Följer ni något slags schema?
Hur gör ni? Har ni något slags schema ni följer? Städning, nattning av barn och allt som behöver göras? Egen tid osv?
Hur gör ni? Har ni något slags schema ni följer? Städning, nattning av barn och allt som behöver göras? Egen tid osv?
Nä, verkligen inte. Vi är ett par och vi hjälper varandra, vi behöver inte sekundrättvisa.
Det enda vi typ haft på "schema" är att vi alltid har turats om att natta ungarna, dock inget vi har pratat om utan det har bara blivit så. Resten sköts bra ändå, hyggligt rättvist för det mesta.
Det här året har varit lite speciellt då maken veckopendlar och är borta måndag till fredag och jag jobbar alltid helg, alltså fredag- och lördag natt och söndag kväll. Jag är helt ledig i veckorna och sköter det som behövs då med barn och hem. Maken tar hand om allt på helgerna så att jag får sova ut på morgonen, komma hemifrån en stund om jag vill det och sen kör jag till jobbet innan ungarna nattas. Han brukar ta en storstädning på helgen och tvättar minst en maskin med sina kläder från veckan och om det finns något kvar här hemma.
Vi har aldrig känt att vi behövt sätta oss ner och göra ett schema då vi båda ser vad som behövs göras och tar itu med det, och ser det som självklart att ge varandra tid för sig själv ibland.
Nej, aldrig haft något sådant.
Vi hämtar respektive lämnar vissa bestämda dagar men annars inget särskilt.
Nej, är man vuxen ska man inte behöva något schema för att göra rätt för sig.
Vi har ett slags schema, inte för att det ska fördelas jämnt mellan mig och min man utan för att vi ska komma ihåg saker och ting.
Vi har dagar då barnen ska bada/duscha.
Det är dagar då gympapåse/läxa/matsäck ska med till skolan.
Det är aktiviteter vissa kvällar/dagar.
Det ska handlas, städas, tvättas, osv.
Vår bästa idé var när vi bestämde att vi skulle storstäda och storhandla en veckokväll istället för att ägna halva fredagen åt att lida av stöket och halva lördagen åt att städa och handla.
En av oss vuxna åker och storhandlar och den andra städar samtidigt. Tar ungefär lika lång tid, vi bestämmer samma kväll vem som gör vad. Det är så skönt att ha städat och handlat när fredagen kommer.
Tvätt kör vi nästan varje dag, det gör den som kommer på och kollar i tvättkorgen typ. Småhandlar gör vi också, inte varje dag men nån gång mer utöver storhandlingen.
Vi brukar ha lite planering på söndagen, gå igenom hur veckan ser ut. Vad barnen har för grejer och vi vuxna. Så schemat kan se lite olika ut ifall det är nåt särskilt som händer. Mycket så nu i maj med avslutningar hit och dit på jobbet, skolan, träningar och sånt.
Nej, men vi försöker arbeta lika lång tid i hemmet. Tex om vi har städning och tvättning som behövs göras, så gör man det man vill/orkar/känner för och den andre försöker arbeta lika lång tid med det som denne vill göra. Det som ingen vill göra delar vi på och gör tillsammans.
Vi tar varannan nattning. Men om någon ska iväg på något så förskjuts det bara.
Vi hade det innan barnen. Men eftersom jag blev så påverkad av graviditeterna fick vi gå ifrån det och göra vad som behövdes för att få livet att funka. Sen återgick vi aldrig till det schemat. Men jag upplever att det är väldigt bra att ha det i bakhuvudet. Vi har pratat igenom vad som behöver göras i hemmet och hur ofta. Numera stämmer vi av med varandra då och då så att det känns ok för båda. Igår tex frågade min man om inte lite mycket matlagning fallit på min lott senaste veckan.
Nattning av barn har vi schema för på så vis att vi, de kvällar vi båda är hemma, nattar varsitt barn och så byter vi barn nästa kväll.
