• Alice1980

Min dotter plågar djur! HJÄLP!

Jag är ensamstående mamma till en femtonårig dotter, vi bor på landet. För sex år sedan förolyckades hennes lillebror, som var tre år yngre än henne vid en ladugård. En hemsk olycka.

Min dotter har aldrig direkt varit social, hon gråter aldrig, hon är oftast tyst, men hon får så fruktansvärda utbrott att jag ibland inte vågar tala med henne. Hon hjälper dock till med att diska och städa och plantera grönsakerna när det behövs. Hon har såvitt jag vet inga jämnåriga vänner, och när jag försökt bjuda över vänner med barn och ungdomar har hon antingen stängt in sig på sitt rum och tjurat, eller gått ut i skogen. Hon är ganska stor och kraftig, och ganska butter, sminkar sig aldrig, klipper håret kort och klär sig oftast som en pojke.

Nu till problemet. Upptäckte för två dagar sedan när jag donade i hennes rum ett obekant litet skrin. När jag öppnade det fanns det getingar, humlor och skalbaggar där, spetsade med tandpetare.

Jag vet om att hon brukar hålla till i en övergiven gapakoja uppe i skogen, så jag gick dit för att tala vett med henne. Vad jag hittade där var fruktansvärt!

Jag hittade tre stilettknivar, en massa tändsticksaskar, en låda fylld med smällare och en flaska tändvätska, samt en hel byrålåda full med musfällor.

Sedan hittade jag dem. Döda möss och åkersorkar, spetsade på pinnar, i spiralmönster, samt kråkhuvuden och vingar som spikats upp på väggarna inne i kojan, samt till och med en DÖD ORM som var kluven i två delar. Samt en hel glasburk fylld med flugor som fått vingarna bortslitna och som var döda, troligen ihjälkvävda.

För två veckor sedan brann en ladugård ner tre km bort.

Bör jag rapportera min dotter till Polisen, eller bör jag ta ett samtal med henne först?

• Svar på tråden Min dotter plågar djur! HJÄLP!
  • Alice1980
    viseversa skrev 2017-06-07 21:51:52 följande:

Något med denna historia får mig att tvivla rejält på sanningen i den.

Jag går sönder här och du undrar om jag talar sanning! VAD är det exakt som får dig att tvivla?
  • Isis

Okej. Och olyckan med din son är relevant för att..?

• Alice1980
    Isis skrev 2017-06-07 21:54:12 följande:

Okej. Och olyckan med din son är relevant för att..?

Jag var allvarligt deprimerad i perioder sedan dess, i synnerhet under höstarna, och har inte haft så mycket tid för mitt andra barn. Jag undrar om jag kanske bär ansvaret för att det blivit så här fel...

Dessutom... så kanske hans död påverkade min dotter mer än jag trott. Jag vet inte, känner mig som en hemsk förälder... :'(
  • Tecum
    viseversa skrev 2017-06-07 21:51:52 följande:
    Något med denna historia får mig att tvivla rejält på sanningen i den.
    För att det är en tjej som är "boven", eller...?
  • Isis

Om det är som du skriver så behöver ni klart hjälp, helst igår. BUP är väl en bra början. Och har du något konkret som på något sätt knyter henne till branden så hade iaf jag ringt polisen.

• Alice1980

Jag har inget konkret... utom vätskan och tändstickorna.

Ska ringa socialen imorgon. Det känns så svårt...

• sw1986

Jag tycker också att det låter skumt.. hela historien och vet ingen 15 åring alls som skulle hänga i en koja..

om det är sant att hon beter sig som du skriver så fattar jag inte att du inte redan kontaktat tex bup eller soc?

Jag skulle inte ens våga sova med henne i huset.,

• Alice1980
    sw1986 skrev 2017-06-07 22:09:08 följande:

Jag tycker också att det låter skumt.. hela historien och vet ingen 15 åring alls som skulle hänga i en koja..

om det är sant att hon beter sig som du skriver så fattar jag inte att du inte redan kontaktat tex bup eller soc?

Jag skulle inte ens våga sova med henne i huset.,

Jag visste inte om vad hon höll på med innan igår...

Har tyckt att det varit skönt att hon tycker om att vara ute i naturen. För några år sedan brukade hon bygga stora dammar i den lilla bäcken bakom huset, och sen riva dem. Var stolt över hur duktig hon var på att bygga dem, men jag stoppade det när hon lyckades översvämma morotslandet.

Hon har alltid blivit lugnare och mer harmonisk av att vara i skogen, eller vid sjön. Föredrar dock att hon är i skogen, då hon aldrig lärt sig simma.
  • Sarita

Det här låter ju helt vansinnigt. Varför har du inte reagerat för länge sen? Varför är skolproblemen ingen varningssignal? Varför har du inte lyssnat på lärarna och rektor? Varför får hon vara ensam i skogen till kl elva-tolv? Varför skriver du på familjeliv istället för att söka professionell hjälp?

