• Anonym (vuxen)

Kan mina föräldrar stoppa mig?

Jag är 20 , ska åka bort till en kompis i några dagar, men min mamma vägrar låta mig åka, hon säger att sålänge du bor här får du inte åka,

Kan mina föräldrar stoppa mig från att åka då jag är vuxen? 

• Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?
  • Anonym (Lisa)

Jag fick svar under tiden jag skrev. Tråkigt att du inte fick stöd och nej då verkar det ju inte vara förklaringen till hennes beteende. Vad säjer din pappa, bor han också med er och är han ett stöd för dej?

• sextiotalist

En undran, tycker ni det är helt normalt att en förälder styr sitt vuxna barn med järnhand?
    Att man villkorar till orimlighet när det vuxna barnet bor kvar hemma?
    Att man villkorar sin försörjningsskyldighet som förälder?

• Anonym (vuxen)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:57:03 följande:

Jag fick svar under tiden jag skrev. Tråkigt att du inte fick stöd och nej då verkar det ju inte vara förklaringen till hennes beteende. Vad säjer din pappa, bor han också med er och är han ett stöd för dej?

Ja min pappa bor också med oss och han säger inte så mycket , men jag vet att han låter mig att åka eftersom han aldrig har sagt något om det. Men min mamma lyssnar ju inte på honom..

Sen är min relation med min pappa ganska dålig också.
  • yertered
    sextiotalist skrev 2017-06-20 14:22:53 följande:
    Och om mamman är den typen jag misstänker (utifrån det jag läst ts) så kommer hon alltid försöka styra över ts, sådana personer håller sin nära hårt och styr dom vredesutbrott, silent treatment och tårar.

Men du har rätt, för ts skull så borde hon komma hemifrån, helst geografiskt långt bort, så hennes mamma minska makten över henne.

Mamman missbrukar sin roll som förälder, utpressar och hotar och hindrar ts att vara den vuxna person som hon är.
    TS bor hemma hoss mamma, så nej hon räknas knappast som en vuxen person. En vuxen person arbetar och betalar sittt eget boende 
  • Anonym (vuxen)
    yertered skrev 2017-06-20 15:20:50 följande:

TS bor hemma hoss mamma, så nej hon räknas knappast som en vuxen person. En vuxen person arbetar och betalar sittt eget boende 

Så en 30 åring som bor hemma är inte vuxen heller eller?
  • sextiotalist
    yertered skrev 2017-06-20 15:20:50 följande:
    Jodå, man kan visst vara vuxen, lika vuxen som alla andra 20-åringar, även om man bor hemma. Du är väl medveten om att snittåldern att flytta till eget är kring 23 år i Sverige och på vissa orter än äldre än så.

Att vara vuxen är glidande. Själv blev jag inte "vuxen" förrän jag hade avslutat mina studier, trots att jag inte bodde hemma och betalade för mitt eget boende och det finns de som är vuxna redan som 16-åringar även om de bor hemma och inte betalar sitt boende (snarare tvingas att bli vuxna i förtid).

Så alla som studerar efter gymnasiet är inte vuxna?
    Du har en traditionell arbetarklasssyn på vad vuxen är.

• Anonym (Lisa)

]sextiotalist skrev 2017-06-20 15:30:01 följande:

......Så alla som studerar efter gymnasiet är inte vuxna?

Du har en traditionell arbetarklasssyn på vad vuxen är. [/quote]

"Traditionell arbetarklassyn på vad vuxen är" , wow det var nog det drygaste jag läst på länge. Det fattar du mycket väl att yerteteds

"jobba" kan bytas ut mot "plugga med eget csn" eller "studier med extrajobb". Grejen är att stå för sin egen försörjning och fixa det praktiska när man kan. (Obs gäller inte ts som inte kan än ). Din syn på arbetarklass och studenter känns som att du är äldre än 60-talist, från en tid då det var väldigt speciellt att studera.

Och nej man är inte lika vuxen när man inte har bott för sej själv och haft ansvar för hela sin ekonomi och sitt hem . Att snittåldern är hög för flytt pga bostadsbrist och höga priser anses allmänt i samhället som ett problem, just för att unga inte kan bli självständiga.

Sorry ts för off topic.

• sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 15:56:50 följande:

]sextiotalist skrev 2017-06-20 15:30:01 följande:

......Så alla som studerar efter gymnasiet är inte vuxna?

Du har en traditionell arbetarklasssyn på vad vuxen är. [/quote]

"Traditionell arbetarklassyn på vad vuxen är" , wow det var nog det drygaste jag läst på länge. Det fattar du mycket väl att yerteteds

"jobba" kan bytas ut mot "plugga med eget csn" eller "studier med extrajobb". Grejen är att stå för sin egen försörjning och fixa det praktiska när man kan. (Obs gäller inte ts som inte kan än ). Din syn på arbetarklass och studenter känns som att du är äldre än 60-talist, från en tid då det var väldigt speciellt att studera.

Och nej man är inte lika vuxen när man inte har bott för sej själv och haft ansvar för hela sin ekonomi och sitt hem . Att snittåldern är hög för flytt pga bostadsbrist och höga priser anses allmänt i samhället som ett problem, just för att unga inte kan bli självständiga.

Sorry ts för off topic.

Det var inte jag som skrev att man var vuxen först när man flyttat hemifrån och försörjer sig själv, det var du som skrev det och det lät så mycket gråsosse i mina öron som det kunde.
    Det är faktiskt jag som kan se att vuxenhet har mer faktorer än vad du har.
    I andra länder så är snittåldern än högre, svenskarna är faktiskt de som flyttar hemifrån tidigast i hela EU.
    Du skrev arbeta, inte försörja sig själv (hade du skrivit det, så hade jag uppfattat det som att du inkluderade studerande också).
    Så i mina ögon är ditt sätt att resonera typiskt gråsossigt (den där attityden man mötte av de som var födda på 20-talet när jag växte upp)
  • Anonym (Lisa)

@sextiotalist: Det var inte jag utan yertered som använde ordet arbeta och man fattar andemeningen bara man vill.

"Gråsosse"? Nu lät du ännu äldre och ännu snobbigare.

FYI;De som föddes på 20 talet var unga innan studielånen kom så då var enda möjligheten att stå på egna ben just att arbeta, annars var det lilla pappa eller borgenär som gällde. Så den "attityden" var deras verklighet, helt oavsett politisk hemvist.

• Anonym (Flytta!)

Se till att ordna boende och sök studiebidrag så fort du kan! Din mamma låter inte helt sund. Man stöttar sitt barn om det mår dåligt! Kan inte din pappa styra upp lite? Varför har du dålig relation till honom? Har du syskon du kan få stöd av, eller bo hos?

Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?