• absalon

    SD fastkört?

    För ett par år sedan hade SD rent sanslösa framgångar på opinionsfronten och nådde omkring 25 procent i mätningarna.
    Nu tycks emellertid framgången ha stannat av. Partiet är politiskt isolerat och ligger strax under 20 procent i mätningarna. Vilket i och för sig är ett starkt resultat, men den stora framryckningen har avstannat.
    Vilka är SD:s största svårigheter inför valet nästa år. Kan den grandiosa offensiven från 2015 ta ny fart. Har något gått snett inom SD? Har nazistanklagelserna trots allt haft effekt? Är partiet internt splittrat?
    Frågorna hopar sig.

  • Svar på tråden SD fastkört?
  • Borgaren
    KillBill skrev 2017-07-07 20:08:29 följande:

    Jimpans tal i Almedalen sågas fullständigt av Expressens Karin Olsson:

    www.expressen.se/nyheter/almedalen/akesson-vi-tanker-bli-vardpartiet-istallet-for-s-/


    Ursäkta att behöva försvara SD, men du menar alltså att en journalist på en svensk tidning i gammelmedia INTE ska såga jimmie....

    Spelar ingen roll om så jimmie visade sig vara jesus incarcerated... han hade ändå sågats i Expressen DN Aftonhoran....  det måste du väl ändå ha fattat eller?
  • KillBill
    Borgaren skrev 2017-07-09 11:03:55 följande:
    Ursäkta att behöva försvara SD, men du menar alltså att en journalist på en svensk tidning i gammelmedia INTE ska såga jimmie....

    Spelar ingen roll om så jimmie visade sig vara jesus incarcerated... han hade ändå sågats i Expressen DN Aftonhoran....  det måste du väl ändå ha fattat eller?
    Jimmy fick inte lika usel kritik i alla tidningar.  Jag tror att de flesta som hörde SD ledarens tal upplevde det som tjatigt och dystert. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Borgaren
    KillBill skrev 2017-07-09 12:40:13 följande:
    Jimmy fick inte lika usel kritik i alla tidningar.  Jag tror att de flesta som hörde SD ledarens tal upplevde det som tjatigt och dystert. 
    Och du undrar varför folk numera läser alternativ media???  ja man förvånas över mycket....

    Själv rescenserar jag inte hans tal, jag bara konstaterar att dum-gammelmedias DDR light-stil har för länge sen nått vägs ände.  Journalister har numera lika låg trovärdighet som brännvinsadvokater,  typ.
  • KillBill
    Borgaren skrev 2017-07-09 13:01:09 följande:
    Och du undrar varför folk numera läser alternativ media???  ja man förvånas över mycket....

    Själv rescenserar jag inte hans tal, jag bara konstaterar att dum-gammelmedias DDR light-stil har för länge sen nått vägs ände.  Journalister har numera lika låg trovärdighet som brännvinsadvokater,  typ.
    Ja det  låter faktiskt som något som någon inom skrikhögern skulle kunna säga.. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bejje

    Att SD inte tokväxer längre är inte så konstigt. De är uppe i rätt höga siffror och det finns många partier varav S har de högsta siffrorna.

    Jag som SD väljare ska inte säga att jag är nöjd, för det är jag inte, självklart vill jag se SD som största parti, men jag är ändå nöjd med den otroliga framgång de haft genom åren. Att vara andra största parti i princip alla opinionsundersökningar förutom ett par stycken där de är störst är inte illa pinkat.

    Jag är rätt övertygad om att de åtminstone blir andra största parti i kommande val. Jag utesluter inte att de blir störst, men det beror nog mycket på hur mycket moderaterna minskar innan valet. Att S skulle minska i någon större grad ser jag inte som så troligt. Många oinsatta inom politiken röstar S bara för att deras släktingar gjort det i generationer, så det är svårt att få någon som inte bryr sig om politik att ändra på sig.

  • A10 Thunderbolt

    Njaaäääe. Inte då. Rent polltiskt har SD per Oktober 2017 aldrig varit mindre Isolerat. SDs politik är nu mera mainstream. Jimmie och grabbarna har vänt skutan och i egenskap av ickepopulistiskt parti inget behov av höga väljarnivåer. SD är glad så länge de styr Sverige.

    Egentligen är det ett mysterium för oss SD:are att de övriga partierna inte förstår vad SD försöker uppnå. SD är inte ett gäng politiker. Inte ens ideologer. Vi är bara prakmatiskt inställda opinionsbildare. Vi är inte behov av att styra Sverige. Vårt inflytande kommer och går. Kansle försvinner det nån dag. Just nu går almting SD väg. Om andra uppfattar partiet som misslyckat spelar ju ingen som hellst roll. Pariet kan ha 1 procent av röstera. Nu råkar de vara var 3e vit man. Nog är det ett mysterium allt. Övriga partier gaddar ihops sig och hela svenska etablisemanget likaså. Och ändå spelar de all SD i händerna..ett mysterium är det

  • Konservativ
    A10 Thunderbolt skrev 2017-10-16 19:43:47 följande:

    Njaaäääe. Inte då. Rent polltiskt har SD per Oktober 2017 aldrig varit mindre Isolerat. SDs politik är nu mera mainstream. Jimmie och grabbarna har vänt skutan och i egenskap av ickepopulistiskt parti inget behov av höga väljarnivåer. SD är glad så länge de styr Sverige.