• Coccolina
    Alice1980 skrev 2017-06-07 22:40:57 följande:
    Jag visste inte om vad hon höll på med innan igår...

Har tyckt att det varit skönt att hon tycker om att vara ute i naturen. För några år sedan brukade hon bygga stora dammar i den lilla bäcken bakom huset, och sen riva dem. Var stolt över hur duktig hon var på att bygga dem, men jag stoppade det när hon lyckades översvämma morotslandet.

Hon har alltid blivit lugnare och mer harmonisk av att vara i skogen, eller vid sjön. Föredrar dock att hon är i skogen, då hon aldrig lärt sig simma.
    Varför har hon inte lärt sig att simma? Det ingår ju i sånt som man skall kunna och som även de gör med skolan. Hur har skolan och du kunnat låta det gå så här långt? För att hon inte kan simma är faktiskt ett tecken på att något inte stämmer och inte har stämt på länge. Du måste prata med skolan, bup och få hjälp till din dotter snarast.... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Alice1980
    Coccolina skrev 2017-06-07 23:35:15 följande:
    Varför har hon inte lärt sig att simma? Det ingår ju i sånt som man skall kunna och som även de gör med skolan. Hur har skolan och du kunnat låta det gå så här långt? För att hon inte kan simma är faktiskt ett tecken på att något inte stämmer och inte har stämt på länge. Du måste prata med skolan, bup och få hjälp till din dotter snarast.... 
    Sedan femte klass har hon gått speciallektioner två dagar per vecka. Hon kan simma med flytkuddar, men utan dem sjunker hon som en sten. Hon har varit sen, började prata först vid fyra års ålder, lärde sig inte alfabetet före hon var sju år, kunde inte läsa innan hon var åtta, lärde sig cykla först vid tolv års ålder.

Har ringt socialen nu. Vi ska vidarekoppla till BUP. Hon är i skolan. Skönt.

• sextiotalist
    Coccolina skrev 2017-06-07 23:35:15 följande:
    Även friska, normala barn kan ha svårt att lära sig simma. Det kan vara vattenskräck, alla är inte så fysiska av sig.
    Jag har i min närhet, vuxna, normalfungerande personer, som trots simundervisning inte kan simma.
    För övrig håller jag med dig, det är den samlade bilden som gör att de borde reagerat.
  • sw1986
    Alice1980 skrev 2017-06-08 10:25:28 följande:

Sedan femte klass har hon gått speciallektioner två dagar per vecka. Hon kan simma med flytkuddar, men utan dem sjunker hon som en sten. Hon har varit sen, började prata först vid fyra års ålder, lärde sig inte alfabetet före hon var sju år, kunde inte läsa innan hon var åtta, lärde sig cykla först vid tolv års ålder.

Bra att du ringt om hjälp!
  • Valkyria75
    Alice1980 skrev 2017-06-08 10:25:28 följande:

Men har du inte haft kontakt med bup tidigare? Har inte skolan reagerat?
  • Alice1980

Kuratorn övervägde kontakta BUP under femte klass, men situationen blev bättre under sjätte klass. Min dotter är mestadels lugn bakom skolbänken, enligt lärarna, även om hon ser lite frånvarande ut ibland.

• Solk4att

Din dotter gör illa djur för att hon mår väldigt, väldigt dåligt själv. Hon behöver ärlig, genuin kontakt med sin mamma och pappa. Gå i terapi tillsammans med henne. Skicka inte iväg henne till någon att prata med själv enbart. Det kan vara mönster i allas liv som behöver brytas upp. Och en sak ska man vara väl medveten om och det är att det finns nog en extrem skam som man enbart ska försöka ha förståelse för. Är ingen expert men är 31 och gick i kognitiv beteenden terapi i många år som ung och det hjälpte mig mycket. Jag har aldrig gjort illa någon eller något men jag vet att som tonåring var jag rädd för att göra det för att försöka dämpa smärtan i mig. Konstigt jag vet, men hjärnan försöker fly på många sätt. Hon vantrivs i sig själv nått extremt. Önskar er all lycka.

• Panduro

Hur har det gått under dessa dagar?

Otroligt vidriga svar du fått, finns ingen anledning att ifrågasätta ts.

• Solk4att

Håller med senaste kommentaren om att det är många trångsynta, elaka svar du fått här. Att hon tycker om att vara i skogen är helt fantastiskt. Hon har antagligen mer sunt förnuft är de flesta i hennes ålder. Att hon inte kan simma,so what?! Det kommer hon säkerligen lära sig nån gång i sitt liv. Fråga henne om hon kanske vill lära sig meditera? Kurs i vipassana-meditation är kostnadsfritt och finns i Ödeshög.

Men som förälder behöver du lägga ner hela ditt hjärta och själ i det. Följa med på hennes resa.

Hur har allt gått?

Svar på tråden Min dotter plågar djur! HJÄLP!