• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-12-10 01:16:14 följande:
    Precis! Att ha ambitioner innebär drivkrafter som på vissa sätt kan liknas vid tävling. Det är som om det är just själva ordet tävling man vill undvika.
    Det är nog en bra idé att skriva ambition om man menar det. Ordet tävling brukar ju folk förstår så att man tävlar mot någon annan.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2021-12-10 13:17:40 följande:
    Och hade jag varit en tävlingsmänniska, då hade jag nog inte heller varit så länge på samma arbetsplats, utan hoppat runt för att få bättre lön och villkor (vilket jag kan, då jag faktiskt får seriösa erbjudande några gånger i månaden, mindre seriösa desto oftare). Min bror har varit på samma arbetsplats i över 10 år. Både han och jag har blivit duktiga på det vi gör, eftersom vi arbetar med det dagligen.  
    Du ser inte vad du har vunnit på det.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-12-10 14:54:52 följande:
    Det är nog en bra idé att skriva ambition om man menar det. Ordet tävling brukar ju folk förstår så att man tävlar mot någon annan.
    Ofta är "ambition" ett svårare och mer abstrakt ord att förstå för unga människor.
  • Anonym (Skål)
    Tom Araya skrev 2021-12-10 12:30:18 följande:

    Utveckla dig gärna.


    Nojigt. Nojig person.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2021-12-10 23:06:12 följande:

    Du ser inte vad du har vunnit på det.


    Vunnit?

    Eftersom det inte varit någon tävling så har jag inte vunnit något alls.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2021-12-10 23:08:08 följande:

    Ofta är "ambition" ett svårare och mer abstrakt ord att förstå för unga människor.


    Ambition och tävling är olika saker.

    Då kan man inte ersätta ambition med tävling.
  • KillBill


    Det är alltså inte nog med att barnen riskerar att lära sig mindre i andra ämnen ämnen än engelska på Engelska skolan, och andra grundskolor där all undervisning sker på engelska, eleverna undervisas ofta av lärare som saknar den behörighet som krävs i andra skolor. 

    www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-hur-paverkas-kunskaperna-i-kemi-och-historia-nar-undervisningen-sker-pa-engelska/

    "Under de senaste åren har antalet skolor där en stor del av undervisningen sker på engelska blivit fler. Trots det vet vi ganska lite om hur det påverkar elevernas kunskaper i övriga ämnen"


    "Däremot vore det inte särskilt konstigt om det man vinner i språkkunskaper förloras i någonting annat. Inte minst eftersom man, med Språkrådets före detta chef Olle Josephsons ord, lär sig bäst på sitt starkaste språk"


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-12-10 23:08:08 följande:
    Ofta är "ambition" ett svårare och mer abstrakt ord att förstå för unga människor.
    Kanske, men det är stor risk att de missförstår det där med tävling också. Därför har vi slutat prata om tävling med elever och säger istället att var och en ska göra sitt bästa. 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-12-12 10:19:05 följande:
    Kanske, men det är stor risk att de missförstår det där med tävling också. Därför har vi slutat prata om tävling med elever och säger istället att var och en ska göra sitt bästa. 
    Men bidrar uttrycket "göra sitt bästa" till tro på och strävan efter förbättring över tid?
    Vid en enskild situation, enskilt prov, enskild match så kan man bara göra sitt bästa. Men till nästa tillfälle så kan man påverka vilken nivå "sitt bästa" ligger på.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-12-14 14:09:56 följande:
    Men bidrar uttrycket "göra sitt bästa" till tro på och strävan efter förbättring över tid?
    Vid en enskild situation, enskilt prov, enskild match så kan man bara göra sitt bästa. Men till nästa tillfälle så kan man påverka vilken nivå "sitt bästa" ligger på.
    Så ser inte jag det. Det är klart att man kan se det både kortfristigt och långfristigt. 
Svar på tråden Skolan - vad händer?