• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (Gerd)

Man kan inte ha barn hemma om man ska söka jobb. Skriva ansökningar, ringa samtal, åka på intervjuer, åka runt och presentera sig osv. Ska man ha barn hemma då ?? Avbryta det man gör för att laga mat till barnen, hjälpa dom med saker, lyssna på dom när dom blir uttråkade för att jag sitter vid datorn?

Att söka jobb är ett heltidsjobb. Man ska vara på alerten hela tiden. Har man rätt att ha barnomsorg så självklart ska man ha det. Eller rättare sagt, jag skulle det.

• Anonym (obegripligt)
    Anonym (Gerd) skrev 2017-05-17 10:28:31 följande:

Man kan inte ha barn hemma om man ska söka jobb. Skriva ansökningar, ringa samtal, åka på intervjuer, åka runt och presentera sig osv. Ska man ha barn hemma då ?? Avbryta det man gör för att laga mat till barnen, hjälpa dom med saker, lyssna på dom när dom blir uttråkade för att jag sitter vid datorn?

Att söka jobb är ett heltidsjobb. Man ska vara på alerten hela tiden. Har man rätt att ha barnomsorg så självklart ska man ha det. Eller rättare sagt, jag skulle det.

Men seriöst. Hur många intervjuer åker folk på under juli/början på augusti??

Hur många samtal går att ringa?

Jag tycker det är bara bortförklaringar för att få sola utan barn i närheten om man påstår det du gör om den period på sommaren när Sverige stänger ner.
  • sextiotalist
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-17 10:35:21 följande:

Jag tycker det är bara bortförklaringar för att få sola utan barn i närheten om man påstår det du gör om den period på sommaren när Sverige stänger ner.
    Jodå, absolut.
    Alla stänger inte ner och när jag var arbetslös så arbetade jag på sommaren flera gånger (timjobb)
  • Jennie med ie

Som redan påpekats: JO man FÅR ha barnen hemma även som aktivt arbetssökande, så länge detta inte utgör hinder för att uppfylla de villkor man har för a-kassa t ex. Man FÅR ha dem på förskolan, men man FÅR även ha dem hemma under ovanstående förutsättningar. Det viktiga är att man har omsorgen ordnad så att man kan ta jobb man kan få, gå på intervjuer, delta i åtgärder man anvisas o s v. Detta kan vara genom att ha förskoleplats där barnet är introducerat och därmed kan lämnas med kort varsel, familjedaghem, vän/familjemedlem/släkting eller någon annan.

Hur man löser detta med förskolan om man nu känner att man vill/bör ge sina barn möjlighet till mer ledighet  tar man en dialog om i så fall. Ofta är det lämpligast att ange ATT barnen kommer men att man kommer att anmäla dem lediga de dagar detta går om det är troligast att man får/har jobb/åtgärd/intervju o s v, och det motsatta om det är troligast att man INTE får/har det, men den enskilda förskolan kan ha en annan syn (beroende på hur många "tvekamma" det kan handla om, om barnet i fråga har behöv av särskilt stöd och särskilda insatser o s v). Så, dialog alltså.

• Jennie med ie

I min branch är det många i alla fall då många tjänster har tillträdelsedatum vid terminens start och urvalsprocessen därför äger rum under sommaren.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-17 10:19:40 följande:

Fast du kan ju ha barnen hemma och ha en dialog med förskolan om att de kommer lämnas om du plötsligt får jobb v 29.

Dvs det måste ju kännas bedrövligt i augusti/september om du inser att du bara var hemma tre fina sommarveckor med barnen på förskolan utan att du faktiskt har jobbat de veckorna.

