• Anonym (li)

    Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

    Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

  • Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 06:45:22 följande:
    Är man arbetslös och lever på försörjningsstöd FÅR man inte ha barnen hemma eftersom man måste vara 100% arbetssökande. Om man har a-kassa eller är sjukskriven kanske man inte har råd att ha barnen hemma.
    Knappast så att föräldrar inte VILL ha barnen hemma på sommaren om man själv inte jobbar.
    Nu slirar du på sanningen. Man är garanterad 15 timmars barnomsorg per vecka som arbetssökande. Man kan även söka jobb på kvällar och helger.

    Som sjukskriven kan du stå utan barnomsorg, eller så får du ha barnet samma tider som när du arbetade. Det beror helt på din situation innan du blev sjuk.

    Men nog sjutton kan väl alla sjuka/arbetssökande ha hemma sina barn någon vecka när de själva går hemma?! Att man inte skulle ha råd tror jag inte alls på. Visst kan man vara en slösa som har galna prioriteringar men då får man tänka om.
  • Anonym (H)

    Hur ser det ut med reglerna? FÅR man ha barnen hemma är man är sjukskriven eller arbetslös?
    Annars håller jag med om att det är sorgligt om föräldrarna kan ha barnen hemma men väljer att ha dem på dagis ändå. Jag träffade en mamma för ett tag som tyckte att det var så himla bra att lämna in barnet på dagis så att de kunde läsa böcker och bara ta det lugnt under semestern. Jag visste inte vad skulle säga. De har dessutom barnvakt rätt ofta.
    Jag är ensamstående på heltid så jag förstår verkligen vikten av egentid men även av att barnet måste få ha lugn och ro. Sedan vill jag ju vara med mitt barn så mycket som möjligt så det skulle vara rena drömmen att få så mycket tid tillsammans. Nu är det tyvärr bara begränsat till semesterveckorna. 

  • Anonym (Semester)
    Fru Ve skrev 2017-05-15 08:32:58 följande:
    Ja, tycker jag med. Vi har haft det så i perioder att båda varit studerande. Och då har det varit svårt att ta en massa sammanhängande ledighet åt barnen på sommaren (man måste ju jobba för försörjning). Vi jobbade skift/natt så barnen fick lov att vara på fsk i stort sett varje vecka på sommaren men inte heltid. Jag är också övertygad om att de flesta gör så gott de kan. Kanske finns det undantag med föräldrar som är lediga/har semester men ändå låter barnen gå heltid, men det måste väl vara ovanligt?
    Jag tror också det är väldigt ovanligt. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:34:09 följande:

    Vad f*n snackar du om? Jag skriver ju att man som arbetssökande MÅSTE ha barnen på dagis för att kunna söka arbete på heltid! Detta oavsett om man har A-kassa, "meningslösa AF-kurser", aktivitetsersättning eller försörjningsstöd.

    Samma sak gällande om man är sjukskriven så MÅSTE man ha barnen på dagis då man faktiskt är SJUK!


    Vad menar du med att man måste ha barn på förskola och att detta inte skulle bero på ekonomiskt stöd som man kan få som arbetslös?

    Är man arbetslös utan att t emot något ekonomiskt stöd som har olika regler måste man givetvis ingenting. Är man självförsörjande bestämmer man själv. Frågan är då om man ens har rätt till förakoleplats till att börj med.

    Har man däremot något form av ekonomiskt stöd beukar dessa vara vilkorade med att man har ordnad barnomsorg. Det innebär dock inte att barnet måste nyttja barnomsorgen visst antl timmar eller liknande. (Däremot kan ju barnomsorgen ha ett sådant krav).

    Eller menar du att många arbetssökande har behov av att barnfri tid för att söka arbete och det är det du kallar "måste"? (Dvs inget yttre krav).

    Justnär det gäller sommarledighet från förskola brukar ju det vara något "bestämt". Dvs om man säger att man inte behöver barnomsorg i juli har man sen inte rätt till barnomsprg i juli. Som arbetssökande måste man då ha kvar platsen hela sommaren då man inte vet om man kommer att få ett jobb eller ej i juli (som exenpel). Det som avses med "inringd" är givetvis "erbjudande om tidsbegränsad anställning", villet arbetslösa i vissa brancher har möjlighet att få då och då.
  • Anonym (Ledighet)
    Anonym (Semester) skrev 2017-05-15 08:32:20 följande:
    Oj, det var ett märkligt svar. Tycker du inte att det är tragiskt att vissa barn inte får ledigt? Vuxna som jobbar på förskola kommer få sina 5 veckor, det är ju ett som är säkert. 
    Varför dyker dessa trådar alltid upp på våren, ungefär samtidigt som semsterperioden för personalen börjar.

