• Anonym (Arg)

Var detta ett sekretessbrott? (vården!)

Jag har väldigt mycket problem med min psykiska hälsa. Min svärmor som är läkare har i princip tjatat ihjäl om att jag borde söka professionell hjälp. Jag ljöd (jättedumt, vet) att jag hade sökt hjälp på vuxenpsykiatrin. Hon trodde på det och allt blev frid och fröjd. Sedan misstänkte hon att jag har en viss diagnos, att hon vet vilken diagnos hon har. Då hade hon kollat på "vem min psykiatrier är" för att tipsa h*n om att jag har en viss diagnos och ge mig en viss behandling. Sen ringde hon mig och skällde ut mig att jag ljög för att hon inte fann någon.

Då undrar jag, kan hon bara kolla sådär vem jag är på behandling hos? är inte det ett brott?

• Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)
  • Anonym (Arg)
    Anonym (asdf) skrev 2017-05-29 12:58:07 följande:
    Nja, detta stämmer inte. Självklart får vilken vän eller anhörig som helst kontakta en läkare och berätta saker om patienter de vårdar. Det finns ingen sekretess från anhörigas sida. Däremot behöver inte läkaren agera utifrån vad som framkommer. Det händer väldigt ofta inom vården att anhöriga är oroliga, och tex hör av sig till vårdavdelningen om någon vårdas på sjukhus. De kan säga saker som "hen har verkat så deprimerad sista tiden, kan ni inte kolla upp det?" osv.
    Däremot får de ju inte söka i journalen för att ta reda på saker och ting, som vem som är behandlande läkare.
    Jo men hon har gjort det under arbetstid i sin läkarroll. Så det är ett gränsfall, ska hon räknas som en utomstående anhörig eller som en läkare? Hon var inte orolig, utan ville lägga sig i behandlingen.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-29 13:00:07 följande:
    Jo men hon har gjort det under arbetstid i sin läkarroll. Så det är ett gränsfall, ska hon räknas som en utomstående anhörig eller som en läkare? Hon var inte orolig, utan ville lägga sig i behandlingen.
    Okej, hon såklart var orolig. Men mest att hon ville hjälpa till och bidra med sin läkarkompetens
  • Anonym (gränser)

Jag hade anmält

Har hon brutit mot skretessen ska hon inte ha det ytrket och förtjänar att få straff
    Har hon inte förtjänar hon att skämmas för att ha ljugit om det för att 'sätta dit' ts,

Oavsett får hon stå med skammen

Hade det dessutom varit min mamma somg gjort så mot mn partner hade jag gett en rejäl utskällning och pratat om det här med gränser.

• äsch
    Det kvittar faktiskt. Hon får inte göra det, även i sin läkarroll, för hon har ingen del i din vård. Så det är olagligt, det hon har gjort.
  • Anonym (anmäl)
    En läkare får bara läsa journalerna till de patienter som hon/han vårdar. Om en läkare läser andra patienters journaler är det ett sekretessbrott. Att hon läste journalen på sin arbetstid är ingen förmildrande omständighet. Du måste anmäla. Hon kommer fortsätta snoka i andras journaler om ingen sätter stopp. Så det är både för din skull och andras. Det är en allvarlig sak att vårdpersonal läser journaler de inte har rätt till.

• Anonym (Julia)

Du vill inte anmäla... Och sen känns det som du ursäktar hennes beteende.

Ingen ska eller kan kolla dina kontakter i vården utan ditt medgivande. Så anmäl eller va tyst helt enkelt.

• Anonym (anmäl)

Hon är så angelägen att få reda på sekretessbelagda uppgifter om dig att hon begår olagliga handlingar. Detta gör hon sannolikt inte för att vara vänlig. Hon vill kontrollera och få makt över dig. Låt dig inte trampas på. Gå vidare med detta och anmäl.

• Anonym (dum?)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-29 00:27:25 följande:

Jag har väldigt mycket problem med min psykiska hälsa. Min svärmor som är läkare har i princip tjatat ihjäl om att jag borde söka professionell hjälp. Jag ljöd (jättedumt, vet) att jag hade sökt hjälp på vuxenpsykiatrin. Hon trodde på det och allt blev frid och fröjd. Sedan misstänkte hon att jag har en viss diagnos, att hon vet vilken diagnos hon har. Då hade hon kollat på "vem min psykiatrier är" för att tipsa h*n om att jag har en viss diagnos och ge mig en viss behandling. Sen ringde hon mig och skällde ut mig att jag ljög för att hon inte fann någon.

Då undrar jag, kan hon bara kolla sådär vem jag är på behandling hos? är inte det ett brott?

Jag vet inte om jag är trög eller vad jag inte fattar... jag är helt med på att hon inte borde ha snokat eller att hon inte har rätt att se din journal när hon inte är din läkare...

Men om du inte har sökt hjälp på vuxenpsykiatrin och alltså varken har en läkare eller diagnos har du väl inte någon journal heller? Hon kanske bara letade efter ditt namn i något register, är det ett sekretessbrott om hon bara såg att du inte har någon kontakt / inte är patient på vuxenpsykiatrin? Hon borde väl rimligen veta vad som är rätt och fel i sin profession och alltså inte vilja erkänna öppet att hon gjort något som bryter mot yrkesetiken?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (dum?) skrev 2017-05-29 14:17:07 följande:
    Jag vet inte om jag är trög eller vad jag inte fattar... jag är helt med på att hon inte borde ha snokat eller att hon inte har rätt att se din journal när hon inte är din läkare...

Men om du inte har sökt hjälp på vuxenpsykiatrin och alltså varken har en läkare eller diagnos har du väl inte någon journal heller? Hon kanske bara letade efter ditt namn i något register, är det ett sekretessbrott om hon bara såg att du inte har någon kontakt / inte är patient på vuxenpsykiatrin? Hon borde väl rimligen veta vad som är rätt och fel i sin profession och alltså inte vilja erkänna öppet att hon gjort något som bryter mot yrkesetiken?
    Hon säger att hon har kollat upp vem jag är på behandling hos utan att leta i journalen. Dock tror jag inte att hon har gjort som du säger, eftersom jag inte ens har nämnt vuxenpsykiatrin, har bara sagt "sökt hjälp" då skulle hon ju måsta kolla alla register som finns och aldrig hitta mitt namn där för att kunna utesluta att jag fått hjälp. Hon måste ha gått via min personliga journal på något sätt tror jag. Jag nämnde att jag fick läkemedel, hon kanske kollade bara läkemedelslistan i journalen?

Men ändå är det väl ett sekretessbrott?
  • Anonym (anmäl)

Att du överhuvudtaget har sökt vård är sekretessbelagt. Vårdpersonal får inte ens säga att x var på vårdcentralen/sjukhuset idag. Inte heller finns det register som är offentliga som vårdpersonal eller andra kan glo i.
    Vad man har för läkemedel är också sekretess.
    Anmäl!

Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)