• Anonym (Bonusmamman)

Ger upp detta (Bonusförälder)

Gifta i 2 år, I 5 år har vi bott ihop...tillsammans i 7. Båda har barn sedan tidigare och ett gemensamt. "Problemet" är makens 9 åring, ända sedan vi träffades har har varit extremt otrygg. Fram tills för ett år sedan vågade hon inte ens vara i ett annat rum än pappan. Följde honom överallt och fick panik om han "försvann" ex från köket in till tvrummet utan att hon märkte det. Men det som är mest jobbigt är sömnen...fram tills för 2 år sedan låg han hos henne i sängen varje kväll när hon skulle sova, hon vaknade 6-8 ggr varje kväll (varje gång hon somnat och han gick särifrån)

Nu har han succesivt vant henne vid att först sitta brevid sängen, flytta stolen längre och längre ut för att nu sitta utanför. Hon vaknar dock fortf många ggr...hon är livrädd för att somna, ligger och stirrar och när hon till slut somnar vaknar hon i panik och skriker efter pappa. Han kommer tillbaka, sätter sig där igen sedan upprepar detta sig 4-5 ggr till varje kväll! Han sitter mellan 1,5-2 tim hos henne varje kväll.

Som ni kanske kan räkna ut- vi har ingen tid för OSS, inget samliv över huvud taget.

Dagtid följer hon pappa som en svans, kan tillägga att makens 15 åring var precis lika dan fram till hon blev 14, då började hon vilja sova själv. våran gemensamma son och mina amdra barn är och har aldrig varit några problem med. Sitter hos dom läser eller sjunger, sedan sova och dom är helt ok med att jag går till min säng och sover när de har somnat.

Jag har lessnat, gett upp, orkar inte mer.

Känner mer och mer att jag inte tycker om barnet och jag VET att det enda rätta av mig är att lämna..flytta.

Hon känner säkert att jag inte tycker om henne och det krossar mitt hjärta, hon förtjänsr bättre, jag vet...jag är inte så ond som jag kanske låter.

Har sökt lägenhet i 3 mån nu, men det är svårt.. bor i en srorstad och det är jättesvårt att få tag på nåt (hyra/köpa)

Ville bara prata av mig och se om någon varit i liknande situation eller känt lika dant?

• Svar på tråden Ger upp detta (Bonusförälder)
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (jum) skrev 2017-06-30 13:25:49 följande:

Men stackars stackars dig. Inget samliv, ingen tid för OSS med din man :(

Eller, stackars barnet som uppenbarligen har det jättejobbigt med sin ängslan och oro. Barnet borde få professionell hjälp och borde omges av vuxna som är vuxna att hantera barns behov, även särskilda behov.

Hoppas att du inte tänker överge dina egna barn om de blir lite extra krävande eller får särskilda behov. Och hur skulle du tänka om din man ville lämna dig för att något av dina barn behövde dig som förälder mer än genomsnittsbarnet behöver en förälder?

Nope, hade detta varit mitt eget barn hade jag kunnat söka hjälp. Nu tycker inte barnens föräldrar att det finns något problem så då väljer jag att avvika..
  • Anonym (Bonusmamman)
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-30 14:23:37 följande:

Givetvis tycker mamman att pappan bara måste sova med dottern varje natt. Knappast otippat. Suck..

Är hon likadan hos mamman? 

Låter onekligen som att båda föräldrarna har svårt att ge henne trygghet. Men dottern kanske är van vid att de alltid kommer när hon ropar, kanske bör de låta henne hållas och inte ge vika för varje önskemål. Göra henne mer självständig.

Ja hon är likadan hos mamman, som då lägger sig hos barnet och sover. Och hon säger till pappan att han måste sova hos henne med så hon får närhet.

