• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Milli07

Vi ska senare i veckan börja vårt allra första IVF -försök, inväntar mensen med skräckblandad förtjusning. Ju närmare dagen kommer ju mer skräckslagen blir jag att inte ens IVF ska hjälpa oss att få tillökning. Någon som känner igen skräcken och ångesten? Detta känns som vår sista och enda chans att få barn och är livrädd att även detta ska fallera.

Nu till en annan fråga. Jag ska ta Gonal-f 250, är inte det en väldigt hög dos? Eller är det en normal dos Gt börja med?

• kattnos
    Milli07 skrev 2017-08-23 23:49:49 följande:

Vi ska senare i veckan börja vårt allra första IVF -försök, inväntar mensen med skräckblandad förtjusning. Ju närmare dagen kommer ju mer skräckslagen blir jag att inte ens IVF ska hjälpa oss att få tillökning. Någon som känner igen skräcken och ångesten? Detta känns som vår sista och enda chans att få barn och är livrädd att även detta ska fallera.

Nu till en annan fråga. Jag ska ta Gonal-f 250, är inte det en väldigt hög dos? Eller är det en normal dos Gt börja med?

Det är klart att man känner så - jag försöker dock inte tänka på det mitt i behandlingen. Tänker istället på hur fantastiskt det är att det överhuvudtaget fungerar att göra IVF! Skulle det sen visa sig att det inte fungerar för oss så skulle jag antagligen känna mig helt nedbruten men den känslan puttar jag till framtiden. Jag vill inte känna den innan jag vet, liksom.

Det är väl en ganska hög dos men långt ifrån max som vad jag förstår är 450. Jag började på 125 och har nu sänkts till 112,5. Kan det ha något med hur lättstimulerad man beräknas vara? Min läkare kollade första ul at jag hade många små äggblåsor och har en rätt ok äggreserv och utifrån det bestämdes min dos.
    Lycka till med sprutorna och hoppas att du får starta snart! :)
  • Milli07
    kattnos skrev 2017-08-24 06:06:28 följande:

Det är klart att man känner så - jag försöker dock inte tänka på det mitt i behandlingen. Tänker istället på hur fantastiskt det är att det överhuvudtaget fungerar att göra IVF! Skulle det sen visa sig att det inte fungerar för oss så skulle jag antagligen känna mig helt nedbruten men den känslan puttar jag till framtiden. Jag vill inte känna den innan jag vet, liksom.

Det är väl en ganska hög dos men långt ifrån max som vad jag förstår är 450. Jag började på 125 och har nu sänkts till 112,5. Kan det ha något med hur lättstimulerad man beräknas vara? Min läkare kollade första ul at jag hade många små äggblåsor och har en rätt ok äggreserv och utifrån det bestämdes min dos.

Lycka till med sprutorna och hoppas att du får starta snart! :)

Jag har hitintills lyckas slå bort känslan så som du gör. Men de senaste dagarna har paniken slagit rot i min själ när jag tänker på att det snart äntligen är dags att köra igång. Tempen har sjunkit så mensen kommer antagligen imorgon, vilken innebär sprutstart på lördag och ultraljud på torsdag. Tack för peppen, ska försöka slå bort känslorna igen! :)

Jo det är klart. Hon såg knappt några folliklar när vi gjorde VUL, förutom det ägg som skulle lossna några dagarna senare. Min äggreserv var dock helt okej, varken bra eller dålig. Är rädd för att bli överstimulerad när jag ska börja på så hög dos, men jag får lita på att läkaren vet vad hon gör :)
  • 1Elle2
    Milli07 skrev 2017-08-23 23:49:49 följande:

Jag blev precis som du helt skräckslagen för misslyckande innan vi börjar. Tycker det känns bättre nu när det är igång. Ibland måste man ju släppa ut den känslan tror jag och låta sig vara ledsen, men sen putta bort den igen. Min bästa vän säger "det tar vi då" och det ger mig tröst. Den smärtan och sorgen tar vi då. Nu måste vi få hoppas litegrann.

Stor kram till dig!
  • 1Elle2
    frikenfröken skrev 2017-08-22 21:50:39 följande:

Okej, vad tråkigt att du blev överstimulerad. Kände du av de mycket? Blev du dålig? Oktober kör vi antagligen också igång så då väntar vi båda spänt på oktober :) låt dagarna gå snabbt :)

Ja jag hade jätteont och var svullen, men trodde det var normalt först. Men 4e dagen efter äggplock försökte jag jobba och tillslut kunde jag knappt gå av smärtan. Då blev jag inlagd 3 dagar och sen sjukskriven 2veckor. All rörelse gjorde ont, magen var helt utspänd och öm och jag mådde illa. Typ så.

Ja längta till oktober!
  • Milli07
    1Elle2 skrev 2017-08-24 09:54:09 följande:

Jag blev precis som du helt skräckslagen för misslyckande innan vi börjar. Tycker det känns bättre nu när det är igång. Ibland måste man ju släppa ut den känslan tror jag och låta sig vara ledsen, men sen putta bort den igen. Min bästa vän säger "det tar vi då" och det ger mig tröst. Den smärtan och sorgen tar vi då. Nu måste vi få hoppas litegrann.

Stor kram till dig!

Tack! <3 Skönt och kunna dela erfarenheter med er här inne. Man känner sig genast mindre ensam i sina tankar och känslor. Stor kram tillbaka!
  • ivfbebis

Nervöst nu... hoppas på återföring imorgon och att dom inte ringer och avbokar ????

• kattnos
    ivfbebis skrev 2017-08-24 19:13:50 följande:

Nervöst nu... hoppas på återföring imorgon och att dom inte ringer och avbokar ????

Jag håller tummarna! Det kommer säkert gå jättebra :) *pepp* Du får uppdatera oss sen hur det har gått för jag är nyfiken!

Vi har UL nr 2 i morgon på sprutdag 10 och jag hoppas att de har fortsatt växa fint de små äggen! Jag är faktiskt inte så öm och svullen idag men det är typ stenhårt kring ena äggstocken så jag hoppas att det är ett bra tecken.
  • Hoppfullhet
    ivfbebis skrev 2017-08-24 19:13:50 följande:

Hoppas med dig :)
  • ivfbebis
    kattnos skrev 2017-08-24 20:09:59 följande:

Jag håller tummarna! Det kommer säkert gå jättebra :) *pepp* Du får uppdatera oss sen hur det har gått för jag är nyfiken!

Vi har UL nr 2 i morgon på sprutdag 10 och jag hoppas att de har fortsatt växa fint de små äggen! Jag är faktiskt inte så öm och svullen idag men det är typ stenhårt kring ena äggstocken så jag hoppas att det är ett bra tecken.

Tack! Absolut! Dom kan ringa fram till ca 10.15-10.30 och meddela om det inte blir något. Så kommer stirra på telefonen hela förmiddagen.

Och jag håller tummarna för att det ser bra ut på ultraljudet för er!! ????
Svar på tråden IVF start sommar 2017