• Anonym (ts)

rökning på balkong

Är relativt nyinflyttad i en lägenhet och jag är rökare. Nu när det börjar bli varmt ute har min äldre granne börjat vara på balkongen i princip varje dag. En dag satt jag och rökte vid väggen närmst deras balkong och då bad hon mig flytta på mig, vilket jag självklart respekterat sedan dess. Men grejen är att både före och efter det att hon bad mig sätta mig på andra sidan balkongen så fejkhostar hon, gärna så högt som möjligt samt verkligen smäller igen sin balkongdörr. Detta gör mig så irriterad, varför kan hon inte föra en dialog med mig istället för att fejkhosta och smälla igen sin dörr? Vill typ byta tillbaka till min första rökplats närmst deras balkong bara för att jävlas.

• Svar på tråden rökning på balkong
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (12345) skrev 2017-07-12 00:18:26 följande:

Oavsett om en hyresvärd säger att det är ok att röka på balkongen så får det aldrig vara obehag för någon annan, där vinner man om man skulle dra det vidare.

Fel. Det finns ingen lag som ger hyresvärlden rätt att vräka folk för att de röker på sina balkonger. Det är inte hyresvärden som bestämmer. Att det luktar är ingen allvarlig störning.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-07-12 11:24:27 följande:
    Läste du länken själv? Du påstår att man vinner om man drar det vidare. I länken förklarar man att det aldrig har hänt tidigare och att det bedöms från fall till fall. Det ska vara en allvarlig störning för att någon ska bli vräkt.
    Precis.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-07-12 11:24:27 följande:
    Läste du länken själv? Du påstår att man vinner om man drar det vidare. I länken förklarar man att det aldrig har hänt tidigare och att det bedöms från fall till fall. Det ska vara en allvarlig störning för att någon ska bli vräkt.
    Nej kankse inte vräkning men mycket väl leda till rökning förbjuden på balkongen.
    Än en gång, det får aldrig vara obehag för andra.
  • Anonym (Vilja)
    Anonym (argh) skrev 2017-07-12 10:54:54 följande:

Bodde innan i ett hus med gavel inåt och flera grannar som både rökte i trappuppgången och stanken kom in i lägenheten genom ytterdörren eller stod precis nedanför vår balkong vi bodde en halvtrappa upp och såg ut som ett fån samt likgiltiga när man smällde igen balkongdörren för att allt jäkla rök åkte in speciellt på sommaren om man försökte få korsdrag. Nä kul att man ska få värmeslag på kuppen för att vissa anser sig ha rätten att röka :-/ Samt kul att man knappt ens kan vistas på sin balkong eller vädra när man känner för det utan att få en massa grillos eller cigarettrök rakt in i lägenheten.

Sen att det var flera andra problem med, där vi bodde innan så skönt att man inte bor kvar. Bor i en hörnlägenhet och allt blåser runt hörnan samt den granne som jag vet röker bor högre upp så brukar inte vara samma problem, rätt skönt och kunna ha fönstren öppna hela nätterna utan att känna sig som passiv rökare. 

Det hade kanske varit bättre om du varit trevlig och bett dem att röka en bit bort än att smälla igen dörren som en annan ragata. Tänk på det i framtiden.

Grilla på balkonger brukar man dock inte få göra, inom mitt bolag får man grilla om man bor längst upp men inte annars. Undantag för de med stora hörntomter.

• Bibbidi
    Anonym (Vilja) skrev 2017-07-12 12:46:40 följande:
    Det hade kanske varit bättre om du varit trevlig och bett dem att röka en bit bort än att smälla igen dörren som en annan ragata. Tänk på det i framtiden.

Grilla på balkonger brukar man dock inte få göra, inom mitt bolag får man grilla om man bor längst upp men inte annars. Undantag för de med stora hörntomter.
    Elgrillar brukar gå bra, men inte vanliga
  • MAN78

Jag har aldrig bott i en hyresrätt så har inte stenkoll på läget. Någon skrev att lägenheten blir förstörd av rökning. Är det vanligt att det skrivs in i hyreskontrakten att rökning inomhus är förbjuden?

• Individual
    Bibbidi skrev 2017-07-11 15:57:54 följande:

Sommartid har de flesta sina fönster och dörrar öppna, i alla fall sina balkongdörrar. Du vet att de får in rök till sin lägenhet, kan du bara inte gå ut och röka istället då istället för att sitta och röka på din balkong? Jag menar, nu när du VET att det stör dina grannar? Även om det är tillåtet så kan man ju ändå visa hänsyn tycker jag, i alla fall nu när din granne redan sagt till / bett dig.

Exakt. Håller med fullt. Varför ska de inte få njuta av en rökfri lght, rök som inte bara dtinker ochgör det svårt att andas utan som dessutom är giftigt? Om du ska få njuta av att röka på balkongen menar jag och en rökfylld luft? Det är ju du som stör, inte dina grannar, alltså tycker jag att den person som ej stör andra får privilegiet att få sina behov gå före dens som stör andra.
    Anonym (fia) skrev 2017-07-11 16:06:22 följande:

Jag köpte en bjällra till min enda rökande granne som bodde under mig. Fungerade hur bra som helst, så fort de skulle röka ringde de en liten pling så jag hann stänga till.

Är rökning tillåten på balkongen så är det, det bästa vore om det förbjöds men så länge det är tillåtet så får man göra det bästa av situationen.

Här i min stad byggs nu rökfria hus, det är en finfin satsning!

Har själv tänkt göra detta! Tog inte grannen illa upp av att få en bjällra så där? Misstänker att min granne kommer bli upprörd då han inte visat större förståelse trots att vi bett honom gå iväg ett par meter åtminstone på sin altan så att inte röken går upp i vår lght längs med väggen. Att så många rökare ska vara så förbaskat hänsynslösa. Kudos tilldem som inte är det.
  • Anonym (Hepp)

Tyvärr inte. Vad hyresgäster gör på sin balkong är inget som kan regleras enligt lag med undantag för eldning som kan bränna upp hela huset.

• Bibbidi
    ghgghuuyyuuyy skrev 2017-07-12 13:10:37 följande:

Sen måste jag säga så här, TS prova ecigg dom är helt underbara, och grin nandet från antirökarna och dom övriga hycklarna upphör nästan

Dom är billiga dom har massor med smaker och du kan vajpa vart som helst då det bara är ånga så dety sätter sig inte i kläder vägar eller nåt annat ,testa du kommer bli skit nöjd lovar slutade själv efter 20 års rökande och började vajpa i stället 

Varför ska man som vuxen människa med avsikt agera barnsligt mot andra?

E-cigg är ett bra tips för att de brukar inte lukta förutom vissa dofter/smaker kan lukta lite grann, men kom igen nu... att man (som jag tolkar det) ska "upphör näsan" (menar du att man ska visa för dem att man röker typ "haha kolla på mig"?). Eller missförstod jag?
  • klyban

När det är varmare ute, så kommer folk ha öppet sina fönster och dörrar oftare.
    Och det finns väl två lägen egentligen, det är skita i att man stinker ner andras lägenheter eller så bryr man sig lite.

Och en sak är säker, för en icke rökare är det än mindre skoj och känna denna lukt, men även en del rökare hatar lukten ifrån andra röker.

En sak man kan fundera på, och det är varför man inbillar sig att ciggrök skulle vara trevligt och få in i sin lägenhet.

hur många meter var det?
Svar på tråden rökning på balkong