• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • KillBill
    KillBill skrev 2022-06-11 09:35:05 följande:

    Det var moderaterna och de övriga borgerliga partierna som skapade marknadsskolan. Nu stöds marknadsskolan även av SD. 

    Marknadsskolan har blivit ett monster. Rösta på partier som vill stoppa marknadsskolan i höstens val. 

    www.dn.se/sverige/naturbruksgymnasium-utan-djur-nu-vill-kommunen-strypa-skolpengen/


    Så här ser affärslogiken ut i marknadsskolan och den göder privata ägare som placerar pengar i skatteparadis samtidigt som den dränerar skolsystemet från resurser som skulle ha gått till skolelever. 

    Alla försök från regeringen att stoppa marknadsskolans framväxt stoppas konsekvent av partierna på högerkanten som SD, M, KD och L.

    Alla som förstår hur viktig skolan är i framtidens Sverige bör lägga sin röst på andra partier än SD, M, KD och L.

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2022-06-11 09:35:05 följande:

    Det var moderaterna och de övriga borgerliga partierna som skapade marknadsskolan. Nu stöds marknadsskolan även av SD. 

    Marknadsskolan har blivit ett monster. Rösta på partier som vill stoppa marknadsskolan i höstens val. 

    www.dn.se/sverige/naturbruksgymnasium-utan-djur-nu-vill-kommunen-strypa-skolpengen/


    Precis. Jag vet inte om det handlar om samma skola, men min kollega berättade igår om något gymnasium med "häst"-inriktning, som skulle ha fått en massa extra-pengar för att kunna skaffar hästar och stall. Men det gjorde det inte! 
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2022-06-11 17:18:39 följande:
    Precis. Jag vet inte om det handlar om samma skola, men min kollega berättade igår om något gymnasium med "häst"-inriktning, som skulle ha fått en massa extra-pengar för att kunna skaffar hästar och stall. Men det gjorde det inte! 
    Ja det är nog samma skola som det handlar om. Det är så tydligt att allt handlar om att maximera vinsterna. Dessa huvudmän skiter fullständigt i sina elever. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-06-11 09:22:27 följande:
    Jag kan inte se att du har bekräftat att ditt påstående om att förbudet mot religiösa friskolor gått igenom i riksdagen var felaktigt. Du erkänner alltså att du hade fel?
    Jag erkänner att jag missförstått skriven text i ämnet, ja.
  • Rataxes

    Och så visade det sig vara Wolods kräkheter som ljög om hästgymnasiet:

    naringslivets-medieinstitut.se/dagens-nyheter-har-fel-om-realgymnasiets-hastar/

    "
    En av dem som ?gått på? DN:s uppgifter är Expressens ledarsida, som svalt felaktigheterna med hull och hår. DN lyckade även få skolminister Lina Axelsson Kihlblom att uttala sig kritiskt om Realgymnasiet.


    ?Även om jag inte längre blir särskilt förvånad, så blir jag fortfarande jätteförbannad när sådana här saker kommer fram?, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) till DN."

    Det blir allt tydligare att ledarsidan hos Wolods kräkheter mer och mer är en del av den socialistiska propagandamaskinen.


    Socialism är ondska, krossa socialismen!
  • KillBill
    Rataxes skrev 2022-06-13 13:18:28 följande:

    Och så visade det sig vara Wolods kräkheter som ljög om hästgymnasiet:

    naringslivets-medieinstitut.se/dagens-nyheter-har-fel-om-realgymnasiets-hastar/

    "En av dem som ?gått på? DN:s uppgifter är Expressens ledarsida, som svalt felaktigheterna med hull och hår. DN lyckade även få skolminister Lina Axelsson Kihlblom att uttala sig kritiskt om Realgymnasiet.


    ?Även om jag inte längre blir särskilt förvånad, så blir jag fortfarande jätteförbannad när sådana här saker kommer fram?, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) till DN."

    Det blir allt tydligare att ledarsidan hos Wolods kräkheter mer och mer är en del av den socialistiska propagandamaskinen.


    Nej DN ljuger inte.  Realgymnasiet i Trollhättan har inga egna hästar men har laglig rätt till samma ersättning som hästgymnasium som håller sig med egna djur (vilket självklart kostar är väldigt mycket dyrare). 

    Hur kan det komma sig att partier som M, SD, KD och L som säger sig värna om skattebetalarnas pengar håller gymnasieskolor om ryggen som gjort det till en affärsidé att tjäna pengar på oss skattebetalare på det här sättet?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2022-06-14 22:15:41 följande:
    Nej DN ljuger inte.  Realgymnasiet i Trollhättan har inga egna hästar men har laglig rätt till samma ersättning som hästgymnasium som håller sig med egna djur (vilket självklart kostar är väldigt mycket dyrare). 

