IngridHellstrom skrev 2017-05-17 21:21:34 följande:
Jag håller med. Och det stämmer absolut inte som det påstås i tråden, att arbetslösa med socialbidrag inte har rätt till semester. Jag har varit i Fas 3 och gått på soc i flera år. Man har rätt till 20 så kallade T-dagar per år, då man är ledig från sin Fas 3-plats. Alltså fyra veckor om man sparar dem till sommaren. Går man på soc så behöver man överhuvudtaget inte redovisa detta till socialen, utan det räcker att man anmäler vilka veckor man önskar vara ledig till sin handläggare på Af. De nekar ALDRIG. Jag kan inte tänka mig att de arbetslösa som inte nått till Fas 3 (som i och för sig snart inte finns nu då) skulle ha SÄMRE villkor och inte få ta ledigt..?
För övrigt får man resa bort också, men man måste kunna ta sig hem inom 48 timmar ifall en arbetsgivare skulle höra av sig. Men 48 timmar - på den tiden tar man sig ju hem ifrån både Medelhavet och Kanarieöarna i alla fall. Och man ska ha maximal otur om arbetsgivaren skulle ringa och säga att "du måste komma på intervju i morgon, jag kan inte vänta till nästa vecka".
Och självklart får man ha barnen på dagis. Jag har aldrig varit med om att dagispersonalen skulle ifrågasätta när jag tar ledigt för dem. Eller frågat ut oss om vad vi ska göra. Eller anmält mig till Af eller socialen. Det är ju för att ni INTE vill ha barnen hemma som personalen reagerar, för att de tycker synd om ungarna era. (Och det gör jag med.)
Jag tror att vissa hittar på här för att de inte VILL ha barnen hemma...
För det första är T-dagar inte semester utan just t-dagar. För det andra är de inte en rättighet utan en möjlighet som beror på många olika omständigheter, är du inskriven på en arbetsmarknadsaktivitet som ej har sommaruppehåll är det inte alls säkert att du får ta ut dessa dagar på sommaren.
Dessutom gäller detta bara de som är långtidsarbetslösa, dvs inskrivna i jobb- pch utvecklingsgarantin vilket man blir först efter 14 månaders öppen arbetslöshet (via soc kanske det även finns andra vägar). Men det finns ju många arbetslösa som har a-kassa och då omfattas man inte av detta.