• Anonym (vuxen)

Kan mina föräldrar stoppa mig?

Jag är 20 , ska åka bort till en kompis i några dagar, men min mamma vägrar låta mig åka, hon säger att sålänge du bor här får du inte åka,

Kan mina föräldrar stoppa mig från att åka då jag är vuxen? 

• Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?
  • Anonym (vuxen)
    yertered skrev 2017-06-20 14:09:49 följande:

Din mamma bestämmer inte över dig MEN hon ger dig ett val, om du inte gillar det vännen kan du klippa dig och skaffa dig ett jobb betala för ditt eget boende 

Jag vet att hon ger mig ett val , men det är ju samtidigt mitt liv och varför ska jag låta henne bestämma vad jag ska göra på fritiden med mina pengar ? Jag tänker åka och jag tänker ta den risken att jag blir utslängd ,men jag tycker det är en så konstig anledning att bli utslängd av , om jag känner min mamma rätt så hade hon aldrig slängt ut mig på grund av det eftersom hon inte vill förstöra sitt rykte... jag är inte rädd för det jag är mer rädd för att hon ska blockera mig från att gå ut från lägenheten och åka.
  • Anonym (vuxen)
    sextiotalist skrev 2017-06-20 14:22:53 följande:

Och om mamman är den typen jag misstänker (utifrån det jag läst ts) så kommer hon alltid försöka styra över ts, sådana personer håller sin nära hårt och styr dom vredesutbrott, silent treatment och tårar.

Men du har rätt, för ts skull så borde hon komma hemifrån, helst geografiskt långt bort, så hennes mamma minska makten över henne.

Mamman missbrukar sin roll som förälder, utpressar och hotar och hindrar ts att vara den vuxna person som hon är.

Det stämmer verkligen in på min mamma !
  • Anonym (Lisa)

Du är 20 år och ändå inte färdig med gymnasiet? Om du ligger två år efter så antar jag att du har haft rejäla problem av något slag? Jag tror det finns mer i detta än du skriver, kanske har din mamma god anledning att vara extra orolig för dej? Eller har jag fattat fel, du skrev att du inte kunde få csn förrän hösten 20 år och "sextiotalist"berättade att den regeln gäller gymnasiestudier. Vad studerar du? Det är rätt viktigt i frågan eftersom dina föräldrar är försöjningsskyldiga t.o.m gymnasiet men inte senare.

• sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:36:16 följande:

Du är 20 år och ändå inte färdig med gymnasiet? Om du ligger två år efter så antar jag att du har haft rejäla problem av något slag? Jag tror det finns mer i detta än du skriver, kanske har din mamma god anledning att vara extra orolig för dej? Eller har jag fattat fel, du skrev att du inte kunde få csn förrän hösten 20 år och "sextiotalist"berättade att den regeln gäller gymnasiestudier. Vad studerar du? Det är rätt viktigt i frågan eftersom dina föräldrar är försöjningsskyldiga t.o.m gymnasiet men inte senare.

Föräldrar som inte låter sina barn utvecklas, utan håller tillbaka barnen, kan leda till att barnen tappar i skolan t.ex.
    Ju mer jag läser det ts skriver, desto mer förstår jag att hon har en mamma som inte har goda orsaker till att hålla henne tillbaka, utan att mamman inte vill släppa kontrollen för sin egen skull.
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:36:16 följande:

Ja precis jag är inte färdig med gymnasiet än och anledningen var att jag började få ångest och panikångest vilket ledde till att jag hamnade efter i skolan. Jag mår bättre nu men min mamma stöttade inte alls mig när jag mådde dåligt utan tvärtom hon sa att jag överdrev och hittade på så det är knappast det hon är orolig över...
  • sextiotalist
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 14:44:35 följande:
    Ja precis jag är inte färdig med gymnasiet än och anledningen var att jag började få ångest och panikångest vilket ledde till att jag hamnade efter i skolan. Jag mår bättre nu men min mamma stöttade inte alls mig när jag mådde dåligt utan tvärtom hon sa att jag överdrev och hittade på så det är knappast det hon är orolig över...
    TS, jag tog studieuppehåll ett år under gymnasiet, så jag var också 20 när jag avslutade gymnasiet, inget konstigt alls.
  • Anonym (Lisa)

Sextiotalist, ta det lite lugnt nu så ts hinner svara innan du vet precis hur det funkar hos ts familj. Jag förstår att någon i din stora släkt hade en sträng mor och halkade efter pga detta men det är alltid bra att veta mer om trådstartarens situation innan man kan ge bra råd. Tycker jag.

Vill poängtera till ts att jag inte dömer någon för att inte bli klar med gymnasiet som 19åring , det finns tusen orsaker men femhundra av dom kan säkert göra en mor orolig.

• Anonym (vuxen)
    sextiotalist skrev 2017-06-20 14:47:03 följande:

TS, jag tog studieuppehåll ett år under gymnasiet, så jag var också 20 när jag avslutade gymnasiet, inget konstigt alls.

Ja precis så fort man säger att man inte är klar med gymnasiet så tror vissa att man varit stökig och lat men så är det oftast inte alls utan det finns så många andra orsaker.
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:53:26 följande:

Sextiotalist, ta det lite lugnt nu så ts hinner svara innan du vet precis hur det funkar hos ts familj. Jag förstår att någon i din stora släkt hade en sträng mor och halkade efter pga detta men det är alltid bra att veta mer om trådstartarens situation innan man kan ge bra råd. Tycker jag.

Vill poängtera till ts att jag inte dömer någon för att inte bli klar med gymnasiet som 19åring , det finns tusen orsaker men femhundra av dom kan säkert göra en mor orolig.

Nix, det stämmer inte alls. Jag blir bara sur på de kommentarerna om att föräldrarna bestämmer tills barnen blir 18, passar det inte så får du flytta. Jag behövde bara läsa andra eller tredje inlägget så förstod jag att det är inte en omhändertagande normalt orolig mamma.
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:53:26 följande:

Oj läste ditt inlägg nu , men bra att du inte gör de
Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?