    Hur kan det komma sig att partier som M, SD, KD och L som säger sig värna om skattebetalarnas pengar håller gymnasieskolor om ryggen som gjort det till en affärsidé att tjäna pengar på oss skattebetalare på det här sättet?
    Expressen har en ledare på samma tema.

    Några citat:
    "Agneta Janfalk, vd för koncernen Lärande i Sverige AB som äger Realgymnasierna, säger till DN att naturbruksgymnasier som inte har hästar, kor och stallar minsann bör ha lika hög ersättning som skolor med egna gårdar. För "det ska vara likvärdigt". Hon låter som ett eko av borgerliga politiker som insisterar på att alla villkor, inklusive skolpengen, ska vara lika för friskolor och kommunala skolor, trots att de sistnämnda har plikter som friskolor slipper"
    - - -
    "Vinstjagande friskolekoncerner verkar ha ett gott öga till yrkesgymnasier, där skolpengen kan vara högre än för de teoretiska programmen. Att driva lärlingsutbildningar är också lukrativt eftersom eleverna ska vara ute på praktik halva tiden. Då kan man spara på lokaler och personal. Tidningen Elektrikern har skrivit om el-elever i friskolekoncerner som inte får tillräckligt med praktiska övningar och skickas på praktik som inte har något med el att göra. Som att städa"

    www.expressen.se/ledare/en-hastskola-utan-hastar-bara-i-sverige/



    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon

    * passar även i den här tråden *

    Angående "bussning" av elever

    Om någon funderar på hur regeringens förslag på utdelning av platser till skolan ser ut så ser det ut såhär:



    "Om det inte finns plats för alla sökande till en viss skolenhet med förskoleklass ska ett urval göras. Följande urvalsgrunder får användas för mottagande av elever:

    1) förtur för elever som har ett syskon som redan går vid skolenheten (syskonförtur),
    2) förtur baserat på geografiska mått (geografiskt baserat urval),
    3) förtur för elever som är i behov av särskilt stöd eller annars har särskilda skäl,
    4) slumpmässigt urval till en viss andel av platserna bland elever som inte omfattas av någon annan urvalsgrund (lika möjligheter), och
    5) urval som följer av ett beslut som har fattats med stöd av 6 a § (färdighetsprov i musik).

    Geografiskt baserat urval får som mest tillämpas på hälften av de tillgängliga platserna vid skolenheten. Lika möjligheter får inte användas som enda urvalsgrund."


    Det är under punkten 2, efter syskonförtur, som Socialdemokraterna föreslår att bussning av elever ska ske. Man kallar det "skolskjutslösning"

    I de fall det finns möjlighet skall kommunen kunna bestämma det geografiska upptagningsområdet till en skola till att se ut lite hur som helst, inte bara närhetsprincipen - som försvinner, om kommunen kan tillhandahålla en "skolskjutslösning".

    Så kallad: "Bussning"

    Citat:

    "Urvalsgrunden geografiskt baserat urval behöver inte utgå från närhet till skolan. Den kan t.ex. användas för att omfatta elever bosatta i glesbygd eller ge förtur till elever som är folkbokförda på ett visst postnummer eller i ett visst område. Geografiskt baserat urval kan även användas där det finns en skolskjutslösning från ett geografiskt område till en skola"

    Du är alltså som förälder inte garanterad en plats på den närmsta skolan, som kanske är en bra skola och anledningen till att du flyttade till bostadsområdet till att börja med, OM kommunen bestämmer sig för att ett annat bostadsområde skall ges förtur till skolan, via "skolskjutslösning".


    Folk som har belånat sig över öronen för att kunna köpa en villa för sex-åtta-tio miljoner för att kunna sätta sina barn i den trygga områdesskolan kan helt plötsligt se hela sin plan slagen i spillror för att kommunen bestämmer sig för att barn från miljonprogrammet två kilometer bort ska få förtur till skolan i villaområdet.


    Det är inte förvånande att Socialdemokraterna gör allt de kan för att tysta ned sitt eget förslag. Till och med kalla det för lögn.


    Regeringens förslag i  sin helhet

    www.regeringen.se/491e29/contentassets/8bc7b75b0e46431d9f386295fac6eda9/ett-mer-likvardigt-skolval


    Blå och gul
Svar på tråden Skolan - vad händer?