• Anonym (utmattad)

    Att jobba suger!!!

    Har presis gått ut gymnasiet å börjat jobba nu och det är inte alls va jag tänkte mig. för det första måste jag gå upp AS tidigt typ 8 på morron. måste va på jobbet vid kl.9.00 och stå och låssas va trevlig mot kunder. har en halv timmes pendling till jobb dit å en halv timme hem = as drygt. är typ hemma vid 6 och då är dan slut. lönen är piss får bara 24500 innan skatt och det lär väl bli typ 19 ut! hur fan ska man ha råd att överleva på de?? kläder och krogen en helg så har man typ brännt allt.

    nu klagar morsan att jag ska betala hyra hemma bara för att jah tjänar lite pengar tycker de är rätt snålt av henne att ta betalt av hennes egna barn. trodde att allt skulle va bättre efter man tagit studenten men om det är så här det ska va vill ja tillbax till skolan. nu undrar jag hur man kan få ett bättre jobb?? hur överlever ni andra som oxå har skit jobb?? funderar om man kan plugga istället till typ lärare som verkar soft och ta csn. är det för sent att söka till hög skolan??
  • Svar på tråden Att jobba suger!!!
  • Carambolan

    Välkommen till vuxenlivet.

    Att plugga gör att du kan få roligare jobb. Gör det. Välj smart om du tycker att det är jobbigt att gå upp på morgonen och att jobba heltid.

  • Anonym (Lia)

    Med tanke på att du just gått ut skolan är det ingen "skitlön" du har.. Jag tjänar ungefär lika mycket/lite som dig och har fyra hemmaboende barn på nästan heltid. Är ensamstående så vi har enbart min inkomst att klara oss på och det går bra men några lyxigare utsvängar finns det inte pengar till.

    Säger med glimten i ögat som h.n i första kommentaren, välkommen till vuxenlivet ;)

  • GrönaDruvan

    Jag tror att du skojar, men gör du inte det så har du ju sjukt taskig inställning eller bara är allmänt bortskämd/lat.
    Tycker du det är lite att få ut 19.000 efter skatt utan en utbildning?
    Både jag och min man får ut ungefär det och vi har klarat oss så bra i livet och lever gott.
    Nä, jag tror det är en skämt tråd.

  • Anonym (utmattad)

    tycker iaf att de är en skit lön för de jobb jag gör. säljer för massa men får typ bröd smulor om man tänker på hur mycke jag säljer för åt företaget. har en släkting som tjänar 49 tusen och kör typ bmw och har flex tid så han kan börja jobbet när han vill men han har pluggat. funderar på vilken utbildning man ska ta. lärare har ja hört är grymt soft utbildning och lönen kommer gå upp där innom några år. 

    jag e bara besviken trodde livet skulle va lätt efter studenten alla snackar om att nu börjar livet men detta e inget liv att gå upp skit tidigt och gå till ett jobb med piss lön

  • Anonym9291

    Hahahaha, jag hoppas du skojar?!

    Livet handlar om vad du prioriterar, gör upp en budget för sina 19.000kr så ska du se att pengarna håller hela månaden. Vill du plugga vidare så kanon bra absolut, men gör de för att du vill inte för pengarnas skull, de gör dig inget alls.

    Sen som en sista sak, din mamma har ALL RÄTT att kräva pengar av dig, vad trodde du att de är gratis o leva?

  • Anonym (LOL)

    Ja, TS, bli lärare! Det är ett "soft" jobb, definitivt.

  • Anonym (utmattad)
    Anonym9291 skrev 2017-06-15 21:47:45 följande:

    Hahahaha, jag hoppas du skojar?!

    Livet handlar om vad du prioriterar, gör upp en budget för sina 19.000kr så ska du se att pengarna håller hela månaden. Vill du plugga vidare så kanon bra absolut, men gör de för att du vill inte för pengarnas skull, de gör dig inget alls.

    Sen som en sista sak, din mamma har ALL RÄTT att kräva pengar av dig, vad trodde du att de är gratis o leva?


    bara att äta lunch på jobbet kostar lixom 120*5 = 700 kr i veckan bara där försvinner nästan 3000. sen kanske man vill unna sig att gå ut å äta nån gång, festa lite och handla kläder + annat sen typ normala kostnader typ spotify, netflix, mobilabb, buss kort. lovar dig att pengarna e slut innan månaden är det.
  • sobrio88

    Alltså vad är det för fel på folk idag? I det yrket jag hade innan jag skaffade familj fick jag ut lite drygt 17', men det var efter 5 års erfarenhet (fick visserligen traktamenten och kunde nån månad om året få ut 22'). Då hade jag lätt arbetstider på 60-80 timmar i veckan (började arbeta senast 6.30 på morgonen).. Det här jobbade jag med i 9 år tills jag blev gravid och inte fick ihop familjeliv och sånt tidskrävande arbete.

    Nu är sambon egen företagare och jag läser/är föräldraledig. Vi har 1 (snart 2) barn heltid,1 barn halvtid och hus. Vi klarar oss lätt på 16-17000 totalt i månaden och kommer ha det så de närmsta 4 åren. Och du gnäller på att du behöver betala hyra till din mamma när du själv får ut mer än vad hela familjer får?! Jag hoppas verkligen inte mina barn blir så bortskämda när dom växer upp...

  • sobrio88
    Anonym (utmattad) skrev 2017-06-15 21:56:26 följande:

    bara att äta lunch på jobbet kostar lixom 120*5 = 700 kr i veckan bara där försvinner nästan 3000. sen kanske man vill unna sig att gå ut å äta nån gång, festa lite och handla kläder + annat sen typ normala kostnader typ spotify, netflix, mobilabb, buss kort. lovar dig att pengarna e slut innan månaden är det.


    Matlåda är en bra uppfinning ;)
Svar på tråden Att jobba suger!!!