• absalon

SD fastkört?

För ett par år sedan hade SD rent sanslösa framgångar på opinionsfronten och nådde omkring 25 procent i mätningarna.
    Nu tycks emellertid framgången ha stannat av. Partiet är politiskt isolerat och ligger strax under 20 procent i mätningarna. Vilket i och för sig är ett starkt resultat, men den stora framryckningen har avstannat.
    Vilka är SD:s största svårigheter inför valet nästa år. Kan den grandiosa offensiven från 2015 ta ny fart. Har något gått snett inom SD? Har nazistanklagelserna trots allt haft effekt? Är partiet internt splittrat?
    Frågorna hopar sig.

• Svar på tråden SD fastkört?
  • fubar

Med tanke på hur SDs ekonomiska politik ser ut så är nog Jimmie nöjd så länge han slipper vara med och ta ansvar...

• Marrengen

Nä du att SD går bakåt är rent nonsens. Jag ligger lågt med att jag sympatiserar med dem, vill inte ha problem på jobbet bla. Jag vet att många gör likadant, man håller tust om sin politiska övertygelse fram tills man går och röstar september 2018. Jag skulle tro att SD landar på 27-28 %, en sak är jag iaf säker på att de kommer få fler röster än vad proffsanalytikerna tror.

Hur man nu som svensk inte kan sympatisera med dem är för mig en gåta?

Vill man verkligen saboteta landet Sverige genom att dess befolkning ska beblanda sig med muslimer från både mellan östern och afrika? Isåfall, vad för det för gott med sig som inte jag kan se?

• KillBill
    Marrengen skrev 2017-06-25 20:40:35 följande:

Nä du att SD går bakåt är rent nonsens. Jag ligger lågt med att jag sympatiserar med dem, vill inte ha problem på jobbet bla. Jag vet att många gör likadant, man håller tust om sin politiska övertygelse fram tills man går och röstar september 2018. Jag skulle tro att SD landar på 27-28 %, en sak är jag iaf säker på att de kommer få fler röster än vad proffsanalytikerna tror.

Vill man verkligen saboteta landet Sverige genom att dess befolkning ska beblanda sig med muslimer från både mellan östern och afrika? Isåfall, vad för det för gott med sig som inte jag kan se?

Ja det ser onekligen ut som att SD har slagit i opinionstaket. Jämför man SDs resultat i opinionsundersökningar våren/sommaren 2017 med hösten/vintern 2015 så har SD tappat i de flesta.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70
    Marrengen skrev 2017-06-25 20:40:35 följande:

Ja du, jag vill inte ha något att göra med ett gäng skitungar rent ut sagt. Ekerot, Jomshof, Mengele Fogelklou m.fl.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Flash Gordon

Fastkört och fastkört.

De söker 10000 namn att sätta på sina listor till nästa val. Utifrån 25000 medlemmar.

De kan inte växa så mycket fortare av rent praktiska skäl.

• FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-06-25 22:04:46 följande:
    Ja du, jag vill inte ha något att göra med ett gäng skitungar rent ut sagt. Ekerot, Jomshof, Mengele Fogelklou m.fl.
    SD:s framgångar har kulminerat. Skulle tro att det främst beror på att det ständigt poppar upp någon ny rasist, nu senast partisekreteraren Jomshof och på att det är så uppenbart att en röst på SD inte bara är bortkastad utan ofta fått motsatt effekt.

Under förra regeringen att alliansen valde MP som samarbetspartner avseende invandring, vilket innebar att politiken blev mer liberal än den blivit utan SD i riksdagen.

Och den här regeringsperioden har SD:s existens inneburit att alliansen splittrats.

Skulle SD verkligen vilja påverka i den riktning man önskar vore det mest effektiva alternativet att lägga ner och uppmana anhängarna att rösta på M i ställetSkrattande Detta skulle sannolikt inte bara innebära en alliansseger i valet 2018 utan också tuffare krav på integration och en fortsatt restriktiv asylpolitik, men helt utan rasistiska förtecken. 
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-26 09:20:30 följande:

Fastkört och fastkört.

De söker 10000 namn att sätta på sina listor till nästa val. Utifrån 25000 medlemmar.

De kan inte växa så mycket fortare av rent praktiska skäl.

Ja eftersom så stort antal SD politiker hoppar av så förstår jag de söker många namn.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-26 11:49:10 följande:
    Ja eftersom så stort antal SD politiker hoppar av så förstår jag de söker många namn.
    Som alla stora folkrörelser som växer fort har SD ett stort jobb att göra med att internutbilda sina representanter.

Att i stort sett fördubblas mellan varje val ger förstås växtvärk.

De har runt 2700 förtroendevalda "stolar" idag och räknar med att behöva 10000 aktiva politiker efter nästa val, inklusive ersättare.

För 100 år sedan var det sossarna som hade motsvarande problem.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-26 12:07:38 följande:
    Som alla stora folkrörelser som växer fort har SD ett stort jobb att göra med att internutbilda sina representanter.

Att i stort sett fördubblas mellan varje val ger förstås växtvärk.

De har runt 2700 förtroendevalda "stolar" idag och räknar med att behöva 10000 aktiva politiker efter nästa val, inklusive ersättare.

För 100 år sedan var det sossarna som hade motsvarande problem.

SD är det parti där flest politikiska företrädare fullföljer inte sitt politiska uppdrag.  Sedan förra valet har 370 SD politiker hoppat av dvs mer än var fjärde SD politiker har hoppat av (eller har tvingats att avgå). Det finns inget annat parti som har lika många avhopp.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-06-26 12:16:51 följande:

SD är det parti där flest politikiska företrädare fullföljer inte sitt politiska uppdrag.  Sedan förra valet har 370 SD politiker hoppat av dvs mer än var fjärde SD politiker har hoppat av (eller har tvingats att avgå). Det finns inget annat parti som har lika många avhopp.

Självklart.

De har fått slängt in "alla de har" på de stolar de vunnit i valen. Ofta utan en rejäl internutbildning dessutom.

Självklart blir det avhopp.

Men det är en övergående sjuka. Med tiden kommer givetvis även SD att stabiliseras vad gäller deras politiker. Precis som S överkommit sina barndomsbekymmer på området.
Svar på tråden SD fastkört?