• Fru Ve

    Helt utmattad med semester med två barn

    Vi har tre barn som är 9, 6 och sen en bebis. Just nu är vi båda hemma större delen av sommarlov

  • Fru Ve

    Oj halva inlägget försvann...

    Vi är hemma bägge två i sommar och nästa sommar. Har fl dagar kvar för 6-åringen. Vet inte hur jag skulle orka annars faktiskt. Kommer att vara ensam med barnen totalt 3 veckor och det räcker absolut. Har fullt upp och känner tyvärr ingen semesterkänsla trots att vi är två vuxna. Men har ställt in mig lite på att det är så här det är just nu. Alla barn vaknar senast 6 varje morgon. Stora barnen lägger sig dock tidigt men bebisen är vaken till 22 varje kväll så vi har ingen barnfri tid. Så det känns lite tufft emellanåt och det blir ju ingen återhämtning. Men vi har ju valt att ha tre barn och jag tror det lättar om ett par år. Du är inte ensam om att tycka det är jobbigt nu på sommaren i alla fall TS.... Är din man inte alls ledig nu i sommar?

  • Fru Ve

    Ser ju nu att du skrev att ni delar er ledighet. Ingen bra idé tycker jag. Inte om man själv blir helt slut! Hellre ta åtminstone 3 veckor ihop och att barnen också är på förskolan eller fritids några veckor på sommaren.

  • Fru Ve

    Absolut räcker det väl att barnen får 4 veckors ledighet om alternativet är att dela upp sig och må dåligt av det! Tråkigt för barn som inte får ha ledigt alls men så skulle det ju inte bli för er TS. Tänk om till nästa år och ta gemensam semester!

  • Fru Ve
    Anonym (Änka) skrev 2017-07-16 20:30:55 följande:

    Hej,

    Förstår att det är tufft men ofta så beror det också på alla krav man själv sätter upp på det "perfekta livet" med utflykter, grillfester, stor trädgård, släktträffar, renoveringar osv. Totalt sätt blir det då naturligtvis tufft. Många har tyvärr extremt mycket som ska hinnas med på semestern, och glömmer då bort att semestern bör användas till återhämtning. Samma personer brukar tycka det är skönt att komma tillbaka till jobbet efter semestern för att vila upp sig, vilket naturligtvis inte alls är bra.

    Jag blev änka för drygt 2 år sedan och har haft två barn själv sedan dess. Visst, de är inte jättesmå då de nu är 6&9 år men köper ändå inte resonemanget att barnen (friska utan diagnoser) skulle göra er helt slut på 2-4 veckor för att ni är ensamma dagtid. Det måste vara mer som tär på er? Vissa i tråden skriver om egna sjukdomar vilket naturligtvis också ändrar förutsättningarna men ni utan sjukdomar borde nog fundera på er hälsa om ni blir helt slut av barnskötare i ett par veckor. Rannsaka er själva och ert liv så ska ni nog hitta en balans där både ni och barnen mår bra.

    Fundera på hur mycket tid och kraft ni lägger på "yta" istället för på genuint viktiga saker.


    I vårt fall är det en försvårande omständighet att vår snart 10-åring har speciella behov (ingen diagnos ännu men någon typ av bokstavsproblematik är det). Han är omogen för åldern och vi har dessutom en 6-åring mitt i de värsta "lilla tonåren". De två är ständigt i luven på varandra så dagarna går jättemycket åt till att medla och/eller höra på skrik/vrål/slagsmål. 10-åringen har lite problem med det sociala så kompisar är det lite sparsamt med tyvärr. 6-åringen har kompisar men är ängslig över att leka borta, så då måste kompisen i så fall vara här och det bråkas med 10-åringen ändå. För oss är det verkligen jätteskönt då barnen har skola mellan 8.30-14 då de hinner vila lite från varandra och vi hinner vila nerverna, till skillnad nu på sommaren. Tack och lov att vi är två vuxna hemma i sommar. 

    För oss har det inget att göra med att vi lägger mycket tid på att fixa hemma eller har stora krav på oss utan det är dynamiken med barnen som är på varandra 24/7 som är tuff. Tror det är så för många andra också. Vet inte om man är gjord så som människa att må bra av att gå hemma långa perioder tillsammans utan det är lättare när det är lite luft i systemet så att säga.
  • Fru Ve
    Anonym (Mom) skrev 2017-07-17 21:32:53 följande:

    Lägg barnet senare då.Ändra lite rytmen så ni alla kan sova lite längre.Förstår att du är helt slut om du aldrig får sova ut.


    Funkar ju tyvärr inte på alla barn. Alla våra tre vaknar senast 6 på morgonen oavsett läggtid. Om vi lägger dem sent resulterar det bara i att de blir gnälliga och bråkiga på dagarna istället. Är väldigt avis nu på semestern på folk vars barn kan lägga sig sent och sova ikapp på morgonen. Det är rätt trist att vi måste i säng rätt tidigt hela familjen för att orka när det är fina kvällar och man hade velat sitta uppe. Men finns inte på världskartan tyvärr :(
  • Fru Ve
    konichiwa skrev 2017-07-20 09:12:36 följande:

    Sådär hade vi det förra året. Var väldigt avundsjuk på grannarna som kunde låta barnen leka sent på kvällarna och sedan sova länge. I år är det så för oss! 6,5-åringen sover mellan 22 och 9 och 3,5-åringen mellan 21 och 8.30 ca. Peppar peppar ta i trä ????

    Jag har vant barnen vid att de får vara "ensamma" på morgonen. Gör varsin macka (eller förbereder dagen innan), lite mjölk och så får de leka/se på tv ett par timmar. Jag är morgonpigg så jag sitter ensam i köket och dricker kaffe och min man sover. 6,5-åringen väcker inte oss om han råkar vakna först, han bygger lego på sitt rum. 3,5-åringen går ner och sätter sig och väntar i soffan, men jag hör när han går upp så då går jag ner och sätter på tv:n :)

    Men jag tycker att småbarnslivet är ansträngande ändå. Jag är livrädd för att tappa bort barnen, så jag är på helspänn när vi är ute. Tappade bort stora barnet på en lekplats en gång (i 5 min, som kändes som 2 timmar) utomlands. Så även om barnen leker ute så kan jag inte slappna av alls.


    Vi har en bebis också så man måste ju upp när han vaknar. Hade vi endast haft de två större barnen hade de fått klara sig på morgonen och ta frukost medan vi hade lite sovmorgon. Nä jag tror man får gilla läget helt enkelt och tänka att semester just nu inte är så mycket semester. Klart det är mysigt att träffa barnen så mycket men vila det får jag göra till hösten då skolan och förskoleklassen börjar....
Svar på tråden Helt utmattad med semester med två barn