    Egentligen är det ett mysterium för oss SD:are att de övriga partierna inte förstår vad SD försöker uppnå. SD är inte ett gäng politiker. Inte ens ideologer. Vi är bara prakmatiskt inställda opinionsbildare. Vi är inte behov av att styra Sverige. Vårt inflytande kommer och går. Kansle försvinner det nån dag. Just nu går almting SD väg. Om andra uppfattar partiet som misslyckat spelar ju ingen som hellst roll. Pariet kan ha 1 procent av röstera. Nu råkar de vara var 3e vit man. Nog är det ett mysterium allt. Övriga partier gaddar ihops sig och hela svenska etablisemanget likaså. Och ändå spelar de all SD i händerna..ett mysterium är det


    hur uppfattar du ditt parti på höger/vänsterskalan? De verkar inte vilja sänka skatterna precis...
  • A10 Thunderbolt

    Intressant fråga. Var ligger SD höger/vänster?. Jag bollar över den frågan till någon som vet. Tycker det är ett parti som är svårt att placera in. Det enda jag vet är att man i Tidningar har gått från att placera in dem i Demoskop undersökningar mellan Sossarna till vänster och Centern till höger( till att på senare år ) försöka högerextremifiera dem. Läser man en tidning i dag placeras de alltid längst ut på högerkanten. En notering bara.

  • KillBill
    A10 Thunderbolt skrev 2017-10-20 09:59:10 följande:

    Intressant fråga. Var ligger SD höger/vänster?. Jag bollar över den frågan till någon som vet. Tycker det är ett parti som är svårt att placera in. Det enda jag vet är att man i Tidningar har gått från att placera in dem i Demoskop undersökningar mellan Sossarna till vänster och Centern till höger( till att på senare år ) försöka högerextremifiera dem. Läser man en tidning i dag placeras de alltid längst ut på högerkanten. En notering bara.


    Jimmie Åkesson har tydligt deklarerat att han helst vill regera med de allianspartier som ligger mest till höger; moderaterna och kristdemokraterna.


    SD vill med sin skattepolitik att den tiondel av befolkningen som har högst inkomster ska betala mycket lägre skatt. (SDs skatteförslag innebär att den som tjänar 100 000 kronor i månaden får en skattelättnad på 46 000 kronor om året medan låginkomsttagare bara får en liten skattesänkning)


    SD vill inte sätta stopp för att skattepengar går till vinster i privata välfärdsföretag stället för att stärka välfärden. SD vill inte ens ha något vinsttak för de privata välfärdsföretagen


    SD vill inte ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.


    I Stockholms läns landsting så har SD lämnat över all  makt i de viktigaste nämnderna till alliansen.


    Det råder alltså ingen tvekan om att SD är ett högerparti.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bejje
    KillBill skrev 2017-10-20 11:55:25 följande:

    Jimmie Åkesson har tydligt deklarerat att han helst vill regera med de allianspartier som ligger mest till höger; moderaterna och kristdemokraterna.


    SD vill med sin skattepolitik att den tiondel av befolkningen som har högst inkomster ska betala mycket lägre skatt. (SDs skatteförslag innebär att den som tjänar 100 000 kronor i månaden får en skattelättnad på 46 000 kronor om året medan låginkomsttagare bara får en liten skattesänkning)


    SD vill inte sätta stopp för att skattepengar går till vinster i privata välfärdsföretag stället för att stärka välfärden. SD vill inte ens ha något vinsttak för de privata välfärdsföretagen


    SD vill inte ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.


    I Stockholms läns landsting så har SD lämnat över all  makt i de viktigaste nämnderna till alliansen.


    Det råder alltså ingen tvekan om att SD är ett högerparti.


    Sd är inte ett parti som vill lägga sig på höger/vänster-skalan. Varför? Jo för att vissa förslag, troligen de flesta är höger, men ett flertal är också åt vänster. Så varför ens leva kvar i detta höger/vänster-tänk. All högerpolitik är inte bra och all vänsterpolitik är inte bra. Det gäller att plocka russinen ur kakan.
  • KillBill
    Bejje skrev 2017-10-20 23:17:37 följande:
    Sd är inte ett parti som vill lägga sig på höger/vänster-skalan. Varför? Jo för att vissa förslag, troligen de flesta är höger, men ett flertal är också åt vänster. Så varför ens leva kvar i detta höger/vänster-tänk. All högerpolitik är inte bra och all vänsterpolitik är inte bra. Det gäller att plocka russinen ur kakan.
    Vilka är SDs vänsterförslag? Om du listar SDs vänsterförslag så kan vi fortsätta diskussionen.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bejje

    T.ex. SD röstar nästan mer på Socialdemokraternas förslag än Alliansens.


