• Anonym (utmattad)

Att jobba suger!!!

Har presis gått ut gymnasiet å börjat jobba nu och det är inte alls va jag tänkte mig. för det första måste jag gå upp AS tidigt typ 8 på morron. måste va på jobbet vid kl.9.00 och stå och låssas va trevlig mot kunder. har en halv timmes pendling till jobb dit å en halv timme hem = as drygt. är typ hemma vid 6 och då är dan slut. lönen är piss får bara 24500 innan skatt och det lär väl bli typ 19 ut! hur fan ska man ha råd att överleva på de?? kläder och krogen en helg så har man typ brännt allt.

nu klagar morsan att jag ska betala hyra hemma bara för att jah tjänar lite pengar tycker de är rätt snålt av henne att ta betalt av hennes egna barn. trodde att allt skulle va bättre efter man tagit studenten men om det är så här det ska va vill ja tillbax till skolan. nu undrar jag hur man kan få ett bättre jobb?? hur överlever ni andra som oxå har skit jobb?? funderar om man kan plugga istället till typ lärare som verkar soft och ta csn. är det för sent att söka till hög skolan??
  • Svar på tråden Att jobba suger!!!
  • Anonym (utmattad)
    sobrio88 skrev 2017-06-15 22:01:01 följande:
    Matlåda är en bra uppfinning ;)
    ja kan inte laga mat är inte så bra på det. ibland skickar morsan med mat låda men tycker det e godare att äta ny lagad lunch. men snart kommer väl snål kärringen ta betalt för det också! lol

men tack för tippset ändå!
  • Anonym (utmattad)
    sobrio88 skrev 2017-06-15 21:58:31 följande:

Alltså vad är det för fel på folk idag? I det yrket jag hade innan jag skaffade familj fick jag ut lite drygt 17', men det var efter 5 års erfarenhet (fick visserligen traktamenten och kunde nån månad om året få ut 22'). Då hade jag lätt arbetstider på 60-80 timmar i veckan (började arbeta senast 6.30 på morgonen).. Det här jobbade jag med i 9 år tills jag blev gravid och inte fick ihop familjeliv och sånt tidskrävande arbete.

Nu är sambon egen företagare och jag läser/är föräldraledig. Vi har 1 (snart 2) barn heltid,1 barn halvtid och hus. Vi klarar oss lätt på 16-17000 totalt i månaden och kommer ha det så de närmsta 4 åren. Och du gnäller på att du behöver betala hyra till din mamma när du själv får ut mer än vad hela familjer får?! Jag hoppas verkligen inte mina barn blir så bortskämda när dom växer upp...

Va e traktamente? kan man ansöka om de? skulle va godis att få ut nåra tusen extra bara så där. tråkigt att höra att ni har det fattigt hoppas de blir bättre sen. kan tipsa om matlåda
  • Dixie
    Anonym (utmattad) skrev 2017-06-15 22:07:09 följande:

Va e traktamente? kan man ansöka om de? skulle va godis att få ut nåra tusen extra bara så där. tråkigt att höra att ni har det fattigt hoppas de blir bättre sen. kan tipsa om matlåda

Traktamente får du om du åker iväg för ditt jobb - inget som vem som helst kan ansöka om....
  • Tow2Mater

8 astidigt?? Du har inte sett tidigt ännu. När brukade du borja skolan? eller skolkade du mest, om du tycker att gå upp 8 är astidigt?

Som lärare, när tror du att du måste kliva upp då?

• Anonym (utmattad)
    Tow2Mater skrev 2017-06-15 22:14:56 följande:

8 astidigt?? Du har inte sett tidigt ännu. När brukade du borja skolan? eller skolkade du mest, om du tycker att gå upp 8 är astidigt?

Som lärare, när tror du att du måste kliva upp då?

det känns typ as tidigt nu på sommarn när man e van vid att va ledig.. kommer säkert venja mig men nu känns det pest.. spesiellt med den dåliga lönen hade man tjänat bättre hade det varit motviering

egentligen är ja inte så intresserad av lärar yrket mest utbildningen som ja hört är soft. men förhoppnings vis får man göra eget schema då kommer ja inte börja några lektioner före 10 lol!
  • Dixie
    Anonym (utmattad) skrev 2017-06-15 22:25:51 följande:

det känns typ as tidigt nu på sommarn när man e van vid att va ledig.. kommer säkert venja mig men nu känns det pest.. spesiellt med den dåliga lönen hade man tjänat bättre hade det varit motviering

egentligen är ja inte så intresserad av lärar yrket mest utbildningen som ja hört är soft. men förhoppnings vis får man göra eget schema då kommer ja inte börja några lektioner före 10 lol!

skolan slutade väl förra veckan - så du kan ju inte hunnit vänja ( inte venja) dig vid sovmorgon än?!
  • Anonym (utmattad)
    Dixie skrev 2017-06-15 22:29:49 följande:
    skolan slutade väl förra veckan - så du kan ju inte hunnit vänja ( inte venja) dig vid sovmorgon än?!
    börja 1 juni men va ledig två dar när studenten var så två veckor förstår dok inte din fråga
  • Anonym (anonym)

jag tycker synd om dig ts som måste jobba och som dessutom tjänar så dåligt:( Du borde absolut utbilda dig till lärare. Softa tider, tänk alla lov också;) men skynda innan det är för sent!;)

• Anonym (utmattad)
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-15 22:33:25 följande:

jag tycker synd om dig ts som måste jobba och som dessutom tjänar så dåligt:( Du borde absolut utbilda dig till lärare. Softa tider, tänk alla lov också;) men skynda innan det är för sent!;)

tack de var vänligt av dig! ja loven hade ja inte tänkt på bra tips!. fatta typ 12 veckor varje sommar att bara softa. ska kolla upp om man kan göra anmälan till lärar skolan nu så ska ja säga upp mig sen. 
  • Anonym (S)

Antingen är tråden fejk eller så är du en bortskämd, dryg snorunge som borde få en fet spark i baken. Och en kurs i svenska.

Svar på tråden Att jobba suger!!!