    Vidare, är barn ledig när de inte går på förskola?


  • Anonym (titti)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 08:08:37 följande:

    Enligt barnkonventionen bör alla barn i förskolan ha rätt till rekreation. Någon lagstadgad rätt finns inte.....ännu. Det är dock på gång att bli. Precis som för vuxna.


    Vuxna har ingen lagstadgad rätt till rekreation eller semester. Testa förresten säg till din bidragshandläggare att du vill ha rekreationsbidrag så får du se vad som händer :)

    Many problems. En sån lagändring skulle kräva att hela bidragssystemet ändrades och harmoniserades till barnets rätt till rekreation. I mitt fall skulle det innebära att csn även betalar ut studiemedel under sommaren i de fall man har barn. För timvikarier skulle det innebära statligt garanterad sommarlön. För sjukskrivna skulle det innebära personlig assistans sommartid. Väldigt dyr reform. Tror ingen bryr sig så mycket om andras barn. Och vem skulle bestämma längden och kvaliten på minimum rekreation för barn?
  • modsey
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 07:56:17 följande:

    Inringd? Är man arbetslös så är man ARBETSLÖS, vem ska ringa? Samma om man är sjukskriven så är man SJUK!


    Många arbetslösa kan ringas in på extrajobb i ex vprden på timmar.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (Elin) skrev 2017-05-15 08:46:35 följande:
    Vad menar du med att man måste ha barn på förskola och att detta inte skulle bero på ekonomiskt stöd som man kan få som arbetslös?

    Är man arbetslös utan att t emot något ekonomiskt stöd som har olika regler måste man givetvis ingenting. Är man självförsörjande bestämmer man själv. Frågan är då om man ens har rätt till förakoleplats till att börj med.

    Har man däremot något form av ekonomiskt stöd beukar dessa vara vilkorade med att man har ordnad barnomsorg. Det innebär dock inte att barnet måste nyttja barnomsorgen visst antl timmar eller liknande. (Däremot kan ju barnomsorgen ha ett sådant krav).

    Eller menar du att många arbetssökande har behov av att barnfri tid för att söka arbete och det är det du kallar "måste"? (Dvs inget yttre krav).

    Justnär det gäller sommarledighet från förskola brukar ju det vara något "bestämt". Dvs om man säger att man inte behöver barnomsorg i juli har man sen inte rätt till barnomsprg i juli. Som arbetssökande måste man då ha kvar platsen hela sommaren då man inte vet om man kommer att få ett jobb eller ej i juli (som exenpel). Det som avses med "inringd" är givetvis "erbjudande om tidsbegränsad anställning", villet arbetslösa i vissa brancher har möjlighet att få då och då.
    Om du läser mitt inlägg som du citerade så inser du nog att jag enbart skrivit om de som uppbär någon form av ersättning och därmed har krav på motprestation för att behålla ersättningen. En förälder som är arbetslös och inte har någon form av ersättning kan självklart ha barnen hemma hela tiden!
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 08:36:36 följande:
    Fattar fortfarande inte. VEM ska ringa? Om man inte är anställd så finns det ingen som kan "ringa in en på jobb".

    Om man däremot har en timanställning, behovsanställning, konsultar eller liknande är det såklart en annan sak. Men för en som  är arbetslös finns det ingen som kan "ringa in en på jobb" helt plötsligt.
    Timanställning är ingen anställning mellan jobben. Man är lika arbetslös mellan de gånger man springvikarierar per timme/blir inringd som när man är arbetslös enligt din beskrivning. Man kan alltid bli inringd om en arbetsgivare vet att man söker jobb.
  • Anonym (Mähh...)
    modsey skrev 2017-05-15 08:50:40 följande:
    Många arbetslösa kan ringas in på extrajobb i ex vprden på timmar.
    Ja om man har kontakter, utbildning, erfarenhet, timanställning.

    Jag är exempelvis arbetssökande i nuläget och det finns INGEN som skulle kunna ringa in mig på jobb plötsligt tyvärr.

    Blir man inringd inom vården så har man en anställning.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?