    Kraftiga förbättringar för de fattigaste pensionärerna.

    Höjning av arbetsgivaravgifterna.

    Höjning/återställning av restaurangmomsen.

  • KillBill
    Bejje skrev 2017-10-22 00:06:29 följande:

    T.ex. SD röstar nästan mer på Socialdemokraternas förslag än Alliansens.


    Kraftiga förbättringar för de fattigaste pensionärerna.

    Höjning av arbetsgivaravgifterna.

    Höjning/återställning av restaurangmomsen.


    SD har mest på regeringens förslag oavsett om regeringen är höger eller vänster. När alliansen hade regeringsmakten röstade SD mest på alliansens förslag.

    SD vill sänka arbetsavgifterna och säger nej till regeringens planer på att göra det billigare att vara med i facket. SD vill privatisera arbetsförmedlingen. SD driver en tydlig antivänsterpolitik. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • A10 Thunderbolt

    Partiet må ha varit kungadömets näst största. Anser ändå att man får vara försiktig när man lyfter fram åsikterna. Det är inte helt rumsrent att gå emot etablisemanget på det sätt man kunnat göra i mer öppna länder som usa. Mkt av det som skrivs av Sd anhängare är helt chokartat. Bestänk att sverigevänners åsikter ska bekämpas, arbetsplatser försöker införa diskussions-stop på raster för att inte förnärma utrikesfödda och kvinnor. Övriga partier bildar alliansöverskidande informella sammarbeten osv. Att vara mer tyst kan vara ett sätt att överleva rent politiskt i ett allt hårdare klimat. Det är långt till nästa val och det är bättre att agera i bakgrunden nu när Sd får igenom allt mer förslag. Taktik. visst.

  • Konservativ
    KillBill skrev 2017-10-22 13:57:23 följande:

    SD har mest på regeringens förslag oavsett om regeringen är höger eller vänster. När alliansen hade regeringsmakten röstade SD mest på alliansens förslag.

    SD vill sänka arbetsavgifterna och säger nej till regeringens planer på att göra det billigare att vara med i facket. SD vill privatisera arbetsförmedlingen. SD driver en tydlig antivänsterpolitik. 


    SD det lojala oppositionspartiet??

    Att sossarna vill subventionera sin kassako facken har ingenting med vänsterpolitik att göra. Sosseadeln vill ha högre löner, det är hela saken.
  • Bejje
    KillBill skrev 2017-10-22 13:57:23 följande:

    SD har mest på regeringens förslag oavsett om regeringen är höger eller vänster. När alliansen hade regeringsmakten röstade SD mest på alliansens förslag.

    SD vill sänka arbetsavgifterna och säger nej till regeringens planer på att göra det billigare att vara med i facket. SD vill privatisera arbetsförmedlingen. SD driver en tydlig antivänsterpolitik. 


    Faktum är att SD är inte ett höger eller vänsterparti. I min personliga åsikt så står SD absolut mer åt höger än vänster, men de både har egna förslag och röstar på andras förslag som är mer vänster än höger ibland.


     


    Tycker den skalan för övrigt säger ganska lite idag.

  • A10 Thunderbolt

    Jag kan bara instämma att om man har släppt in folk på riktiga premisser ska de inte heller kunna utvisas hur som hellst. Men därmed inte sagt att ett modernt land (utefter givna kalkyler och överläggningar) bestämmer sig för att migrationen antingen ska flöda eller om man för en tid helt stänger gränserna. Det är ju endast ett parlamentariskt beslut. Det är i så fall bara en tullteknisk fråga i sin exekutiv form. Hur folk kan få det till främlingsfientlighet är helt ofattbart då alla länder på jorden regelbundet nyttjar den möjligheten vid tillfällen. Vill påminna att samtliga partier per definition då skulle vara främlingsfientliga om man ser till hur snedvänd arbetsmigration är. Faktum är att SD är det enda partiet som vill göra arbetsmigrationen likvärdig oavsett om du är kines eller från annat land. Idag kvoteras man bort Så skippa gärna moralpredikningarna tack. Härmed proklamerar jag att SD tillsammans med befintliga lagliga invandrare måste få bukt med den nedlåtande attityden mot utlänningar, stoppa invandringen då det tycks ligga i samtligas parters intresse. Knsle har vi nått just den punkten där Kampen mot rasism inte längre kan används som ursäkt till vad som hellst. På många sätt kan man säga att SD står sig jämbördig med övriga partier rent etiskt.

  • A10 Thunderbolt

    ber om ursäkt. .inlägget var för en annan tråd där Sd anses onda typ.lerInget ont om den ev kritiken i just den här tråden. ps vaffö så mkt pålksbilar i västerås? har det hänt ntt

Svar på tråden SD fastkört?