• Anonym (Anonym)

Hur talar jag om för min fru att hon måste gå ner i vikt?

Först och främst vill jag säga att jag älskar min hustru. Men hon har på senare tid blivit väldigt tjock. Tjock mage, tjocka armar och ben. Allting dallrar. Hon har t.om fått dubbelhaka. Jag kanske låter elak nu men jag måste ju säga hur jag känner. Det känns så jobbigt att hon inte bryr sig om sin kropp längre efter att vi har gift oss. Innan hon träffade mig var hon väldigt slank och fit. Hur ska jag på bästa sätt säga åt henne att hon måste bli smal igen?

• Svar på tråden Hur talar jag om för min fru att hon måste gå ner i vikt?
  • Anonym (Din kropp är en del av dig)
    Anonym (Fråga först dig själv detta) skrev 2017-07-16 21:26:24 följande:

Du måste börja med att fråga dig själv: Varför gifte du dig med din hustru?

För hennes skönhet? Eller för Den Hon Är?

Kommer aldrig att köpa den typen av resonemang. En människas kropp är en del av den de är och i alla fall så blir jag attraherad av helheten. Visst att en kropp förändras med åldern, men låter man sin kropp förfalla så är man ju objektivt sett inte längre samma helhet som partnern faktiskt blev attraherad av från början. Den fysiska attraktionen är inte den viktigaste delen i ett förhållande, men den är i mina ögon en viktig del. Möjligen minskar det fysiska i betydelse ju längre tid man varit tillsammans, men det är nog väldigt få som inte vill bli fysiskt attraherad av sin partner.
  • Anonym (Miss mini me)
    Jesper f skrev 2017-07-16 22:10:34 följande:
    Tror att din reflektion är något som dyker upp i många förhållanden - tiden går, kroppen blir slappare. Dom flesta blir lite latare. Gottigott både här och där, och ja... Bara inse, man är inte 20 längre. Men i dom flesta förhållanden brukar det också gälla BÅDA parter, och ja, som jag ser och tänker, antingen får man acceptera att det är så och inse att man inte är nån hunk själv heller, eller så får man försöka åtgärda det, genom att själv föregå med goda exemplet.

Här hemma tex, gjorde vi ett tema kring hälsa, istället för specifikt vikt. Jag var precis lika god kålsupare, så gick och köpte oss ett par ganska dyra men mycket bra gångstavar som vi går ut och går med 2-3 ggr i veckan tillsammans. Gotti gott gott enbart på helgen. Läsken har i princip nästan helt åkt ut. Vi har bytt till nyttigare fetter. Grönsaker och frukter inhandlas i större kvantitet och ingår på ett annat sätt i kosten än tidigare, och vi har fått goda resultat båda två, inklusive viktnedgång, men utan att vara i vikthysterin. För oss var det en enkel och bra start för båda två. Kan jag rekomendera.  
    Det där tycker jag låter klokt! Att ni nåda satte er ned och tog ett gemensamt beslut om att ändra era dåliga vanor till bättre. Ingen blev uthängd och ni gör resan tillsammans,garanterat BÄSTA lösningen! Grattis till ert fina samspel<3
  • Fiona M
    Clever12345 skrev 2017-07-16 22:33:28 följande:

Spelar ingen roll. I ett förhållande håller man sig fit. Ingen vill vara ihop med en fetknopp.

Däremot är människan olika och vissa har lätt att hamna i destruktiva vanor. Då får man hjälpa varandra att hamna rätt.

Min kropp och hälsa är trots allt viktigast för min skull, inte för att jag ska vara knullbar.

Att ingen älskar tjocka personer är din sanning, inte allas.
  • Clever12345
    Fiona M skrev 2017-07-16 23:00:30 följande:

Min kropp och hälsa är trots allt viktigast för min skull, inte för att jag ska vara knullbar.

Om man nu inte bryr sig om sin partners behov ska man inte vara i ett förhållande. Det borde vara en självklarhet att vilja vara snygg för sin partner.
  • EnAnonumius
    Clever12345 skrev 2017-07-16 23:19:58 följande:
    Om man nu inte bryr sig om sin partners behov ska man inte vara i ett förhållande. Det borde vara en självklarhet att vilja vara snygg för sin partner.
    Och det borde vara en självklarhet att folk skall lära sig att begripa att folk har olika preferens ramar också och inte använda sig själv som mall för vad "alla andra" tycker och inte tycker.
    Det är uppenbart att du vägra att fatta detta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Clever12345
    EnAnonumius skrev 2017-07-17 00:03:20 följande:

Och det borde vara en självklarhet att folk skall lära sig att begripa att folk har olika preferens ramar också och inte använda sig själv som mall för vad "alla andra" tycker och inte tycker.

Det är uppenbart att du vägra att fatta detta.

Hur många män vill ha feta fruar? En promille? Tveksamt om det ens är då högt.

Det är uppenbart att vägrar inse att olika mäns preferenser vad gäller kvinnors utseende i många fall överens stämmer med varandra.
  • Anonym (tsk tsk)

Tror du verkligen att hon inte vet om att hon har blivit tjock? Antingen vet hon och gillar det eller (troligare mtp rådande klimat) så vet hon och tycker det är jobbigt.

Har hon bett dig om hjälp med att gå ner i vikt? Om inte skulle jag hålla inne med tips och råd, hur välmenta de än är. Om du verkligen älskar henne tycker jag du ska ge henne kärlek och bekräftelse för allt det du gillar hos henne i stället för att haka upp dig på en grej du ogillar. Hjälp henne att må bra om hon inte gör det helt enkelt. Det är vad man gör när man älskar någon.

• fornminne

Men alltså, hur mycket handlar det om? Det är ju stor skilllnad på 10 kg och 30 kg. Man är sällan lika "slank och fit" hela livet. Men handlar det om väldigt mycket övervikt förstår jag om det blir problem med relationen och attraktionen. Frågan är hur du ska lägga fram det, eller varför det har blivit så här. Men de som påstår eller antyder att man borde fortsätta älska och attraheras av sin partner oavsett hur partnern ser ut, lever inte riktigt i verkligheten.

• Anonym (Förstår ts)
    Anonym (Fråga först dig själv detta) skrev 2017-07-16 21:26:24 följande:

Du måste börja med att fråga dig själv: Varför gifte du dig med din hustru?

För hennes skönhet? Eller för Den Hon Är?

Fast om ts fru var tjock när de träffades och sen gifte sig så hade vikten ingen betydelse. Nu var det uppenbarligen så att hon blev tjock efteråt. Man kan inte köra med att det är insidan som betyder något, för insidan är bara en del av paketet som man "köper" när man ingår ett förhållande.
  • Sthlmsthlm
    Anonym (Anonym) skrev 2017-07-16 21:25:21 följande:

Ja, vi delar 50/50 på hushållet. Jag själv har inte världens finaste kropp kanske, men har muskler och bra hållning o så. Och vi har inga barn, funderar på att skaffa barn snart dock.

Det beror på varför du vill att hon ska gå ner i vikt. Och det måste vara genuint.

Om du själv inte har världens finaste kropp så är det verkligen att kasta sten i glashus att kommentera utifrån "snygghet".

Om du vill att ni ska bli en familj som är aktiva och har ork, så bör ni båda ändra livsstil så kommer vikten på köpet.

Om du är oroad för att hon är deppig och slutat bry sig, ska du fråga hur hon mår och om ni ska ändra saker i er relatiob. Vikten kommer på köpet.

Du fattar.
Svar på tråden Hur talar jag om för min fru att hon måste gå ner i vikt?