dock svårt även det. Min gudfar är del av min släkt och jag har funderat men inte heller det namnet låter speciellt bra ihop med Ville. Jag har Erik (släktnamn på pappas sida men dels heter min bror det och dels tycker jag det blir konstigt med e:na), Torbjörn (från farfar men sambon vägrar) eller Bror som förekommer ofta på min norrländska sida men nu plötsligt gillar ingen av oss det jättemkt längre. Omöjligt detta. För min del hade vi kunnat skippa andranamn helt men det känns lite taskigt när storebror har ett :) tack för era tips!

  • Meriall

    Tor?

    Björn?

    Eller att ni tar Erik men sätter det först. Erik Ville. Sedan kan han ju ha Ville som tilltalsnamn ändå.

  • Nixe
    Meriall skrev 2017-05-11 09:47:57 följande:

    Tor?

    Björn?

    Eller att ni tar Erik men sätter det först. Erik Ville. Sedan kan han ju ha Ville som tilltalsnamn ändå.


    Björn är redan taget tyvärr. Ja, det kan man ju göra. Dock har min mamma sitt tilltalsnamn som andra i ordningen och hon har hela sitt liv fått rätta i klasslistor osv för att hennes egentliga mellannamn sätts som förnamn. Det händer även nu i pensionsålder. Dessutom heter min bror som sagt Erik i förstanamn så det känns lite väl nära. Önskar man hade en massa klassiska namn i släkten, det hade ju underlättat.
  • phantom

    Ni kan ju använda ett av dem, tex Björn eller Hans. Så får ni in släktnamnen men ändå gör något eget av det.
    Ni kan inte använda makens namn/mellannamn annars?

    (En bekant till mig har en Ville och han heter Viking i andranamn, men det kanske inte faller alla i smaken)

  • annabellelee

    Fast andranamn är ju underbara, där är det ju bara att rocka loss - han kommer ju inte kallas det ändå! Handen på hjärtat - vad hade ni EGENTLIGEN velat att sonen skulle hetat om inte ert vuxenjag kommit och styrt upp det hela?

    Gandalf? Månstråle? Socker-Conny? Guns and roses? Nu behöver ni kanske inte vara så utvevande, men att ha ett crazy mellannamn om man har ett vanligt tilltalsnamn tycker jag bara är roligt!

  • Elderberry

    Jag vet inte riktigt om jag uppfattade vad det var för sorts namn som du var ute efter, Jag gillar att kombinera korta namn, som Ville då, med ett långt namn, typ Johannes, Jonathan eller Benjamin. Nicholas, Cornelius och Matteus tycker jag också är vackra, men om du gillar lite mer nordiska namn så kan jag rada upp några som förekommer långt tillbaka i min släkt (några som jag kommer ihåg just nu iaf): Esbjörn, Gudmund, Peder, Lindorm, Arent, Anund och Udd.
    Mer vanliga namn som jag tycker är vackra är väl Lukas, Markus, Hans, Rickard, Henry...

    Finns hur många fina pojknamn som helst! Hoppas ni hittar något som känns rätt :)

  • gruvan
    Nixe skrev 2017-05-11 10:07:58 följande:

    Björn är redan taget tyvärr. Ja, det kan man ju göra. Dock har min mamma sitt tilltalsnamn som andra i ordningen och hon har hela sitt liv fått rätta i klasslistor osv för att hennes egentliga mellannamn sätts som förnamn. Det händer även nu i pensionsålder. Dessutom heter min bror som sagt Erik i förstanamn så det känns lite väl nära. Önskar man hade en massa klassiska namn i släkten, det hade ju underlättat.


    Fast så behöver det inte bli om andranamnet är först. Min äldsta son har tre förnamn varav det i mitten är tilltalsnamn, för att namnföljden lät bäst så helt enkelt. Det är ytterst sällan som han blir kallad för det första andranamnet istället för sitt tilltalsnamn. Alla listor på förskola mm är rätt och det beror väl på att det är vi föräldrar som fyller i alla blanketter med namn. Däremot blir jag själv alltid kallad för mitt andranamn hos tandläkaren trots att jag har tilltalsnamnet först, har aldrig fattat varför.
  • Nixe
    phantom skrev 2017-05-15 19:23:01 följande:

    Ni kan ju använda ett av dem, tex Björn eller Hans. Så får ni in släktnamnen men ändå gör något eget av det.

    Ni kan inte använda makens namn/mellannamn annars?

    (En bekant till mig har en Ville och han heter Viking i andranamn, men det kanske inte faller alla i smaken)


    Tyvärr är som sagt Björn väldigt upptaget från flera håll och Hans blev nog inte vackrare för oss även om man slopade -Göran :P Resterande namn går inte riktigt att montera isär.. Det FINNS ju släktnamn men alla är liksom rätt fula, så pass fula att ingen av oss kommer godkänna ngt bägge två trist nog. Mannens namn och andranamn går fetbort, inte speciellt vackra dom heller och har ingen som helst släktanknytning eller vad man ska säga. Hans andranamn är taget ur luften av svärmor så ska vi bara ta ngt fint utan vidare betydelse tar jag inte gärna ngt som bara hon en gång gillat. Det blir förmodligen så att vi får ta ngt vi tycker låter fint helt enkelt men det känns lite trist när storebror har mer betydelse i sitt namn liksom. Mannen vill inte att lillebror ska ha samma andranamn.
  • Nixe
    annabellelee skrev 2017-05-15 19:56:18 följande:

    Fast andranamn är ju underbara, där är det ju bara att rocka loss - han kommer ju inte kallas det ändå! Handen på hjärtat - vad hade ni EGENTLIGEN velat att sonen skulle hetat om inte ert vuxenjag kommit och styrt upp det hela?

