• Anonym (utmattad)

Att jobba suger!!!

Har presis gått ut gymnasiet å börjat jobba nu och det är inte alls va jag tänkte mig. för det första måste jag gå upp AS tidigt typ 8 på morron. måste va på jobbet vid kl.9.00 och stå och låssas va trevlig mot kunder. har en halv timmes pendling till jobb dit å en halv timme hem = as drygt. är typ hemma vid 6 och då är dan slut. lönen är piss får bara 24500 innan skatt och det lär väl bli typ 19 ut! hur fan ska man ha råd att överleva på de?? kläder och krogen en helg så har man typ brännt allt.

nu klagar morsan att jag ska betala hyra hemma bara för att jah tjänar lite pengar tycker de är rätt snålt av henne att ta betalt av hennes egna barn. trodde att allt skulle va bättre efter man tagit studenten men om det är så här det ska va vill ja tillbax till skolan. nu undrar jag hur man kan få ett bättre jobb?? hur överlever ni andra som oxå har skit jobb?? funderar om man kan plugga istället till typ lärare som verkar soft och ta csn. är det för sent att söka till hög skolan??
  • Svar på tråden Att jobba suger!!!
  • sobrio88
    Anonym (utmattad) skrev 2017-06-15 22:07:09 följande:

Va e traktamente? kan man ansöka om de? skulle va godis att få ut nåra tusen extra bara så där. tråkigt att höra att ni har det fattigt hoppas de blir bättre sen. kan tipsa om matlåda

Vi lever gott så du behöver inte tycka att vi har det fattigt :D har man inget behov av att äta ute varje dag, köpa kläder och festa varje månad kostar inte livet så mycket förstår du. Men det kanske du begriper när du är vuxen ;)
  • Dixie
    Anonym (utmattad) skrev 2017-06-15 23:03:03 följande:

nu betygssätts juh inte poster man skriver på internet men visst svenska lektionerna va rätt slappa typ alla fick vg bara man kom på lektionerna

är du lärare? har du några tipps?

VG? Har du gått om flera år och har kvar gamla betyg?
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (Haha) skrev 2017-06-15 23:01:43 följande:
    Konstig skola. Betygssystemet är ändrat sedan flera år tillbaka och något betyg som heter VG existerar inte längre. Men du kanske gick på trollskola? Hogwarts?
    men åååå alla säger fortfarande vg för b eller c
  • AndreaBD

För guds skull, bli inte lärare om du är för lat att jobba! Lärare jobbar väldigt hårt.
    Du är helt enkelt lite bortskämd, eller t.o.m. väldigt bortskämd. Du får vänja dig vid att vara vuxen, det är så det ser ut.

Fast det är klart, du kan läsa vidare och om du hittar något som passar dig riktigt bra, så kan det ju vara bättre.

Men att klaga på att gå upp 8 och åka en halv timma är väldigt löjligt. Jag har haft jobb där jag åkt en och en halv timma, jag har haft jobb där jag fått gå upp halv 6 (för att vara där kvart i 8).

• Dixie
    Anonym (utmattad) skrev 2017-06-15 23:06:34 följande:

men åååå alla säger fortfarande vg för b eller c

Hur vet du då om du har b eller c om du kallar två olika betyg för VG - verkar ju jättekånstigt......
  • Tessan989

Du låter otroligt bortskämd. Klart att du ska betala hemma när du är vuxen och jobbar. Du har en helt ok lön också. Tänk på att det är inte höga inkomster utan låga utgifter som för dig rik. Gör en budget laga matlådor och starta sparande så får du massor med vuxenpoäng också. Kanske tom skaffa ett ICA kort.

• Grande Rock

Läs upp din behörighet och sök in till valfri civilingenjörsutbildning. Ganska soft utbildning om man har lite fallenhet för matematik och goda möjligheter att få ett intressant och hyggligt välavlönat jobb.

Att tro är att inte veta
  • Frontline

Oj TS jag lider med dig, gå upp as tidigt "jag vet särskrivning"
    Det är ju jobbigt.
    Men klockan 8 är ju inte ens tidigt, för min del så går jag och lägger mig då...
    Fan skärp dig

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Tindraz

Förlåt men du ska vara glad att du ens har ett jobb så nära inpå studenten och oxå hyfsat betalt! Det är inte lätt att bli vuxen och angående att din mamma /dina föräldrar vill att du betalar hemma, det är väl sjukt bra, det är inte direkt gratis att flytta till lägenhet själv, lika bra att du lär dig redan nu hur det är att leva på en budget.

Tackar din/dina föräldrar och vet hut ta mig sjutton.

/34-år och känner sig helt plötsligt väldigt bitter.

• Anonym (Galan)

Lägg dig tidigare.

Lärarjobb slitigt på andra sätt. Kolla!

Snåla med all konsumtion, tävla med dig själv om ingen annat.

Annars bör man vara två.

Svar på tråden Att jobba suger!!!