• Anonym (vuxen)

Kan mina föräldrar stoppa mig?

Jag är 20 , ska åka bort till en kompis i några dagar, men min mamma vägrar låta mig åka, hon säger att sålänge du bor här får du inte åka,

Kan mina föräldrar stoppa mig från att åka då jag är vuxen? 

• Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2017-06-20 11:33:35 följande:
    Om du hade flyttat hemifrån, och försörjt dig själv, hade naturligtvis inte din mamma kunna hindra dig. Det kan hon, rent fysiskt, inte göra nu heller.

MEN, du studerar och har enbart studiebidrag. Med andra ord står du sannolikt under din mammas försörjning. Därmed bestämmer hon vad du får, och inte får rent ekonomiskt. Du bor även hos din mamma, vilket innebär att hon bestämmer reglerna i huset.

Du kan tyvärr inte komma och "vifta med något vuxenkort", och hävda att du gör som du vill. Inte förrän du flyttat hemifrån och visat att du kan försörja dig själv.
    Ts mamma kan diktera villkoren under hennes tak, men faktiskt, hon kan inte juridiskt hindra ts från att lämna hemmet, risken finns ju att hon inte har något hem längre när hon kommer tillbaka, men eftersom ts läser på gymnasiet och är under 21, så har mamman (tillsammans med pappan) ett grundläggande försörkningskyldighet.

Så den sekunden ts sätter foten utanför hemmet, så kan hon göra precis som hon vill.

Jag upplever inte ts mamma som en öm mamma som är orolig över sin dotter, hon verkar däremot ha ett extremt kontrollbehov.

Ts, googla narcissistiska mammor, se om det stämmer på din mamma
  • sextiotalist

Ts, du har ju fyllt 20, då kan du läsa på t,ex folkhögskola med studielån. Men du kanske är klar med gymnasiet snart, så du kan plugga vidare.

• Haskel
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 11:56:53 följande:
    om du menar mat och hyra så har jag aldrig beöhövt att betala något av det eftersom jag bara får 1050 i studiebidrag och de pengarna får jag använda hur jag själv vill.
    Nej, jag menar sådant som du normalt använder dina 1050 kr till. Exempelvis kläder, smink, busskort, telefon etc. Lägger du ni istället dina pengar på en resa, så måste ju din mamma täcka upp extra, för saker du annars kunnat betala själv.
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2017-06-20 12:00:32 följande:
    Ts mamma kan diktera villkoren under hennes tak, men faktiskt, hon kan inte juridiskt hindra ts från att lämna hemmet, risken finns ju att hon inte har något hem längre när hon kommer tillbaka, men eftersom ts läser på gymnasiet och är under 21, så har mamman (tillsammans med pappan) ett grundläggande försörkningskyldighet.
    Vilket är ganska precis vad jag säger.
    Eftersom mamman har försörjningsskyldighet, så kan hon till stor del diktera villkoren.
    Men givetvis är det upp till TS att när som helst avsäga sig "kraven och förmånen".
  • Meriall

Hur kommer det sig att du bara har studiebidrag? Går du på gymnasiet fortfarande?

• Anonym (vuxen)
    sextiotalist skrev 2017-06-20 12:00:32 följande:

Så den sekunden ts sätter foten utanför hemmet, så kan hon göra precis som hon vill.

Jag upplever inte ts mamma som en öm mamma som är orolig över sin dotter, hon verkar däremot ha ett extremt kontrollbehov.

Ts, googla narcissistiska mammor, se om det stämmer på din mamma

Ne alltså min mamma är inte precis den mamman jag önskar att jag hade då hon gjort o varit elak mot mig under hela min uppväxt.
  • Anonym (vuxen)
    Haskel skrev 2017-06-20 12:08:32 följande:

Nej, jag menar sådant som du normalt använder dina 1050 kr till. Exempelvis kläder, smink, busskort, telefon etc. Lägger du ni istället dina pengar på en resa, så måste ju din mamma täcka upp extra, för saker du annars kunnat betala själv.

Ja du kan ju inte bara sådär få för dig om vad jag prioriterar och slösar min pengar på.. nu när jag lagt mina pengar på detta denna månaden då köper ja inte smink o kläder och annat denna månaden utan väntar tills nästa.. Det är så jag gör.
  • Anonym (vuxen)
    Meriall skrev 2017-06-20 12:17:58 följande:

Hur kommer det sig att du bara har studiebidrag? Går du på gymnasiet fortfarande?

Csn och studielån får man ta hösten då man är 20 . Inte under vårterminen även fast man fyllt 20.
  • huskur
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 10:51:11 följande:
     just nu pluggar jag och får bara studiebidrag.
    Låter lite konstigt att hon inte vill låta dig åka. Är det kanske så att denna kompis bor i en storstad där du inte är hemtam? Men det är ändå konstigt. Men konstigt eller inte, så är det ändå hon som bestämmer reglerna hemma hos sig.

Satsa på att tjäna ihop så mycket pengar som möjligt så du kan flytta, t.ex. till ett inneboenderum hos nån tant som har för stor lägenhet efter att hennas man gått bort. Du har kanske sommarjobb? Skaffa även helgjobb så du får inkomst under terminerna, om du inte har det redan. Spara så mycket som möjligt, och räkna ut hur mycket du behöver ha innan du kan flytta. Kolla redan nu på annonser om "rum uthyres". Lycka till!
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2017-06-20 12:14:18 följande:
    Vilket är ganska precis vad jag säger.
    Eftersom mamman har försörjningsskyldighet, så kan hon till stor del diktera villkoren.
    Men givetvis är det upp till TS att när som helst avsäga sig "kraven och förmånen".
    Nja, en sanning med stor modifikation. Ts mamma skulle bli försörjningsskyldig om hon kastade ut ts, att inte få hälsa på en väninnan några mil bort skulle nog inte ses som en rimlig anledning att försörjningskyldigheten upphör.
    De krav som ts mamma ställer ska självklart vara rimliga.

Men om du läser hennes svar längre ner, där hon skriver att hennes mamma ofta varit elak om hon inte fått sin vilja igenom, så låter det som det är en mamma som mer än lovligt kontrollerar sin dotter.
Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?