• Anonym (Bonusmamman)

Ger upp detta (Bonusförälder)

Gifta i 2 år, I 5 år har vi bott ihop...tillsammans i 7. Båda har barn sedan tidigare och ett gemensamt. "Problemet" är makens 9 åring, ända sedan vi träffades har har varit extremt otrygg. Fram tills för ett år sedan vågade hon inte ens vara i ett annat rum än pappan. Följde honom överallt och fick panik om han "försvann" ex från köket in till tvrummet utan att hon märkte det. Men det som är mest jobbigt är sömnen...fram tills för 2 år sedan låg han hos henne i sängen varje kväll när hon skulle sova, hon vaknade 6-8 ggr varje kväll (varje gång hon somnat och han gick särifrån)

Nu har han succesivt vant henne vid att först sitta brevid sängen, flytta stolen längre och längre ut för att nu sitta utanför. Hon vaknar dock fortf många ggr...hon är livrädd för att somna, ligger och stirrar och när hon till slut somnar vaknar hon i panik och skriker efter pappa. Han kommer tillbaka, sätter sig där igen sedan upprepar detta sig 4-5 ggr till varje kväll! Han sitter mellan 1,5-2 tim hos henne varje kväll.

Som ni kanske kan räkna ut- vi har ingen tid för OSS, inget samliv över huvud taget.

Dagtid följer hon pappa som en svans, kan tillägga att makens 15 åring var precis lika dan fram till hon blev 14, då började hon vilja sova själv. våran gemensamma son och mina amdra barn är och har aldrig varit några problem med. Sitter hos dom läser eller sjunger, sedan sova och dom är helt ok med att jag går till min säng och sover när de har somnat.

Jag har lessnat, gett upp, orkar inte mer.

Känner mer och mer att jag inte tycker om barnet och jag VET att det enda rätta av mig är att lämna..flytta.

Hon känner säkert att jag inte tycker om henne och det krossar mitt hjärta, hon förtjänsr bättre, jag vet...jag är inte så ond som jag kanske låter.

Har sökt lägenhet i 3 mån nu, men det är svårt.. bor i en srorstad och det är jättesvårt att få tag på nåt (hyra/köpa)

Ville bara prata av mig och se om någon varit i liknande situation eller känt lika dant?

• Svar på tråden Ger upp detta (Bonusförälder)
  • Anonym (Varför?)

Men stackars barn! Får hon ingen hjälp för sina otrygghetsproblem? Eller är bup inkopplat utan man har kunnat hjälpa henne att må bättre? Det låter på intet vis normalt att vara så konstant orolig. Har hon någon mamma? Hur fungerar det där? Hur fungerar det i skolan?

• Anonym (Bonusmamman)

Ja hon har en mamma, hon är hos henne 5 dagar av 14. Så inte riktogt varannan vecka.

Mamman tycker att pappan ska sova hos henne - så det är inte ansett som ett "problem"

Skolan funkar bra förutom vid lämning, då gråter hon varje fag och vill inte bli lämnad. Går i 2:a klass, hon gråter viss på skoltid ibland för att hon "saknar mamma" har jag hört

• Anonym (Anni)

Är själv bonusmamma.

Har du försökt hjälpa pappan när han lägger henne? Hos oss hjälps vi åt. Hon blir jätteglad om båda är där och säger god natt.

• Anonym (BrittaBerit)

Alltså jag håller med om att ni borde söka proffesionell hjälp. Min dotter har börjat bli mer och mer rädd på kvällarna så sista nätterna har hi varit tvungna att låta henne sova på en madrass i vårt rum. Jag har tagit kontakt med psykolog för ev remiss till bup. Har någon av föräldrarna psykiska problem? Jag lider av panikångest och har gjort sedan barnsben (har dock inga problem idag då jag medicinerar) men är superorolig att dottern ärvt skiten (jag har ärvt av min pappa) precis likadant beskriver hon sin skräck som jag kände :(

• Anonym (Bonusmamman)

Hmmm... ja min man har panikångest

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-06-30 05:48:14 följande:

Hmmm... ja min man har panikångest

Kom på att mannens äldsta (som inte bor hemma) har aspergers och (dyslexi.)
  • Anonym (BrittaBerit)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-06-30 06:07:56 följande:
    Kom på att mannens äldsta (som inte bor hemma) har aspergers och (dyslexi.)
    Då behöver ni verkligen söka hjälp! Hade flickan varit två tre år är det en sak, men inte normalt för en så pass gammal att bete sig sådär! Lycka till!
  • Anonym (ninna)

När vår yngsta var i den åldern gick han igenom en riktigt jobbig period när han kände sig väldigt ängslig och orolig, framför allt i relation till mig (mamma).

