Inlägg från: Mickanpuff1037 |Visa alla inlägg
  • Mickanpuff1037

    Ny med PCOS, hittar inte mina svar..

    Vad är det med PCOS/PCO som gör att det blir svårare att gå ner i vikt?

    När jag läser om det får jag olika svar. Ett är att man pga ökat testo blir hungrig/sugen på kolhydrater. Andra svar handlar om insulinet på något sätt. Vad är det egentligen som gör att man har svårt?

    Har nyligen varit hos gyn, fick inte diagnosen men hormonvärdena var åt det högre hållet samt att jag har "PCO -aktiga" äggstockar, främst ena sidan. Min cykel har varit regelbunden fram tills för ett par månader sen. Innan har jag ätit LCHF och gick ner, har sedan gått upp ca 5kg på ca 6-7 månader. Har jag alltid haft PCOS eller har det kommit efter viktuppgången? Hade ju regelbunden cykel innan viktnedgången också.. blir inte klok på detta :(

    Vad tränar ni med PCOS? Vad har hjälpt er att gå ner i vikt?

    Så tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Ny med PCOS, hittar inte mina svar..
  • Mickanpuff1037
    Ingrediensen skrev 2017-05-14 15:19:04 följande:

    Har inte hört nåt om sköldkörteln men däremot mycket vanligt med insulinresistens. Dvs din kropp kan dåligt reglera ditt socker, förstadie till diabetes typ 2. Därför är det helt rätt att dra ner på kolhydrater och du märkte då att du gick ner i vikt dessutom.

    Att testosteronet är orsak till viktuppgång (annat än indirekt genom pcon) tror jag mindre på, då skulle män vara mer överviktiga än kvinnor och så är det ju inte. Däremot har du antagligen lättare för att bygga muskler och träna mer explosivt, tack vare testosteronet.


    Tycker också att det låter underligt att testo gör att man blir mer sugen osv.

    Detta står på 1177 under PCO.

    "Det kan vara svårt att gå ner i vikt eftersom testosteronet gör att du får större aptit och blir mer sugen på snabba kolhydrater."

    Isåfall tänker jag att man inte har svårare än någon annan(läs utan PCO) att gå ner i vikt.
  • Mickanpuff1037
    Flikkan92 skrev 2017-05-14 16:02:06 följande:

    Jag har också pcos. Enda dieten jag mår bra av är lchf. Äter en liberal variant och det funkar toppen för mig. Har sånt fruktansvärt sug efter socker och kolhydrater annars och vikten sticker iväg direkt. La om kosten för 1,5 månad sedan, blev gravid efter ett par veckor och har börjat gå ner nu :)


    Jag har också ätit en mindre strikt variant under snart ett års tid. Har gått ner en del.

    Konstigt att jag innan viktnedgången inte hade oregelbunden cykel eller några andra symtom som ökas behåring osv. Detta har ju kommit nu efter jag gått upp (mindre än startvikt) i vikt. Vägde ju mer och hade inte dessa symtom innan.

    Stort grattis till graviditeten!! :) :)
Svar på tråden Ny med PCOS, hittar inte mina svar..