• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-12-14 14:09:56 följande:
    Men bidrar uttrycket "göra sitt bästa" till tro på och strävan efter förbättring över tid?
    Vid en enskild situation, enskilt prov, enskild match så kan man bara göra sitt bästa. Men till nästa tillfälle så kan man påverka vilken nivå "sitt bästa" ligger på.
    Så ser inte jag det. Det är klart att man kan se det både kortfristigt och långfristigt. 
  • Tom Araya
    Gäst: Göran Adamson - Varför sjunker universitetskvalitén?
     
    I denna veckas avsnitt gästas Patrik av Göran Adamson, docent i sociologi, disputerad vid London School of Economics och författare till b.la. boken "Svensk mångfaldspolitik. En kritik från vänster". I avsnittet diskuteras varför kvalitén sjunker vid de svenska universiteten. Vilka trender ligger bakom? Vilken roll spelar image-skapande, New Public Management och mångkulturen i detta?


  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-12-25 10:22:16 följande:
    Gäst: Göran Adamson - Varför sjunker universitetskvalitén?
     
    I denna veckas avsnitt gästas Patrik av Göran Adamson, docent i sociologi, disputerad vid London School of Economics och författare till b.la. boken "Svensk mångfaldspolitik. En kritik från vänster". I avsnittet diskuteras varför kvalitén sjunker vid de svenska universiteten. Vilka trender ligger bakom? Vilken roll spelar image-skapande, New Public Management och mångkulturen i detta?

    " target="_blank">

    Så, lite blåbrun flaggviftning med Engellau på juldagens morgon. Kräks  

    GA verkar för övrigt sprida en hel del av de etnonationalsistiska tankemönstren i de intervjuer som finns på nätet.

    GAs tankar om nationalism och kritik mot multikulturalism bygger till stor det precis på de tankeföreställningar han själv kritiserar - svepande generaraliseringar och det tugg som etnonationalisterna på FL okritiskt och utan belägg framlägger som sanningar om 'de andra'
  • KillBill

    Adam Cwejman GP (L): Dags att reparera friskolereformen


    "Det som skulle bli den stora liberala frihetsreformen för Sveriges elever behöver nu göras om i grunden. Gemensamma medel ska inte bidra till att kommunala skolor konkurreras ut eller att oseriösa aktörer får bedriva skolverksamhet"


    www.gp.se/ledare/dags-att-reparera-friskolereformen-1.55665148
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Skolan - vad händer?