När vi kände att vi inte kunde få honom att må bättre på egen hand kontaktade vi bup. Han/vi fick träffa en fantastisk psykolog som hjälpte oss föräldrar med små vardagsknep för att stärka och "trygga" vår son.

Sonen gick hos bup under en tid och fick öva sig i hur man kan hantera rädsla och oro. Det stärkte honom i sin tro på sig själv och lärde honom att han kan hantera mer än han tror.

Han hade säkert kommit ur den svåra perioden så småningom även utan hjälp men varför må dåligt längre än nödvändigt när det finns hjälp?

Idag är han 14 år och är en frimodig kille som kan hantera det mesta.

Lycka till!

• Anonym (jum)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-06-29 21:43:03 följande:

Gifta i 2 år, I 5 år har vi bott ihop...tillsammans i 7. Båda har barn sedan tidigare och ett gemensamt. "Problemet" är makens 9 åring, ända sedan vi träffades har har varit extremt otrygg. Fram tills för ett år sedan vågade hon inte ens vara i ett annat rum än pappan. Följde honom överallt och fick panik om han "försvann" ex från köket in till tvrummet utan att hon märkte det. Men det som är mest jobbigt är sömnen...fram tills för 2 år sedan låg han hos henne i sängen varje kväll när hon skulle sova, hon vaknade 6-8 ggr varje kväll (varje gång hon somnat och han gick särifrån)

Nu har han succesivt vant henne vid att först sitta brevid sängen, flytta stolen längre och längre ut för att nu sitta utanför. Hon vaknar dock fortf många ggr...hon är livrädd för att somna, ligger och stirrar och när hon till slut somnar vaknar hon i panik och skriker efter pappa. Han kommer tillbaka, sätter sig där igen sedan upprepar detta sig 4-5 ggr till varje kväll! Han sitter mellan 1,5-2 tim hos henne varje kväll.

Som ni kanske kan räkna ut- vi har ingen tid för OSS, inget samliv över huvud taget.

Dagtid följer hon pappa som en svans, kan tillägga att makens 15 åring var precis lika dan fram till hon blev 14, då började hon vilja sova själv. våran gemensamma son och mina amdra barn är och har aldrig varit några problem med. Sitter hos dom läser eller sjunger, sedan sova och dom är helt ok med att jag går till min säng och sover när de har somnat.

Jag har lessnat, gett upp, orkar inte mer.

Känner mer och mer att jag inte tycker om barnet och jag VET att det enda rätta av mig är att lämna..flytta.

Hon känner säkert att jag inte tycker om henne och det krossar mitt hjärta, hon förtjänsr bättre, jag vet...jag är inte så ond som jag kanske låter.

Har sökt lägenhet i 3 mån nu, men det är svårt.. bor i en srorstad och det är jättesvårt att få tag på nåt (hyra/köpa)

Ville bara prata av mig och se om någon varit i liknande situation eller känt lika dant?

Men stackars stackars dig. Inget samliv, ingen tid för OSS med din man :(

Eller, stackars barnet som uppenbarligen har det jättejobbigt med sin ängslan och oro. Barnet borde få professionell hjälp och borde omges av vuxna som är vuxna att hantera barns behov, även särskilda behov.

Hoppas att du inte tänker överge dina egna barn om de blir lite extra krävande eller får särskilda behov. Och hur skulle du tänka om din man ville lämna dig för att något av dina barn behövde dig som förälder mer än genomsnittsbarnet behöver en förälder?
  • såkalladbonusmamma
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-06-29 22:01:49 följande:

Ja hon har en mamma, hon är hos henne 5 dagar av 14. Så inte riktogt varannan vecka.

Mamman tycker att pappan ska sova hos henne - så det är inte ansett som ett "problem"

Skolan funkar bra förutom vid lämning, då gråter hon varje fag och vill inte bli lämnad. Går i 2:a klass, hon gråter viss på skoltid ibland för att hon "saknar mamma" har jag hört

Givetvis tycker mamman att pappan bara måste sova med dottern varje natt. Knappast otippat. Suck..

Är hon likadan hos mamman? 

Låter onekligen som att båda föräldrarna har svårt att ge henne trygghet. Men dottern kanske är van vid att de alltid kommer när hon ropar, kanske bör de låta henne hållas och inte ge vika för varje önskemål. Göra henne mer självständig.
Svar på tråden Ger upp detta (Bonusförälder)