Jo jag har alltid dialog med förskolan. Och har barnen hemma titt som tätt. Men det är tyvärr under sommaren som det behövs folk just pga semestern iallafall inom vården. Och för att vara tillgänglig måste jag lämna barnen. Jag har ingen möjlighet att klä på, ge frukost och gå till dagis på tio minuter så därför får jag lämna. De lär ju må bättre av att slippa värsta stressen på morgonen eller hur? Dessutom behöver jag själv planering för annars rasar hela vardagen
  • Anonym (Gerd)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-17 07:09:06 följande:

Haha jag tänker inte kasta in mina barn på en förskola för att springa till ett jobb i tid. Då har jag dom hellre hemma och är arbetslös. Men det får jag ju inte heller för då fuskar jag med a-kassa.

Nåväl MINA barn får iallafall också sin semster.

Kul för dig men massor av folk är arbetslösa och har timvik och måste kunna rycka in om de ringer vid kvart över 6 på morgonen. Man står i givakt och tar tacksamt emot alla pass man kan få om man är timvikarie. Man kan inte ha bar hemma då. De kan lika gärna ringa vid 10:00 och säga att en personal blivit sjuk. Är man då uppsatt på många ställen kan det bli en del spring. Andra dagar när man inte har nåt pass behöver man fortsätta att söka heltidsjobb.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Gerd) skrev 2017-05-17 11:17:43 följande:

Kul för dig men massor av folk är arbetslösa och har timvik och måste kunna rycka in om de ringer vid kvart över 6 på morgonen. Man står i givakt och tar tacksamt emot alla pass man kan få om man är timvikarie. Man kan inte ha bar hemma då. De kan lika gärna ringa vid 10:00 och säga att en personal blivit sjuk. Är man då uppsatt på många ställen kan det bli en del spring. Andra dagar när man inte har nåt pass behöver man fortsätta att söka heltidsjobb.

Jo jag vet hur det är. Jag har några dagar som är stående timvik. Tyvärr har jag fått avsäga mig från annat timvik då det blir VAB i massor med X antal barn. Och jag lovar att man inte heller är särskilt poppis på arbetsmarknaden som småbarnsföräldrar...
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Arbetslös) skrev 2017-05-17 10:56:18 följande:
    Jo jag har alltid dialog med förskolan. Och har barnen hemma titt som tätt. Men det är tyvärr under sommaren som det behövs folk just pga semestern iallafall inom vården. Och för att vara tillgänglig måste jag lämna barnen. Jag har ingen möjlighet att klä på, ge frukost och gå till dagis på tio minuter så därför får jag lämna. De lär ju må bättre av att slippa värsta stressen på morgonen eller hur? Dessutom behöver jag själv planering för annars rasar hela vardagen
    Nu var det inte frågan om du hade möjlighet eller inte. Måste eller inte måste enligt lag för att få a-kassa och TS menade de som har semester, du har ingen semester.
    Har du ingen möjlighet att ha barnen hemma utgår jag ifrån att ingen i tråden dömer dej för det.
  • IngridHellstrom

Jag håller med. Och det stämmer absolut inte som det påstås i tråden, att arbetslösa med socialbidrag inte har rätt till semester. Jag har varit i Fas 3 och gått på soc i flera år. Man har rätt till 20 så kallade T-dagar per år, då man är ledig från sin Fas 3-plats. Alltså fyra veckor om man sparar dem till sommaren. Går man på soc så behöver man överhuvudtaget inte redovisa detta till socialen, utan det räcker att man anmäler vilka veckor man önskar vara ledig till sin handläggare på Af. De nekar ALDRIG. Jag kan inte tänka mig att de arbetslösa som inte nått till Fas 3 (som i och för sig snart inte finns nu då) skulle ha SÄMRE villkor och inte få ta ledigt..?

För övrigt får man resa bort också, men man måste kunna ta sig hem inom 48 timmar ifall en arbetsgivare skulle höra av sig. Men 48 timmar - på den tiden tar man sig ju hem ifrån både Medelhavet och Kanarieöarna i alla fall. Och man ska ha maximal otur om arbetsgivaren skulle ringa och säga att "du måste komma på intervju i morgon, jag kan inte vänta till nästa vecka". 

