• Anonym (vuxen)

Kan mina föräldrar stoppa mig?

Jag är 20 , ska åka bort till en kompis i några dagar, men min mamma vägrar låta mig åka, hon säger att sålänge du bor här får du inte åka,

Kan mina föräldrar stoppa mig från att åka då jag är vuxen? 

• Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?
  • Anonym (maja)
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 10:56:24 följande:
    Min mamma har alltid varit överbeskyddande , alldeles för mycket enligt mig, när jag var yngre fick jag aldrig sova över hos kompisar pågrund av det t.ex. Det har liksom påverkat mig när jag var yngre ganska mycket eftersom jag hade få vänner och när någon ville att jag och andra skulle sova över hos personen då fick man inte det. 

Tror hennes tänk är likadant nu, men jag förstår inte varför hon inte vill att jag ska umgås med folk och leva mitt liv. 
    Hon vill inte hindra dig från att umgås med folk eller leva ditt liv. Hon är rädd att du ska fara illa ut och du är det mest värdefulla hon har. Det är ett sätt att visa kärlek och oro för dig, men det kommer ut fel och du känner dig kontrollerad. 

Jag föreslår att du tar kontroll över situationen genom att visa dig vuxen. Öva i huvudet först så att du inte tappar humöret och blir sur och vresig. Du vill förmedla att du är ung vuxen och ingen tonåring.

Säg till henne: Mamma, jag vill jättegärna åka på den här resan med min kompis. Hon är en bra tjej och du har uppfostrat mig att vara duktig och ansvarsfull. Vi gör så här: jag smsar dig till frukost och på kvällen innan jag går och lägger mig så att du vet att allt är ok. 

Förhandla med henne om hur ofta du ska höra av dig så att hon inte ska sitta med panik hemma heller. (Jag vet att du nog tänker att hon ska skärpa sig, men det är inte så lätt för gamla mammor alla gånger och jag tror inte att du vill att hon ska sitta och vara orolig)
    Sen MÅSTE du följa upp och faktiskt smsa när du har sagt att du ska. För hör du inte av dig kommer hon tro att du är död och blir helt hysterisk.

Lugna ner dig, var inte sur, prata med henne. Ni kommer nog komma varandra närmare då.

Lycka till!
  • Anonym (maja)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 10:37:02 följande:

Jag antar att din mamma är orolig över att antingen kompisen eller det ni har tänkt göra är dåligt för dej på något vis. Om det ligger någonting i det eller din mamma är överbeskyddande och orolig helt i onödan vet du bäst. Om hon oroar sej helt i onödan så hjälper det nog om du informerar och berättar mera. Du får åka, hon kan inte hindra dej men som andra sagt så har hon ingen skyldighet att låta dej bo där heller. Jag har haft mina 20 åringar hemma över lov och de måste skicka ett sms om de ska sova nån annanstans- för att jag ska slippa vara orolig. Det är svårt att helt släppa ansvaret man haft i så många år, när de kommer hem backas tiden och jag undrar om de är ok annars. Naturligtvis gör de precis som de vill när de är i sina egna bostäder precis som jag gjorde som jag ville sen jag flyttade hemifrån efter gymnasiet. Jag rekommenderar att du gör allt för att hitta ett eget boende istället för att gnälla över konflikter med din mamma som ni borde ha kommit över vid din ålder. Du blir kvar i tonåren och tonårsrelationen med din mamma tills du flyttar.

Klokt inlägg!
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (maja) skrev 2017-06-20 11:22:15 följande:
    Hon vill inte hindra dig från att umgås med folk eller leva ditt liv. Hon är rädd att du ska fara illa ut och du är det mest värdefulla hon har. Det är ett sätt att visa kärlek och oro för dig, men det kommer ut fel och du känner dig kontrollerad. 

Jag föreslår att du tar kontroll över situationen genom att visa dig vuxen. Öva i huvudet först så att du inte tappar humöret och blir sur och vresig. Du vill förmedla att du är ung vuxen och ingen tonåring.

Säg till henne: Mamma, jag vill jättegärna åka på den här resan med min kompis. Hon är en bra tjej och du har uppfostrat mig att vara duktig och ansvarsfull. Vi gör så här: jag smsar dig till frukost och på kvällen innan jag går och lägger mig så att du vet att allt är ok. 