Var samma sak med det äldre barnet, mamman kom hit och KRÄVDE att han skulle ligga hos henne i sängen när hon var 13 (!) år för hon var orolig
  • Anonym (Trams)
    Anonym (jum) skrev 2017-06-30 13:25:49 följande:
    Men stackars stackars dig. Inget samliv, ingen tid för OSS med din man :(

Eller, stackars barnet som uppenbarligen har det jättejobbigt med sin ängslan och oro. Barnet borde få professionell hjälp och borde omges av vuxna som är vuxna att hantera barns behov, även särskilda behov.

Hoppas att du inte tänker överge dina egna barn om de blir lite extra krävande eller får särskilda behov. Och hur skulle du tänka om din man ville lämna dig för att något av dina barn behövde dig som förälder mer än genomsnittsbarnet behöver en förälder?
    Men buhuhu på dig själv!

Det är väl självklart att ts vill ha tid med sin man och inte ha honom liggande hos en halvstor unge. Jag förstår ts fullt ut om hon skulle välja att lämna. Det hade jag garanterat gjort.

Det är skillnad på blod och vatten.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Trams) skrev 2017-06-30 17:48:24 följande:

Men buhuhu på dig själv!

Det är väl självklart att ts vill ha tid med sin man och inte ha honom liggande hos en halvstor unge. Jag förstår ts fullt ut om hon skulle välja att lämna. Det hade jag garanterat gjort.

Det är skillnad på blod och vatten.

Nej det är mycket i denna familj som jag känner att det inte "stämmer" och som sagt..blod är tjockare än vatten. Nu har min make varit passiv så pass länge att känslorna har dött och kag stör mig mer och mer på barnet. Tycker det enda rätta för mig att göra är att lämna. Det blir inte bra för någon om jag stannar
  • Anonym (Prio nr 1)
    "Känner mer och mer att jag inte tycker om barnet och jag VET att det enda rätta av mig är att lämna..flytta.
    Hon känner säkert att jag inte tycker om henne och det krossar mitt hjärta, hon förtjänsr bättre,"

Bra ändå att du har den insikten, att fast du inte tycker om tösen, så anser du ändå att hon förtjänar bättre. Klart att hon känner att du inte tycker om henne. Det borde väl även hennes pappa ha märkt. Jag hoppas verkligen att föräldrarnas prio nr 1 är att se till att dottern får den hjälp och stöd hon behöver.Att hennes välmående är det viktigaste. För som du själv skriver "blod är tjockare än vatten".
  • nernu

Men lilla vännen. Hon måste ju få hjälp på BUP. Man kan få behandling för separationsångest. Hon mår inte väl av det. Och det är inte meningen att hela et familj ska lida av det heller.

• Anonym (Stackars)

Barnet behöver verkligen hjälp.Vad har hänt med henne?Det här låter inte alls normalt.

• Anonym (Trams)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-06-30 21:35:17 följande:
    Nej det är mycket i denna familj som jag känner att det inte "stämmer" och som sagt..blod är tjockare än vatten. Nu har min make varit passiv så pass länge att känslorna har dött och kag stör mig mer och mer på barnet. Tycker det enda rätta för mig att göra är att lämna. Det blir inte bra för någon om jag stannar
    Jag tycker att du ska följa ditt hjärtas röst och lämna detta kaos.
    Det är inte värt att trycka ner sig själv för någon annans skull och ännu mindre för någon annans barn.

Låt dem lösa det bäst de kan och ta vara på dig och de dina är mitt råd.

Ingen kan tvinga någon att tycka om en annan människa.
  • Fånga dagen
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-06-29 21:43:03 följande:

Gifta i 2 år, I 5 år har vi bott ihop...tillsammans i 7. Båda har barn sedan tidigare och ett gemensamt. "Problemet" är makens 9 åring, ända sedan vi träffades har har varit extremt otrygg. Fram tills för ett år sedan vågade hon inte ens vara i ett annat rum än pappan. Följde honom överallt och fick panik om han "försvann" ex från köket in till tvrummet utan att hon märkte det. Men det som är mest jobbigt är sömnen...fram tills för 2 år sedan låg han hos henne i sängen varje kväll när hon skulle sova, hon vaknade 6-8 ggr varje kväll (varje gång hon somnat och han gick särifrån)

Nu har han succesivt vant henne vid att först sitta brevid sängen, flytta stolen längre och längre ut för att nu sitta utanför. Hon vaknar dock fortf många ggr...hon är livrädd för att somna, ligger och stirrar och när hon till slut somnar vaknar hon i panik och skriker efter pappa. Han kommer tillbaka, sätter sig där igen sedan upprepar detta sig 4-5 ggr till varje kväll! Han sitter mellan 1,5-2 tim hos henne varje kväll.

