• Anonym (li)

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Som jag har skrivit i rubriken. Har inte alla människor rätt till semester?
    man ser väl till att ordna lite ledigt till sina barn. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-24 18:55
    Vi menar ju inte dem som försöker pussla i hop semester för barnen. Vi menar de föräldrar som skapar sig en egen semester medan barnen är på förskolan eller de som tex är hemma och renoverar huset. Det är inte så ovanligt tyvärr.

• Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?
  • Anonym (Prioritering)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 09:51:50 följande:
    Ja och det är såklart jättebra. Men för såna som mig som är helt arbetslös kommer det aldrig hända att jag blir inringd, jag har dock inget dagisbarn längre
    Om du är utan ersättning från samhället alt. försäkring så kan du vara säker på att du aldrig behöver bli det. Men får du a-kassa eller t.ex. försörjningsstöd så kan även du bli det.
  • Anonym (F)
    Jennie med ie skrev 2017-05-15 10:18:25 följande:
    Sen hade jag som pedagog vägrat jaga intyg. Vi hade på en arbetsplats direktiv uppifrån kring det som vi snart upplevde oacceptabla konsekvenser , protesterade och fick det ändrat. Vi ska inte behöva ta den kontrollerande rollen jämtemot föräldrarna, det ger inga bra förutsättningar för en god kontakt utifrån barnets bästa.
    Nej det är verkligen inte vårt jobb att agera kontrollanter. Vi är pedagoger, inte poliser. Helt galet.
  • sextiotalist
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:06:09 följande:
    Jo vuxna har lagstadgad rätt till semester. Ja om det blir en lag på att även barn ska ha en sådan rätt krävs en hel del förändringar. Du kan ju läsa om det själv om du är intresserad. Du verkar ha missat detta. En toppenbra sak förövrigt. Hela barnkonventionen bör bli en lag. Det är något som också finns som förslag. Mer rätt åt våra barn.
    Nej, vuxna har inte lagstadgad rätt till semester. Däremot har de som har ett fast arbete rätt till detta. Det är en helt annan lagstiftning som styr detta, den lagstiftning som hanterar arbetsgivare / arbetstagare.

Det finns idag väldigt många vuxna som inte har den rätten, arbetslösa, timanställda etc

• Anonym (Mähh...)
    Anonym (Prioritering) skrev 2017-05-15 10:28:52 följande:
    Om du är utan ersättning från samhället alt. försäkring så kan du vara säker på att du aldrig behöver bli det. Men får du a-kassa eller t.ex. försörjningsstöd så kan även du bli det.
    Hur ska jag kunna bli det? Vem skulle ringa? Det är ingen som vet vad jag kan och har för utbildning. Skulle vården som jag aldrig har jobbat med få för sig att plötsligt ringa mig för jobb? Låter extremt märkligt i så fall.

Men det vore ju riktigt spännande om det skulle ske även om jag aldrig någonsin kan tänka mig det. Det är minst 400 sökande på alla jobb jag har sökt de senaste åren!
    Jag har haft en extrem TUR som fått de jobb jag har sökt och förhoppningsvis hinner jag få ett nytt innan nuvarande anställning har upphört men i annat fall är det A-kassa som gäller för mig.
  • Anonym (F)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:35:56 följande:
    Nej, vuxna har inte lagstadgad rätt till semester. Däremot har de som har ett fast arbete rätt till detta. Det är en helt annan lagstiftning som styr detta, den lagstiftning som hanterar arbetsgivare / arbetstagare.

Det finns idag väldigt många vuxna som inte har den rätten, arbetslösa, timanställda etc

Ja givetvis utgår man från dem som har ett jobb att ta semester från, hehe. Det tror jag de flesta förstår. Det är ju utfärdat från ARM. Det är som sagt även på tal att även barn som går i förskola ska få den rätten.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 10:37:21 följande:
    Hur ska jag kunna bli det? Vem skulle ringa? Det är ingen som vet vad jag kan och har för utbildning. Skulle vården som jag aldrig har jobbat med få för sig att plötsligt ringa mig för jobb? Låter extremt märkligt i så fall.

Men det vore ju riktigt spännande om det skulle ske även om jag aldrig någonsin kan tänka mig det. Det är minst 400 sökande på alla jobb jag har sökt de senaste åren!
    Jag har haft en extrem TUR som fått de jobb jag har sökt och förhoppningsvis hinner jag få ett nytt innan nuvarande anställning har upphört men i annat fall är det A-kassa som gäller för mig.
    Arbetsförmedlingen vet ju vad du kan, vilken utbildning du har, vilket jobb du passar för och vilka jobb du söker. Dyker det upp ett jobb är det ju vis arbetsförmedlingen kontakten sker såklart. Är du arbetslös eller arbetssökande? Det är skillnad på det. Är man inskriven på arbetsförmedlingen så är man atbetssökande.
  • Anonym (home)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:43:54 följande:

Ja givetvis utgår man från dem som har ett jobb att ta semester från, hehe. Det tror jag de flesta förstår. Det är ju utfärdat från ARM. Det är som sagt även på tal att även barn som går i förskola ska få den rätten.

Jo men poängen är ju att om förskolebarn ska kunna få en sådan lagstadgad rätt måste även samtliga föräldrar ha den. Inte bara de som arbetar på en tillsvidareanställning eller annan längre anställning.
  • sextiotalist
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:43:54 följande:
    Intressant att se hur de löser inkomstfrågan för de föräldrar som hamnar i kläm. För de barn som är utan ledighet är nog till 99% barn till föräldrar som är i en sådan situation att de inte kan ta ledigt.
  • Anonym (Mähh...)
    Anonym (F) skrev 2017-05-15 10:46:52 följande:
    Arbetsförmedlingen vet ju vad du kan, vilken utbildning du har, vilket jobb du passar för och vilka jobb du söker. Dyker det upp ett jobb är det ju vis arbetsförmedlingen kontakten sker såklart. Är du arbetslös eller arbetssökande? Det är skillnad på det. Är man inskriven på arbetsförmedlingen så är man atbetssökande.
    Ja AF kan rekommendera mig att SÖKA utannonserade arbeten, men INGEN kommer "ringa in mig" bara sådär. Man får vara väldigt tacksam om man lyckas få ett arbete öht, knappast så att AG ringer runt och försöker få tag på någon arbetsvillig.
    AF gör ingenting, men självklart måste jag vara inskriven för att få A-kassa.
  • Anonym (home)
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:52:21 följande:

Intressant att se hur de löser inkomstfrågan för de föräldrar som hamnar i kläm. För de barn som är utan ledighet är nog till 99% barn till föräldrar som är i en sådan situation att de inte kan ta ledigt.

Och hur de magiskt ska göra föräldrar som är ensamstående och sjukskrivna såpass friska just 4 veckor under mitten av juni - mitten av augusti att de kan tillgodose barnens behov dygnet runt en månad.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?