• Anonym (Äter ihjäl mig snart)

Dämpa hunger! Hjälp.

Är konstant hungrig. Hur gör man !? Finns det några knep som minskar hungern ?

Jag äter helt sockerfritt pga diabetes, inte mycket kolhydrater och försöker att äta sunt. Inget friterat, inga bullar eller glass

En dag med mat ser ut såhär ungefär;

Frukost: 1 banan och 1 ägg o kaffe

Lunch: 1 potatis och en halv burk fiskbullar. 2 knäckemackor.

Mellis: 1 äpple eller 2 knäckemackor med lättmargarin

Middag: fullkornspasta med köttfärssås

Kvällsfika: 1 ägg och 2 knäckemackor med lättmargarin

Äter jag för mycket ? Cyklar 5 km till jobbet varje dag, tränar 2 gånger i veckan och går inte ner ett gram i vikt. Har ett aktivt jobb med mycket fysiskt arbete.

Finns något piller som minskar hungern ?

Har testat två olika, samt chiafrön och vitaminer.

• Svar på tråden Dämpa hunger! Hjälp.
  • Aniiee

du äter för lite och för fel.

Byt ut lättmargarinet mot bregott. Du har diabetes och ska undvika/dra ner på socker/kolhydrater. Du måste äta mer fett (vilket diabetiker mår BRA av, i allmänhet)
    Hur mycket äter du till middag egentligen?
    Din lunch här för liten. beroende på så klart vad du har på mackorna. Lättmargarin? Bregott och gärna pålägg typ 28-31%-ig ost, eller korv, så står du dig bättre.

du äter dessutom VÄLDIGT mycket kolhydrater för att undvika kolhydrater. 6 knäckemackor och pasta. Inget fel i det, men det låter som att du lurar dig själv lite här. jag förstår att du äter knäckebröd för fibrernas skull (det är ett tips man ofta får av läkare när man har diabetes), med jag tror du skulle må bra av att få fibrer någon annan stans ifrån.... nämligen....:

Viktig fråga: var är grönsakerna? 

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Äter ihjäl mig snart) skrev 2017-06-20 21:09:45 följande:

Det där är vad jag åt igår, bara exempel :) idag har jag ätit samma frukost, mellis och kvällsfika. Men kycklingsallad till lunch och fiskgratäng till middag.

Hade broccoli till köttfärsen igår men det glömde jag skriva :) äter grönkål till nästan varje portion med mat.

Åt 775 kalorier igår. Det är inte mycket men jag går ju ändå inte ner i vikt... ?

775 kalorier är ju ingenting. På tok för lite. Blir du inte orkeslös? Du tränar och har ett fysiskt jobb. Du är hungrig hela tiden. Din kropp har "inte råd" att gå ner i vikt också. Den måste ju behålla sina reserver för att du äter alltför lite.

Lyssna på din kropps signaler och ät när du är hungrig och ät så du blir mätt. Tänk om det är först då som kilona kommer börja rasa.
  • Aniiee
    Anonym (Äter ihjäl mig snart) skrev 2017-06-20 21:09:45 följande:

Det där är vad jag åt igår, bara exempel :) idag har jag ätit samma frukost, mellis och kvällsfika. Men kycklingsallad till lunch och fiskgratäng till middag.

Hade broccoli till köttfärsen igår men det glömde jag skriva :) äter grönkål till nästan varje portion med mat.

Åt 775 kalorier igår. Det är inte mycket men jag går ju ändå inte ner i vikt... ?

Det är för lite. Du måste upp till MINST 1200, och HELST ditt tdee.

Vill du gå ner i vikt får du inte ligga så lågt att du fuckar upp hormonerna. ÄVEN om du gär ner i vikt då så kommer du till slut krascha och all vikt är tibaka, tillsammans med värre diabetes.

Vill du kan du testa 5:2 eller cykling, men du ska absolut inte idiot-banta. Du är väl ingen idiot?
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Gryntroll

Min reflektion, förutom att det är för lite mat, är att det är stor andel kolhydrater av de 700-800 kcal du äter. Banan, knäckemackor, pasta och potatis (visserligen bara en så jag kan på så sätt förstå att du blir hungrig)... Tänker att det vore bättre att fylla på med ex naturell el turkisk yoghurt/keso med frön till mellis eller avokado. Eller åtminstonde ha bregott på knäckebrödet, det mättar också mer. Helt enkelt något som mättar bättte.

• såkalladbonusmamma

Du går inte ner i vikt eftersom du äter extremt lite och dessutom fel. Kroppen är inställd på svältläge. Du går inte ner i vikt och du får heller inte ut något av din träning. Ät mer - helt normal mat eller ta helst hjälp av en dietist eftersom du inte har någon som helst koll. Ta hjälp på vårdcentralen så kommer du att börja må bättre. Du behöver hjälp.

• Anonym (suck)

Att vissa aldrig lär sig?

Lyckad viktminskning handlar INTE om att äta så lite som möjligt, utan om att lära sig äta lagom mycket samt börja förbränna mer! (T ex genom ökad motion / träning). Annars försätter man kroppen i svältläge och går inte ner ett gram, alternativt går ner men går sedan upp allt igen + lite till, eftersom man har fuckat upp ämnesomsättningen.

Hade du levt ett stillasittande liv hade du kunnat lägga dig på 1500 kcal om dagen TS. Men eftersom du rör dig ganska mycket skulle jag snarare höja till 2000 kcal om dagen. Är du överviktig kommer du att gå ner ändå. Men hur överviktig är du egentligen?

Sen spelar det självklart in vad man äter. Satsa på proteinrik mat som mättar länge. Det verkar du inte riktigt göra i dagsläget. Det enda riktigt proteinrika du äter är ägg. 

• Anonym (Äter ihjäl mig snart)

Tar åt mig av de bra tipsen och försvarar mig lite i resten;

- jag går hos en dietist redan, för matdagbok och äter enligt en lista jag fått av henne. Detta är inte min dagliga meny utan bara ett exempel.

- äter inte detta varje dag, ibland går det en vecka utan knäckemacka och ibland äter jag en cheeseburgare från mcdonalds.

Ska prova att öka på portionerna lite men är livrädd att gå upp i vikt så därför försöker jag att äta så lite jag kan .

Jag väger 55 kg o är 1.65 lång.

• fornminne
    Anonym (Äter ihjäl mig snart) skrev 2017-06-20 21:36:57 följande:
    - jag går hos en dietist redan, för matdagbok och äter enligt en lista jag fått av henne. Detta är inte min dagliga meny utan bara ett exempel.
    - äter inte detta varje dag, ibland går det en vecka utan knäckemacka och ibland äter jag en cheeseburgare från mcdonalds.

Ska prova att öka på portionerna lite men är livrädd att gå upp i vikt så därför försöker jag att äta så lite jag kan .

Varför är du livrädd för att gå upp i vikt? Du väger redan ganska lite.
  • Lena
    Anonym (Äter ihjäl mig snart) skrev 2017-06-20 21:36:57 följande:

55kg till 165cm är inte för mycket. Du har inte en synd syn på vikt och din kropp. Du  behöver äta mera. Börjar du äta ordentligt kommer du troligtvis gå upp i vikt men det är för att du kommer bygga muskler inte för att du kommer lägga på dig fett.
Svar på tråden Dämpa hunger! Hjälp.