• Anonym (Äter ihjäl mig snart)

Dämpa hunger! Hjälp.

Är konstant hungrig. Hur gör man !? Finns det några knep som minskar hungern ?

Jag äter helt sockerfritt pga diabetes, inte mycket kolhydrater och försöker att äta sunt. Inget friterat, inga bullar eller glass

En dag med mat ser ut såhär ungefär;

Frukost: 1 banan och 1 ägg o kaffe

Lunch: 1 potatis och en halv burk fiskbullar. 2 knäckemackor.

Mellis: 1 äpple eller 2 knäckemackor med lättmargarin

Middag: fullkornspasta med köttfärssås

Kvällsfika: 1 ägg och 2 knäckemackor med lättmargarin

Äter jag för mycket ? Cyklar 5 km till jobbet varje dag, tränar 2 gånger i veckan och går inte ner ett gram i vikt. Har ett aktivt jobb med mycket fysiskt arbete.

Finns något piller som minskar hungern ?

Har testat två olika, samt chiafrön och vitaminer.

• Svar på tråden Dämpa hunger! Hjälp.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Äter ihjäl mig snart) skrev 2017-06-20 21:36:57 följande:

Tar åt mig av de bra tipsen och försvarar mig lite i resten;

- jag går hos en dietist redan, för matdagbok och äter enligt en lista jag fått av henne. Detta är inte min dagliga meny utan bara ett exempel.

- äter inte detta varje dag, ibland går det en vecka utan knäckemacka och ibland äter jag en cheeseburgare från mcdonalds.

Ska prova att öka på portionerna lite men är livrädd att gå upp i vikt så därför försöker jag att äta så lite jag kan .

Jag väger 55 kg o är 1.65 lång.

Det kan ju inte vara möjligt att en dietist rekommenderar att du äter så få kalorier om dagen. Du väger redan mindre än din idealvikt, varför vill du gå ner? Varför så rädd att gå upp?
  • Anonym (Va?!)

Du behöver ju inte gå ner ett gram ju! Jag äter mycket mer än dig och motionerar betydligt mindre, men har gått ner 3 kg sen i vintras ändå. Och jag behövde det eftersom jag var uppe i 64 kg till mina 163 cm. Men du- icke!

• Anonym (suck)
    Tar åt mig av de bra tipsen och försvarar mig lite i resten;
    - jag går hos en dietist redan, för matdagbok och äter enligt en lista jag fått av henne. Detta är inte min dagliga meny utan bara ett exempel.
    - äter inte detta varje dag, ibland går det en vecka utan knäckemacka och ibland äter jag en cheeseburgare från mcdonalds.

Ska prova att öka på portionerna lite men är livrädd att gå upp i vikt så därför försöker jag att äta så lite jag kan .

Jag väger 55 kg o är 1.65 lång.
    Har man din längd och vikt bör man vara mer orolig för att gå ner än för att gå upp.

Du väger inte för lite, men på gränsen.

Det låter som du behöver annan hjälp. Du har inte ett sunt förhållande till mat och vikt.
  • såkalladbonusmamma
    Anonym (Madde) skrev 2017-06-20 21:42:56 följande:

Det kan ju inte vara möjligt att en dietist rekommenderar att du äter så få kalorier om dagen. Du väger redan mindre än din idealvikt, varför vill du gå ner? Varför så rädd att gå upp?

Håller med. Omöjligt att en legitimerad dietist skulle föreslå detta.
  • Gryntroll
    Tar åt mig av de bra tipsen och försvarar mig lite i resten; - jag går hos en dietist redan, för matdagbok och äter enligt en lista jag fått av henne. Detta är inte min dagliga meny utan bara ett exempel. - äter inte detta varje dag, ibland går det en vecka utan knäckemacka och ibland äter jag en cheeseburgare från mcdonalds. Ska prova att öka på portionerna lite men är livrädd att gå upp i vikt så därför försöker jag att äta så lite jag kan . Jag väger 55 kg o är 1.65 lång.

Har du haft ätstörningar som du är på väg ut ur? Du verkar ha en osund inställning till mat och din vikt. Vad säger dietisten när du påpekar att du inte håller dig mätt?
  • Anonym (Äter ihjäl mig snart)

Till dietisten går jag enbart pga min diabetes, hon har aldrig kommenterat något om kaloriintaget och som sagt (!) Äter jag inte en halv burk fiskbullar varje dag utan menyn varierar. Hon har även sagt att knäckebrödet är bra kolhydratkälla eftersom jag oftast äter broccoli eller grönkål till lax eller kyckling.

Jag litar på henne :)

• Molly57

Som andra skriver, du äter för lite. Om du ständigt känner dig hungrig borde du själv inse att du äter för lite. Fett är inte farligt och fett mättar bra. Du ska inte ställa in kroppen på svält, det är inte hälsosamt någonstans. Din vikt ligger lågt/normalt och jag ser inte behovet alls att gå ner. Gå och prata med någon om dina känslor istället, det sitter i huvudet.

• Lena

Har du upplyst henne om ditt kaloriintag och inte bara vilken sorts mat du äter? Det största problemet med ditt matintag är nämligen att det är för lite, inte vad du äter. Vet hon dessutom hur mycket du rör dig?

• Anonym (Fast)

Ni märker att ts egentligen skiter i era svar va? Ts vill ha gå ner i vikttips. Inget annat. Ts är ett av två följande. Ett troll eller ätstörd. Oavsett kan inte vi hjälpa henne.

• portye
    Är konstant hungrig. Hur gör man !? Finns det några knep som minskar hungern ? 
    Jag äter helt sockerfritt pga diabetes, inte mycket kolhydrater och försöker att äta sunt. Inget friterat, inga bullar eller glass.

Du äter helt fel och alldeles för lite mat. Du äter också ganska mycket socker i form av frukt. Maten du äter har också ganska högt glykemiskt index och lågt innehåll av fibrer (om du inte glömt att skriva tex grönsaker).

En dag med mat ser ut såhär ungefär;
    Jag skulle ändra till typ såhär: 

Frukost: ingen banan 1 kokt ägg på riktigt grovt bröd eller wasa sport knäcke eller naturell yoghurt/kvarg med frysta bär och grov musli, kaffe.

Lunch: 1-2 potatis och en halv burk fiskbullar och en rejäl portion fiberrika grönsaker som morot, broccoli, vitkål, ärtor, bönor.

Mellis: 1 äpple och/eller 2 knäckemackor med lättmargarin och skinka.

Middag: fullkornspasta med köttfärssås och en rejäl portion fiberrika grönsaker som morot, broccoli, vitkål, ärtor, bönor

Kvällsfika: 1 ägg och 2 knäckemackor med lättmargarin och skinka eller riktigt grovt bröd/wasa sport knäcke eller naturell yoghurt/kvarg med frysta bär och grov musli,

Äter jag för mycket ? Cyklar 5 km till jobbet varje dag, tränar 2 gånger i veckan och går inte ner ett gram i vikt. Har ett aktivt jobb med mycket fysiskt arbete.

Finns något piller som minskar hungern?

Läs på om glykemiskt index och blodsocker/mättnad/vikt. 

Har testat två olika, samt chiafrön och vitaminer.
Svar på tråden Dämpa hunger! Hjälp.