    Gandalf? Månstråle? Socker-Conny? Guns and roses? Nu behöver ni kanske inte vara så utvevande, men att ha ett crazy mellannamn om man har ett vanligt tilltalsnamn tycker jag bara är roligt!


    Mja fast nej. Vi vill inte ha ngt konstigt hippienamn även om han inte kommer att kallas för det ;) Vet att säkert jättemånga hade tyckt sånt är coolt men det gör inte vi men smaken är ju som baken :)
    Elderberry skrev 2017-05-15 20:22:53 följande:

    Jag vet inte riktigt om jag uppfattade vad det var för sorts namn som du var ute efter, Jag gillar att kombinera korta namn, som Ville då, med ett långt namn, typ Johannes, Jonathan eller Benjamin. Nicholas, Cornelius och Matteus tycker jag också är vackra, men om du gillar lite mer nordiska namn så kan jag rada upp några som förekommer långt tillbaka i min släkt (några som jag kommer ihåg just nu iaf): Esbjörn, Gudmund, Peder, Lindorm, Arent, Anund och Udd.

    Mer vanliga namn som jag tycker är vackra är väl Lukas, Markus, Hans, Rickard, Henry...

    Finns hur många fina pojknamn som helst! Hoppas ni hittar något som känns rätt :)


    Jo jag tänker likadant! Att ett kort namn som Ville passar bäst med ett lite längre mellannamn. Synd bara att vi helt saknar fina sådana i släkten. Just nu är jag lite inne på Jonathan (från bröderna Lejonhjärta som jag älskat sen jag var liten) men jag tror tyvärr inte mannen kommer gilla det.. Vi gillar annars lite mer klassiska namn även om Ville kanske inte riktigt räknas dit. Tack så mkt! :)
  • Nixe
    gruvan skrev 2017-05-16 02:07:06 följande:

    Fast så behöver det inte bli om andranamnet är först. Min äldsta son har tre förnamn varav det i mitten är tilltalsnamn, för att namnföljden lät bäst så helt enkelt. Det är ytterst sällan som han blir kallad för det första andranamnet istället för sitt tilltalsnamn. Alla listor på förskola mm är rätt och det beror väl på att det är vi föräldrar som fyller i alla blanketter med namn. Däremot blir jag själv alltid kallad för mitt andranamn hos tandläkaren trots att jag har tilltalsnamnet först, har aldrig fattat varför.


    Nej jag vet men jag vill inte riktigt ta risken liksom. Hade två i min klass som heeeeela låna skoltiden alltid blev uppropade och uppskrivna med sina andranamn (som bägge verkade avsky som pesten) så jag har kanske mer dåliga erfarenheter.
  • phantom
    Nixe skrev 2017-05-17 00:08:07 följande:
    Tyvärr är som sagt Björn väldigt upptaget från flera håll och Hans blev nog inte vackrare för oss även om man slopade -Göran :P Resterande namn går inte riktigt att montera isär.. Det FINNS ju släktnamn men alla är liksom rätt fula, så pass fula att ingen av oss kommer godkänna ngt bägge två trist nog. Mannens namn och andranamn går fetbort, inte speciellt vackra dom heller och har ingen som helst släktanknytning eller vad man ska säga. Hans andranamn är taget ur luften av svärmor så ska vi bara ta ngt fint utan vidare betydelse tar jag inte gärna ngt som bara hon en gång gillat. Det blir förmodligen så att vi får ta ngt vi tycker låter fint helt enkelt men det känns lite trist när storebror har mer betydelse i sitt namn liksom. Mannen vill inte att lillebror ska ha samma andranamn.
    Hur ser det ut längre bak i släkten? Farfarsfarfar och dylikt.
    Har ni tittat på kvinnosidan, det kanske finns könsneutrala namn som ni inte funderat på.
    Kanske som alternativ att ni gör ett nytt namn av kombination av era namn? En bekant till mig har Codi som namn efter föräldrarna (Conrad/Diana) Eller om ni sätter ihop initialer på ett smart sätt.

    Förstår att det är svårt för er. Just när man kör fast så är det så motigt att ens komma med nya idéer.
  • Nixe
    phantom skrev 2017-05-17 20:57:46 följande:

    Hur ser det ut längre bak i släkten? Farfarsfarfar och dylikt.

    Har ni tittat på kvinnosidan, det kanske finns könsneutrala namn som ni inte funderat på.

    Kanske som alternativ att ni gör ett nytt namn av kombination av era namn? En bekant till mig har Codi som namn efter föräldrarna (Conrad/Diana) Eller om ni sätter ihop initialer på ett smart sätt.

    Förstår att det är svårt för er. Just när man kör fast så är det så motigt att ens komma med nya idéer.


    Jag önskar verkligen det fanns finare namn längre bak men i den norrländska släkten verkar fantasin inte direkt ha flödat förr i tiden så många heter lika (och inte så vackert). Släkten från Örebro består längre bak av typ bankrånare och brottslingar så det känns inte helt lämpligt om än underhållande. Sen försvann lite meningen för mig med släktnamn när det blir någon som ingen idag levande knappt minns och som vi aldrig har träffat typ. Det saknar lite betydelse för mig då som jämför med storebrors namn som verkligen betyder mkt för mig. Tyvärr skulle våra namn/initialer kombineras till ngt slags väsande läte med tre stycken H så inte ens det hjälper :D Så nu kvarstår nästan bara att hitta andra teman och därifrån ta ett namn vi båda bara tycker är vackert. Men vi delar inte riktigt smak där så vi sitter nog ganska så fast ändå, blir tokig. Är iaf glad att vi är helt eniga om förnamnet så han slipper bli helt namnlös ;)
Svar på tråden Mellannamn/andranamn till Ville