• Anonym (Arg)

Var detta ett sekretessbrott? (vården!)

Jag har väldigt mycket problem med min psykiska hälsa. Min svärmor som är läkare har i princip tjatat ihjäl om att jag borde söka professionell hjälp. Jag ljöd (jättedumt, vet) att jag hade sökt hjälp på vuxenpsykiatrin. Hon trodde på det och allt blev frid och fröjd. Sedan misstänkte hon att jag har en viss diagnos, att hon vet vilken diagnos hon har. Då hade hon kollat på "vem min psykiatrier är" för att tipsa h*n om att jag har en viss diagnos och ge mig en viss behandling. Sen ringde hon mig och skällde ut mig att jag ljög för att hon inte fann någon.

Då undrar jag, kan hon bara kolla sådär vem jag är på behandling hos? är inte det ett brott?

• Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)
  • äsch

Det var definitivt ett sekretessbrott. Du kan begära ut loggarna för din journal, och om du ser hennes namn där så ska du anmäla. Så får hon inte göra och detta borde hon vara väldigt medveten om. Så strunt i att känna dåligt samvete för hennes skull, om du nu skulle göra det. Det är hon som ska skämmas, inte du.

• äsch

Sen borde just psykjournaler vara spärrade, så det kan ju vara så att hon helt enkelt fintade. Men kolla loggarna som sagt, och om hon finns med där så tveka inte.

• Anonym (Arg)
    äsch skrev 2017-05-29 00:42:28 följande:

Det var definitivt ett sekretessbrott. Du kan begära ut loggarna för din journal, och om du ser hennes namn där så ska du anmäla. Så får hon inte göra och detta borde hon vara väldigt medveten om. Så strunt i att känna dåligt samvete för hennes skull, om du nu skulle göra det. Det är hon som ska skämmas, inte du.

Jag frågade om hon läst min journal. Men hon sa nej, kan någon inom vården svara vars man kan se vem man är behandlad hos utan att läsa journalen? Och finns det någon "regel" på att en läkare som ser en person med psykiska problem är skyldiga att anmäla till en psykiatrier?
  • Anonym (Suck)

Så istället för att ta tag i dina riktiga problem så ska du ägna din energi till att bråka med någon som vill dig väl?

Det är mycket möjligt att hon har begått ett sekretessbrott, men på vilket sätt blir ditt liv bättre av att anmäla det? Du gräver en grop åt dig själv.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-29 00:57:06 följande:

Så istället för att ta tag i dina riktiga problem så ska du ägna din energi till att bråka med någon som vill dig väl?

Det är mycket möjligt att hon har begått ett sekretessbrott, men på vilket sätt blir ditt liv bättre av att anmäla det? Du gräver en grop åt dig själv.

Tänkte inte anmäla, är bara av personliga intressen intresserad av om hon hade rätt att kolla?
  • Anonym (FörbannadeSvärmor)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-29 00:58:06 följande:
    Tänkte inte anmäla, är bara av personliga intressen intresserad av om hon hade rätt att kolla?
    Nej, det hade hon inte. Vårdpersonal får inte heller ge ut information kring dig utan ditt medgivande vilket gör att det enda rimliga är att hon har läst din journal men medvetet ljuger om det eftersom hon vet att det är olagligt.
  • tvåfel

Hon har gjort två fel i det här, din svärmor.

1) hon får absolut inte gå in i din journal eller på nåt annat sätt ta reda på vem som är din läkare eller var du vårdas någonstans.

2) hon får inte kontakta din läkare och de information om dig, oavsett om den informationen är sann eller inte.

Om hon skulle vilja delge din läkare viktig information så måste det vara med ditt medgivande att de får ha kontakt. Undantaget är väl om du är så illa däran att du är omyndigförklarad eller det allvarlig fara för ditt liv.  

Om du nu haft en läkare skulle denna ha sagt ifrån att din svärmor inte hade rätt att kolla dessa uppgifter och inte pratat om dig ifall svärmor lyckats nå din läkare.

Du kan kolla hos vårdgivaren om hon snokat i din journal och i så fall kan du anmäla henne som en markering.

• Anonym (anmäl)

Kolla vilka som har snokat i din journal . står hennes namn där ska du anmäla. Det är solklart fall.

• äsch
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-29 00:57:06 följande:

Detta var ta mig tusan något av det dummaste jag hört. Om du är ok med att kreti och pleti kollar din journal får stå för dig, men de flesta av oss vill kunna vara trygga med att det som händer i vården stannar där. Så jo, TS ska definitivt anmäla denna gränslösa människa. Ingen annan än de som har med vården av TS att göra får kolla hens journal. Punkt.
  • Anonym (asdf)
    tvåfel skrev 2017-05-29 08:44:31 följande:
    2) hon får inte kontakta din läkare och de information om dig, oavsett om den informationen är sann eller inte.

Om hon skulle vilja delge din läkare viktig information så måste det vara med ditt medgivande att de får ha kontakt. Undantaget är väl om du är så illa däran att du är omyndigförklarad eller det allvarlig fara för ditt liv.  

Om du nu haft en läkare skulle denna ha sagt ifrån att din svärmor inte hade rätt att kolla dessa uppgifter och inte pratat om dig ifall svärmor lyckats nå din läkare.
    Nja, detta stämmer inte. Självklart får vilken vän eller anhörig som helst kontakta en läkare och berätta saker om patienter de vårdar. Det finns ingen sekretess från anhörigas sida. Däremot behöver inte läkaren agera utifrån vad som framkommer. Det händer väldigt ofta inom vården att anhöriga är oroliga, och tex hör av sig till vårdavdelningen om någon vårdas på sjukhus. De kan säga saker som "hen har verkat så deprimerad sista tiden, kan ni inte kolla upp det?" osv.
    Däremot får de ju inte söka i journalen för att ta reda på saker och ting, som vem som är behandlande läkare.
Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)