• Anonym (Arg)

Var detta ett sekretessbrott? (vården!)

Jag har väldigt mycket problem med min psykiska hälsa. Min svärmor som är läkare har i princip tjatat ihjäl om att jag borde söka professionell hjälp. Jag ljöd (jättedumt, vet) att jag hade sökt hjälp på vuxenpsykiatrin. Hon trodde på det och allt blev frid och fröjd. Sedan misstänkte hon att jag har en viss diagnos, att hon vet vilken diagnos hon har. Då hade hon kollat på "vem min psykiatrier är" för att tipsa h*n om att jag har en viss diagnos och ge mig en viss behandling. Sen ringde hon mig och skällde ut mig att jag ljög för att hon inte fann någon.

Då undrar jag, kan hon bara kolla sådär vem jag är på behandling hos? är inte det ett brott?

• Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)
  • Anonym (Arg)

Vilken "släkt" va?? Och nu säger hon att jag är borderline för att jag agerar labilt, men kanske hon borde förstå att det är hon som gjorde mig labil genom att kränka mig så kraftigt? Sambon hotar med skilsmässa för att jag inte kommer överens med henne, men är det konstigt?

• micromat
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-29 15:10:51 följande:

Hon säger att hon inte har varit på min journal

Hon behöver faktiskt inte ha varit in i din journal och då har hon inte begått något brott.

Om hon ringt upp säg psykiatriska kliniken som anhörig och sagt att hon vill tala med din behandlande läkare och fått till svar att du inte är inskriven där, så har inte din svärmor begått något brott. Vet inte om dom på andra hållet begått något sekretess brott heller om dom svarat att du inte finns där.
  • Anonym (Arg)
    micromat skrev 2017-05-30 11:26:03 följande:
    Hon behöver faktiskt inte ha varit in i din journal och då har hon inte begått något brott.

Om hon ringt upp säg psykiatriska kliniken som anhörig och sagt att hon vill tala med din behandlande läkare och fått till svar att du inte är inskriven där, så har inte din svärmor begått något brott. Vet inte om dom på andra hållet begått något sekretess brott heller om dom svarat att du inte finns där.
    Det är ju inte så lätt att veta var jag är inskriven? eller hur?
  • Anonym (dum?)

Men enligt ett inlägg lite längre upp i tråden får kliniken varken avslöja om en person är patient där eller inte. Dvs det borde vara omöjligt för ts svärmor att kolla upp!

Kollegor emellan tror jag dock att det är svårt att hålla tystnadsplikten. Alltså om svärmor jobbar på kliniken där ts ljuger om att hon har sökt hjälp är det antagligen busenkelt för henne att ta reda på om det stämmer.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (dum?) skrev 2017-05-30 11:31:28 följande:
    Men enligt ett inlägg lite längre upp i tråden får kliniken varken avslöja om en person är patient där eller inte. Dvs det borde vara omöjligt för ts svärmor att kolla upp!

Kollegor emellan tror jag dock att det är svårt att hålla tystnadsplikten. Alltså om svärmor jobbar på kliniken där ts ljuger om att hon har sökt hjälp är det antagligen busenkelt för henne att ta reda på om det stämmer.
    Fast å andra sidan, varför skulle inte kliniken kunna begå ett sekretessbrott om min svärmor skulle kunna genom att läsa journalen?
  • Anonym (hon är en idiot!)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-30 11:32:52 följande:
    Fast å andra sidan, varför skulle inte kliniken kunna begå ett sekretessbrott om min svärmor skulle kunna genom att läsa journalen?
    Man ger människor lösenord för att de skall kunna gå in och se sina EGNA patienters journal. Inloggningslösenordet är alltid detsamma, det är i samband med patientens födelsenummer som man då kommer in i journalen. Och födelsenummer är skitlätt att komma åt idag via olika sökkanaler på nätet. Och man förutsätter att folk i vården, inom sjukhuset och kliniken, inte loggar in på handlingar de inte har tillåtelse att gå in på.

Jag hade inloggningen på socialkontorets nätverk. Där hade jag tillgång till alla möjliga sekretessuppgifter. Men jag skulle inte drömma om att använda det på ett felaktigt sätt. Man måste ju lita på att personalen. När man blir anställd så innebär det att man respekterar sekretesspolicyn som är skyddad genom lag.
  • Anonym (hon är en idiot!)
    Anonym (dum?) skrev 2017-05-30 11:31:28 följande:

JAG hade inte berättat för en kollega om XX är patient hos en viss psykiater. I vissa fall måste man även kollegor emellan hålla på sekretessen. Det ska vara vattentäta skott.
  • Anonym (dum?)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-30 11:32:52 följande:
    Det är klart att de kan, jag bara föreställer mig hur det skulle vara att vara i yrkesrollen. Jag jobbar också i ett yrke med tystnadsplikt och etiska riktlinjer. Om någon "utifrån" ställer frågor till mig är jag professionell och vet var gränsen går. Inom arbetsplatsen är man inte lika mycket på sin vakt gentemot arbetskamrater eftersom vi omfattas av tystnadsplikten utåt och inte inåt verksamheten. Därför kanske det inte genast skulle gå upp för mig om en kollega frågade mig om en patient, att hon frågar som anhörig och inte som kollega. Det är lite så jag tänker.
  • Anonym (sätt ner foten)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-30 11:18:46 följande:

Vilken "släkt" va?? Och nu säger hon att jag är borderline för att jag agerar labilt, men kanske hon borde förstå att det är hon som gjorde mig labil genom att kränka mig så kraftigt? Sambon hotar med skilsmässa för att jag inte kommer överens med henne, men är det konstigt?

Jag hade upplyst min svärmor att det är hon som verkar ha lite problem med gränser, antingen har hon brytit mot sekretess (allvarligt) eller så har hon gått över privata gränser, något som din man bör markera starkt att det inte är ok och kan ge konsekvneser också såvida att ni kanske bryter kontakten med henne.

Sjlvklart bör hon be om ursäkt, att hon inte redan gjort det utan attackerar dig igen visar vilken människa hon är.

Jag hade sagt till din man att han bör ta ett snack och tilsvidare så kommer du inte med på besök(hade jag varit han hade jag också tagit avstånd tills en ursäkt och ändring i beteendet kom) samma gäller hemma hos er, ditt nej går före din mans ja när det gäller gäster.

Jag hade utgått från att mannen stöttar dig annars hade jag funderat på om jag velat stanna i ett förhållande där ingen visar mig någon respekt och där mannen sätter mamma först.

• Anonym (sätt ner foten)

Om hon ringt upp säg psykiatriska kliniken som anhörig och sagt att hon vill tala med din behandlande läkare och fått till svar att du inte är inskriven där, så har inte din svärmor begått något brott.
    Men hon har fortfarande begått ett övertramp som kan ge följder i hennes yrkesliv då det inte är ett lämpligt beteende av en läkare
Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)