Vi gör saker på kvällarna när det passar. Det har vi inget schema för, förutom tidsbestämda aktiviteter som tex fotbollsträning och studiecirkel.
Städa huset gör vi varje helg. Då jobbar vi tillsammans tills vi tycker att det får vara nog.
Om den ena lagat maten tar oftast den andra disken.
Just det! Hur vi hämtar/lämnar på dagis har vi bestämt. Och vi gör matplanering och storhandlar för en vecka i taget. Vem som lagar maten däremot kommer vi överens om varje dag. Beror lite på vem som behöver ensamtid i köket.
Just det - hämtning/lämning har vi enligt schema och har hittills lyckats att få lika många dvs 5 vars, sen att vissa månader så lämnar jag 4 ggr och hämtar 1, det spelar mindre roll.
Nej, men till hösten när vårt barn börjar på förskolan kommer den ena troligen ha två lämningar och tre hämtningar per vecka och den andra tvärtom - i övrigt tror jag inte vi behöver schema för något. Båda brukar kunna se hyfsat vad som behöver göras och vi bor bara i en tvåa så det är inte mycket att hålla reda på.
Vi har ju planering från vecka till vecka vem som hämtar och lämnar. Det styr ju veckan rätt mycket. Den som hämtar lagar middagen också.
Sen har vi matplanering, ett rullande fyraveckorsschema. Det underlättar vår vardag enormt.
Sen lägger vi varsitt barn varannan kväll.
Ja, det kan man väl säga antar jag. Efter 12 år tillsammans så går det mesta av hushållsarbetet på rutin och var och en har sina sysslor som utförs med ungefär samma intervall. Men det är inte så att vi faktiskt skrivit ett schema och fördelat uppgifterna melllan oss, utan allt har liksom skett av sig självt.
Ja jag ha scheman eller snarare "att- göra- listor". En för mat och handling, en för städ och en för annat. Jag gillar struktur och tycker att det är skönt att slippa att ha allt i huvudet. Eftersom jag är ensamstående handlar det inte om att fördela sysslor mellan två personer utan för att kunna se vad som ska göras och bocka av när det är gjort.
Ja, vi kör med schema. Hushållet är rätt stort med 5 permanenta och upp till 15 pers som bor här lite av och till under året. Utan bra rutiner så blir det bara kaos (eller mer kaos än vad jag kan stå ut med). När det bara var jag och mannen så hade vi inga scheman.
Nja. Vi har vissa grejer som ska göras på vissa dagar, men inte så att vi skriver ner det eller att det absolut måste hända i en viss ordning.
Lagar mat varannan dag (när båda är hemma) och turas om att lägga barnet. Grundtanken är att den som inte lagar mat diskar men det varierar.
För städning har vi inget schema men hjälps åt, blir dock en del diskussioner tyvärr.
Jag sköter tvätten.
Vi har inget skrivet schema men brukar fördela det så att den som är bäst på något också gör det. Det enda vi har schema på är vem som lämnar/hämtar på förskola, men det beror ju på våra arbetstider. Kan vi båda lämna eller hämta samma tid, så brukar vi göra det tillsammans.
Min man sköter all disk, tvätt och storhandlar. Han har koll på alla räkningar och att de betalas i tid. Han ser också till att det blir undanplockat hemma.
Jag dammsuger, städar toaletten, dammtorkar och handtvättar när det behövs. Jag har koll på allt kringjobb till dagis: att tider lämnas in, att vi kommer ihåg utflykter, föräldramöten, ta med extrakläder, samt inköp av kläder till vårt barn.
Matlagningen delar vi hyfsat lika på, med viss övervikt på mig.
När min man är less på disken så tar jag den om han ber mig. När jag är less på att dammsuga så gör han det. Vi brukar alltid ha en kvälls- och morgonrapport kring vad som måste göras eller om den andre måste tänka på något särskilt.
Ibland skiter vi båda i allt under 2-3 dagar och då tar den som är mest irriterad över stöket och diskberget hand om det, men det brukar sluta med att vi hjälps åt.