Och självklart får man ha barnen på dagis. Jag har aldrig varit med om att dagispersonalen skulle ifrågasätta när jag tar ledigt för dem. Eller frågat ut oss om vad vi ska göra. Eller anmält mig till Af eller socialen. Det är ju för att ni INTE vill ha barnen hemma som personalen reagerar, för att de tycker synd om ungarna era. (Och det gör jag med.)

Jag tror att vissa hittar på här för att de inte VILL ha barnen hemma...

• IngridHellstrom

...för övrigt har jag svårt att tro att någon skulle förlora sin chans att jobba timmar på ett visst ställe, för att du berättade att du skulle vara ledig fyra veckor för att ditt barn också behöver lite semester. Om arbetsgivaren inte förstår det så är han ingen bra arbetsgivare. Jag har också arbetat timmar och det har aldrig varit några problem. Problemet uppstår om man INTE säger till att man ska vara ledig en viss period, utan låter dom ringa och dissar varje dom ringer. 

Soc behöver inte veta om den överenskommelsen. För övrigt ska soc ha ett barnperspektiv, och att ett barn får fyra veckor ledigt på sommaren är även i deras intresse. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara några problem ens om de fick veta. Dessutom är de så överbelastade nu att de knappast hinner tänka på allting och ringa och snoka runt. De bara räknar ut beloppet du ska få och beviljar din ansökan för månaden.

• sextiotalist
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:21:34 följande:

Jag håller med. Och det stämmer absolut inte som det påstås i tråden, att arbetslösa med socialbidrag inte har rätt till semester. Jag har varit i Fas 3 och gått på soc i flera år. Man har rätt till 20 så kallade T-dagar per år, då man är ledig från sin Fas 3-plats. Alltså fyra veckor om man sparar dem till sommaren. Går man på soc så behöver man överhuvudtaget inte redovisa detta till socialen, utan det räcker att man anmäler vilka veckor man önskar vara ledig till sin handläggare på Af. De nekar ALDRIG. Jag kan inte tänka mig att de arbetslösa som inte nått till Fas 3 (som i och för sig snart inte finns nu då) skulle ha SÄMRE villkor och inte få ta ledigt..?

För övrigt får man resa bort också, men man måste kunna ta sig hem inom 48 timmar ifall en arbetsgivare skulle höra av sig. Men 48 timmar - på den tiden tar man sig ju hem ifrån både Medelhavet och Kanarieöarna i alla fall. Och man ska ha maximal otur om arbetsgivaren skulle ringa och säga att "du måste komma på intervju i morgon, jag kan inte vänta till nästa vecka". 

Och självklart får man ha barnen på dagis. Jag har aldrig varit med om att dagispersonalen skalle ifrågasätta när jag tar ledigt för dem. Eller frågat ut oss om vad vi ska göra. Eller anmält mig till Af eller socialen. Det är ju för att ni INTE vill ha barnen hemma som personalen reagerar, för att de tycker synd om ungarna era. (Och det gör jag med.)

Där har du fel. Det är endast de som hamnat i fas tre som har rätt till 20 dagars ledighet
  • Anonym (Gunhilde)
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:26:34 följande:

...för övrigt har jag svårt att tro att någon skulle förlora sin chans att jobba timmar på ett visst ställe, för att du berättade att du skulle vara ledig fyra veckor för att ditt barn också behöver lite semester. Om arbetsgivaren inte förstår det så är han ingen bra arbetsgivare. Jag har också arbetat timmar och det har aldrig varit några problem. Problemet uppstår om man INTE säger till att man ska vara ledig en viss period, utan låter dom ringa och dissar varje dom ringer. 

Soc behöver inte veta om den överenskommelsen. För övrigt ska soc ha ett barnperspektiv, och att ett barn får fyra veckor ledigt på sommaren är även i deras intresse. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara några problem ens om de fick veta. Dessutom är de så överbelastade nu att de knappast hinner tänka på allting och ringa och snoka runt. De bara räknar ut beloppet du ska få och beviljar din ansökan för månaden.

