• Anonym (Arg)

Var detta ett sekretessbrott? (vården!)

Jag har väldigt mycket problem med min psykiska hälsa. Min svärmor som är läkare har i princip tjatat ihjäl om att jag borde söka professionell hjälp. Jag ljöd (jättedumt, vet) att jag hade sökt hjälp på vuxenpsykiatrin. Hon trodde på det och allt blev frid och fröjd. Sedan misstänkte hon att jag har en viss diagnos, att hon vet vilken diagnos hon har. Då hade hon kollat på "vem min psykiatrier är" för att tipsa h*n om att jag har en viss diagnos och ge mig en viss behandling. Sen ringde hon mig och skällde ut mig att jag ljög för att hon inte fann någon.

Då undrar jag, kan hon bara kolla sådär vem jag är på behandling hos? är inte det ett brott?

• Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)
  • silhuett

Först tycker jag du ska begära ut registret över vilka som har varit inne i din journal, så får du svart på vitt om hon är skyldig eller ej.

Har hon varit inne i din journal utan att ha varit din behandlande läkare är det absolut ett brott som du bör anmäla. Det är riktigt allvarligt faktiskt. Man får inte ens läsa sin egen journal via sjukvårdens journalföringssystem. 

• silhuett
    Anonym (dum?) skrev 2017-05-30 12:32:26 följande:
    Inom arbetsplatsen är man inte lika mycket på sin vakt gentemot arbetskamrater eftersom vi omfattas av tystnadsplikten utåt och inte inåt verksamheten. 
    Inom sjukvården får man inte diskutera patienter med någon kollega som inte också deltar i vården av patienten. 
  • Anonym (dum?)
    silhuett skrev 2017-05-30 16:34:27 följande:
    Inom sjukvården får man inte diskutera patienter med någon kollega som inte också deltar i vården av patienten. 
    Jag är inte inom sjukvården utan försöker bara leva mig in i situationen, hur överträdelser mot tystnadsplikten antagligen kan hända.
  • Anonym (anmäl)
    silhuett skrev 2017-05-30 16:32:26 följande:

Först tycker jag du ska begära ut registret över vilka som har varit inne i din journal, så får du svart på vitt om hon är skyldig eller ej.

Har hon varit inne i din journal utan att ha varit din behandlande läkare är det absolut ett brott som du bör anmäla. Det är riktigt allvarligt faktiskt. Man får inte ens läsa sin egen journal via sjukvårdens journalföringssystem. 

Precis!
  • Anonym (asdf)
    silhuett skrev 2017-05-30 16:34:27 följande:

Det stämmer inte riktigt. Som läkare kan man när som helst tala med en annan läkare om en patient. Det handlar såklart inte om skvaller utan om att man tex ber om råd vad gäller behandling. Då involverar man ju den andra läkaren i vården av patienten genom att diskutera sjukdomen/symtomen.
  • K med lilla E
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-29 00:27:25 följande:

Jag ljöd (jättedumt, vet) att jag hade sökt hjälp på vuxenpsykiatrin.

Och du, det var INTE jättedumt att ljuga, du har verkligen ingen skyldighet att redovisa din ohälsa för din svärmor. Om du inte gärna vill själv förstås!
  • K med lilla E
    Anonym (asdf) skrev 2017-05-30 18:01:23 följande:
    Det stämmer inte riktigt. Som läkare kan man när som helst tala med en annan läkare om en patient. Det handlar såklart inte om skvaller utan om att man tex ber om råd vad gäller behandling. Då involverar man ju den andra läkaren i vården av patienten genom att diskutera sjukdomen/symtomen.
    Men då gäller det ju konsultation och det journalförs. Så det är ju så klart helt ok. 
  • Anonym (asdf)
    K med lilla E skrev 2017-05-30 19:19:06 följande:
    Men då gäller det ju konsultation och det journalförs. Så det är ju så klart helt ok. 
    Det journalförs inte alltid, tex om konsultationen sker i förbifarten i korridoren, i fikarummet eller under lunchen, eller över telefon, eller... man journalför inte alla samtal och funderingar man tar upp med kollegor. Däremot journalförs det ju om några ändringar görs - ibland skrivs det upp vem man diskuterat med - ibland inte.
  • Queennr1
    tvåfel skrev 2017-05-29 08:44:31 följande:

Hon har gjort två fel i det här, din svärmor.

1) hon får absolut inte gå in i din journal eller på nåt annat sätt ta reda på vem som är din läkare eller var du vårdas någonstans.