Förhandla med henne om hur ofta du ska höra av dig så att hon inte ska sitta med panik hemma heller. (Jag vet att du nog tänker att hon ska skärpa sig, men det är inte så lätt för gamla mammor alla gånger och jag tror inte att du vill att hon ska sitta och vara orolig)
    Sen MÅSTE du följa upp och faktiskt smsa när du har sagt att du ska. För hör du inte av dig kommer hon tro att du är död och blir helt hysterisk.

Lugna ner dig, var inte sur, prata med henne. Ni kommer nog komma varandra närmare då.

Lycka till!
    Jag försöker att vara lugn och prata med henne utan att jag tappar humöret för att visa att jag inte är en tonåring längre men jag tycker inte det hjälper , jag ska ju bara åka till min kompis som bor några timmar ifrån mig men när jag säger det till henne då får hon utbrott och tappar humöret och börjar skälla ut mig och säger att hon inte kommer låta mig att åka och jag vet hur min mamma fungerar hon kan göra riktigt dumma saker för att få det på sitt sätt ... Börjar bli lite nervös över dagen jag åker dit för jag vet inte vad hon kommer göra. 
  • Haskel
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 10:51:11 följande:
    Ja precis min mamma är väldigt orolig av sig och överbeskyddande. Dock så hör jag alltid av mig till henne när jag är nånstans för att jag vet hur orolig hon kan bli. 

Det är precis så det är , min mamma ser mig inte som en vuxen person utan hon ser mig fortfarande som ett barn/tonåring och jag vill så gärna flytta och hade verkligen gjort det om jag hade råd,men just nu pluggar jag och får bara studiebidrag.
    Om du hade flyttat hemifrån, och försörjt dig själv, hade naturligtvis inte din mamma kunna hindra dig. Det kan hon, rent fysiskt, inte göra nu heller.

MEN, du studerar och har enbart studiebidrag. Med andra ord står du sannolikt under din mammas försörjning. Därmed bestämmer hon vad du får, och inte får rent ekonomiskt. Du bor även hos din mamma, vilket innebär att hon bestämmer reglerna i huset.

Du kan tyvärr inte komma och "vifta med något vuxenkort", och hävda att du gör som du vill. Inte förrän du flyttat hemifrån och visat att du kan försörja dig själv.
  • Anonym (vuxen)
    Haskel skrev 2017-06-20 11:33:35 följande:
    Om du hade flyttat hemifrån, och försörjt dig själv, hade naturligtvis inte din mamma kunna hindra dig. Det kan hon, rent fysiskt, inte göra nu heller.

MEN, du studerar och har enbart studiebidrag. Med andra ord står du sannolikt under din mammas försörjning. Därmed bestämmer hon vad du får, och inte får rent ekonomiskt. Du bor även hos din mamma, vilket innebär att hon bestämmer reglerna i huset.

Du kan tyvärr inte komma och "vifta med något vuxenkort", och hävda att du gör som du vill. Inte förrän du flyttat hemifrån och visat att du kan försörja dig själv.
    Fast om jag själv har betalat för resan dit så kan jag väl visst göra som jag vill? 
  • Anonym (vuxen)
    nevermind skrev 2017-06-20 11:36:37 följande:

Vet hon vart du ska?

Ja jag har varit där förut.
  • Haskel
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 11:40:43 följande:
    Fast om jag själv har betalat för resan dit så kan jag väl visst göra som jag vill? 
    Inte nödvändigtvis.
    Om du lägger dina egna få pengar, på "annat/onödigt" måste din mamma sannolikt betala för det som du normalt sett kan betala själv.
  • Anonym (vuxen)
    Haskel skrev 2017-06-20 11:52:14 följande:
    Inte nödvändigtvis.
    Om du lägger dina egna få pengar, på "annat/onödigt" måste din mamma sannolikt betala för det som du normalt sett kan betala själv.
    om du menar mat och hyra så har jag aldrig beöhövt att betala något av det eftersom jag bara får 1050 i studiebidrag och de pengarna får jag använda hur jag själv vill.
  • nevermind
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 11:41:25 följande:
    Ja jag har varit där förut.
    Exakt adress och så? Då finns ju risken att hon åker dit. Men skit i det, åk ändå.
Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?