Det är oftast bättre för barnen om föräldrarna har jobb och slipper gå på soc. Det behöver inte vara ett problem att på jobbet att säga till att man vill vara ledig men om man står o väger mellan att anställa en av två likvärdiga och den ena har arbetat hela sommaren och den andra halva då hade jag valt den som inte tagit ledigt.
  • Anonym (titti)
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:26:34 följande:

Bättre att ha en dålig arbetsgivare än någon alls faktiskt..

Och nej, man bör försöka undvika bidragsfusk.
  • Anonym (På tiden)

Lättare att få jobba på sommaren när andra tar semester. Många föräldrar som pluggar som får jobb under lov och semestrar. Så dom barnen får sällan ledigt om inte en av föräldrarna arbetar och kan ta semester. Såndet tycler inte jag låter konstigt alls.
  • Anonym (Elin)
    IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:21:34 följande:

Och självklart får man ha barnen på dagis. Jag har aldrig varit med om att dagispersonalen skulle ifrågasätta när jag tar ledigt för dem. Eller frågat ut oss om vad vi ska göra. Eller anmält mig till Af eller socialen. Det är ju för att ni INTE vill ha barnen hemma som personalen reagerar, för att de tycker synd om ungarna era. (Och det gör jag med.)

För det första är T-dagar inte semester utan just t-dagar. För det andra är de inte en rättighet utan en möjlighet som beror på många olika omständigheter, är du inskriven på en arbetsmarknadsaktivitet som ej har sommaruppehåll är det inte alls säkert att du får ta ut dessa dagar på sommaren.

Dessutom gäller detta bara de som är långtidsarbetslösa, dvs inskrivna i jobb- pch utvecklingsgarantin vilket man blir först efter 14 månaders öppen arbetslöshet (via soc kanske det även finns andra vägar). Men det finns ju många arbetslösa som har a-kassa och då omfattas man inte av detta.
  • Anonym (obegripligt)
    Anonym (På tiden) skrev 2017-05-20 07:53:09 följande:
    Lättare att få jobba på sommaren när andra tar semester. Många föräldrar som pluggar som får jobb under lov och semestrar. Så dom barnen får sällan ledigt om inte en av föräldrarna arbetar och kan ta semester. Såndet tycler inte jag låter konstigt alls.
    Fast det var ju inte att man jobbar på sommaren jag ifrågasatte. Utan att folk går på intervjuer under den mest intensiva semesterperioden. Alla verksamheter som behöver vikarier på sommaren har ju sannolikt planerat för det under våren och intervjuat och anställt då.

• Anonym (På tiden)
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-20 13:15:03 följande:

Fast det var ju inte att man jobbar på sommaren jag ifrågasatte. Utan att folk går på intervjuer under den mest intensiva semesterperioden. Alla verksamheter som behöver vikarier på sommaren har ju sannolikt planerat för det under våren och intervjuat och anställt då.

Sant! Läste fel.
  • Anonym (home)
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-20 13:15:03 följande:

Inom en del brancher är intervjuer under sommaren t o m betydligt vanligare än annars då många tjänster tillträds efter sommarsemesterperioden.
  • Anonym (li)

Jag ser att några har undrat över varför det dyker upp ämnen som dessa nu under våren, det har ju med att göra att det är nu vi behandlar semesterlapparna. Det är nu vi ser att vissa barn inte blir lediga, där vi ofta tror att föräldrar kan göra lite till för att de ska få ledigt. intyg på sysselsättning gäller alla som har barnomsorg, det lämnas i samband med inskolningen. Då föräldrar blir sjukskrivna, arbetslösa, byter arbete eller söker kurser behöver vi nya intyg för det, det får man enkel bara att begära av arbetet, skolan eller vad det nu är man gör.
    Detta sker givetvis både på vintern och sommaren. 
    Jag har arbetat inom barnomsorgen i många år och det gör mig ont att några tror att vi begär intyg på grund av att vi ska få semester, semester får vi ändå och dessutom alltid den vi önskar.

Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?