2) hon får inte kontakta din läkare och de information om dig, oavsett om den informationen är sann eller inte.

Om hon skulle vilja delge din läkare viktig information så måste det vara med ditt medgivande att de får ha kontakt. Undantaget är väl om du är så illa däran att du är omyndigförklarad eller det allvarlig fara för ditt liv.  

Om du nu haft en läkare skulle denna ha sagt ifrån att din svärmor inte hade rätt att kolla dessa uppgifter och inte pratat om dig ifall svärmor lyckats nå din läkare.

Du kan kolla hos vårdgivaren om hon snokat i din journal och i så fall kan du anmäla henne som en markering.

Självklart får man som privatperson kontakta vården för att ge information. Som privatperson lyder man inte under några sekretessregler. Däremot får läkaren el vården ge ut nån information till den som ringer.
  • Anonym (läkemedelsförteckningen?)

Jag antar borde kunna få något utdrag på de som har kollat upp din journal, jag vet inte hur man ska göra det, men på hennes arbetsplats kan de se om hon har öppnat din journal eller inte.

Hon kanske har kollat upp om du har fått några mediciner genom läkemedelsförteckningen och därmed förstått att du inte fått någon "hjälp"

Hon har som läkare tillgång till din läkemedelsförteckning, precis som apotekspersonalen kan göra men de alla måste be om din tillåtelse och får absolut inte göra det utan att du godkänner det. Du kan logga in med bank-id på mina vårdkontakter och där står det alla som har loggat in på din läkemedelsförteckning

Och ja det är sekretessbrott och det spelar ingen roll hur "orolig" hon är, vi på apoteket får absolut inte svara på några frågor till andra än patienten själv (eller fullmaktstagare), inte ens den läkaren som skrivit receptet får fråga om patienten har hämtat medicinen eller har andra mediciner eller inte. Det samma gäller hela vården

• Anonym (silhuett)
    Anonym (asdf) skrev 2017-05-30 18:01:23 följande:
    I kommentaren jag svarade på syftades det på att man inte riktigt var "på sin vakt" gentemot kollegor som man är gentemot utomstående. Men om någon kommer och frågar om personen XX har sökt vård hos dem så skulle jag nog säga att det är ett ganska uppenbart fall av att vilja höra skvaller, som borde vara lätt att genomskåda.

En annan sak är ju att fråga en kollega om råd kring en patient man har, men det är ju ganska uppenbart att så inte var fallet här. För övrigt  behöver man ju egentligen inte utge patientens identitet för att be om råd, man kan beskriva problematiken ändå.

(Av någon anledning låter inte FL mig posta under mitt nick, därav anonym..)
  • Anonym (Asfalt)

Ts. Det är inte ok att läsa någon annans journal. Men det känns som om det är du som nu vill "sätta dit" din svärmor. Du frågar efter råd om hon begått något sekretessbrott men vet inte om hon ens läst din journal!? Du vill ha råd och tips på hur du kan gå vidare med en anmälan osv. Du skriver även i början att du tror hon läst din journal för att hon "vill lägga sig i". Sen ändrar du dig och skriver att hon nog gjorde det för att hon var orolig osv. Du skriver också att du bara sagt till henne att du "sökt hjälp" men i början av tråden säger du att du nämnt ordet "vuxenpsykiatri"till henne. Du vet inte om hon ens läst någon journal överhuvudtaget, men känner en enorm oro över att hon kan ha läst den. Jag tänker att relationer kan vara komplicerade. Särskilt en "svärmorsroll" kan vara svår att axla. För alla möjliga inblandade parter. Det finns olika sidor av ett mynt.

• Anonym (ja)

Ja, det har begåtts ett sekretessbrott. Antingen av svärmor själv, om hon öppnat din journal, eller sökt efter en journal på dig som inte finns, eller ett kassasystem som visar om du sökt, eller av den person som gett henne upplysningarna.

Vill du ha svart på vitt kan du begära en logg över vem som öppnat din journal (bara relevant om svärmor jobbar inom samma organisation). Bara relevant om du har en psykiatrijournal. Om inte, och du är beredd att ta strid om detta, kan du förklara för enhetschefen att en anhörig tycks ha fått uppgifter om din /obefintliga/ kontakt där och be om loggar på var svärmor sökt eller fråga hur hon kan tänkas ha fått uppgifterna. Det enda jag är osäker på är om sökningen loggas i de fall den inte gett någon träff (t ex om svärmor sökt på ditt namn och inte fått upp det, och därför inte öppnat någon post på dig).

Svar på tråden Var detta ett sekretessbrott? (vården!)