Som ni kanske kan räkna ut- vi har ingen tid för OSS, inget samliv över huvud taget.

Dagtid följer hon pappa som en svans, kan tillägga att makens 15 åring var precis lika dan fram till hon blev 14, då började hon vilja sova själv. våran gemensamma son och mina amdra barn är och har aldrig varit några problem med. Sitter hos dom läser eller sjunger, sedan sova och dom är helt ok med att jag går till min säng och sover när de har somnat.

Jag har lessnat, gett upp, orkar inte mer.

Känner mer och mer att jag inte tycker om barnet och jag VET att det enda rätta av mig är att lämna..flytta.

Hon känner säkert att jag inte tycker om henne och det krossar mitt hjärta, hon förtjänsr bättre, jag vet...jag är inte så ond som jag kanske låter.

Har sökt lägenhet i 3 mån nu, men det är svårt.. bor i en srorstad och det är jättesvårt att få tag på nåt (hyra/köpa)

Ville bara prata av mig och se om någon varit i liknande situation eller känt lika dant?

Att sätta barn till världen är enkelt. Att vara föräldrar är nåt helt annat. Att flickan varit så extremt otrygg, sen hon var 2 år, och allt annat du berättar om hennes beteende, utan att föräldrarna sökt hjälp, är helt ofattbart. Hur är man funtad om man kan se sitt barn må så dåligt, utan att göra allt som står i ens makt för att få hjälp? Det är ju barnmisshandel! Och likadant har det varit med den äldsta dottern, om jag förstått rätt.

Alla barn kan få perioder då de känner sig otrygga och oroliga, men det du beskriver är ju nåt betydligt allvarligare för att kunna räknas som normalt. Stackars barn! Jag förstår att det inte varit lätt för dig att stå bredvid och inte kunnat göra annat än tittat på.  När man blir frustrerad riktar man kanske sin irritation åt fel håll ibland. Du känner nu att du inte tycker om flickan på grund av de "problem" hennes beteende skapat. Men började det när hon endast var 2 år gammal, så skulle jag istället rikta min ilska och hopplöshet mot hennes föräldrar.

Jag har full förståelse för om du lämnar detta förhållande.
  • Anonym (Lubban)
    Anonym (Prio nr 1) skrev 2017-06-30 23:03:16 följande:

"Känner mer och mer att jag inte tycker om barnet och jag VET att det enda rätta av mig är att lämna..flytta.

Hon känner säkert att jag inte tycker om henne och det krossar mitt hjärta, hon förtjänsr bättre,"

Bra ändå att du har den insikten, att fast du inte tycker om tösen, så anser du ändå att hon förtjänar bättre. Klart att hon känner att du inte tycker om henne. Det borde väl även hennes pappa ha märkt. Jag hoppas verkligen att föräldrarnas prio nr 1 är att se till att dottern får den hjälp och stöd hon behöver.Att hennes välmående är det viktigaste. För som du själv skriver "blod är tjockare än vatten".

Fast föröldrarna tycks inte ha sin dotters välmående som prio 1 - isåfall hade de sett till att flickan fått hjälp med sin oro för längesedan. Likadant med den äldre dottern.

Helt sinnes att bara blunda för när barn mår såpass dåligt. Att sova bredvid dem varje natt löser knappast problemet utan mildrar symptomen bara.
Svar på tråden Ger upp detta (Bonusförälder)