Jesper f skrev 2017-07-16 22:10:34 följande:
Tror att din reflektion är något som dyker upp i många förhållanden - tiden går, kroppen blir slappare. Dom flesta blir lite latare. Gottigott både här och där, och ja... Bara inse, man är inte 20 längre. Men i dom flesta förhållanden brukar det också gälla BÅDA parter, och ja, som jag ser och tänker, antingen får man acceptera att det är så och inse att man inte är nån hunk själv heller, eller så får man försöka åtgärda det, genom att själv föregå med goda exemplet.
Här hemma tex, gjorde vi ett tema kring hälsa, istället för specifikt vikt. Jag var precis lika god kålsupare, så gick och köpte oss ett par ganska dyra men mycket bra gångstavar som vi går ut och går med 2-3 ggr i veckan tillsammans. Gotti gott gott enbart på helgen. Läsken har i princip nästan helt åkt ut. Vi har bytt till nyttigare fetter. Grönsaker och frukter inhandlas i större kvantitet och ingår på ett annat sätt i kosten än tidigare, och vi har fått goda resultat båda två, inklusive viktnedgång, men utan att vara i vikthysterin. För oss var det en enkel och bra start för båda två. Kan jag rekomendera.
Strålande initiativ och mycket goda råd till TS! Egentligen är det ju hälsan det handlar om främst, ett slankare yttre får man på köpet. Att göra det tillsammans blir konstruktivt och inspirerande och säkert ett litet lyft för relationen när man har gemensamma mål och ambitioner.
Jag är inte tjock själv men träffade nyligen en man som alltid har varit sportig. Jag motionerar visserligen men han har bara genom att vara aktiv själv inspirerat mig till att öka tempot. Han har alltså aldrig klagat på min kropp, tvärtom

, utan bara indirekt fått igång mig mer. Vi är båda medelålders och om det verkligen blir vi, vilket båda vill, ser jag framför mig hur vi kommer att vara aktiva och hålla formen tillsammans.
TS, om man går upp mycket i vikt under en period finns det ofta ett skäl som man måste ta tag i först - stress, självförtroendesvacka, depression etc - och då hjälper verkligen inte kritik. Det förvärrar snarare bara problemen så gör som Jesper f, fokusera på hälsan i ett gemensamt projekt. Det visar att du bryr dig och vill att ni ska må bra tillsammans. Börjar du kritisera och bedöma henne skapar du bara distans i relationen och det hjälper varken dig eller henne. Peppa henne till förändring i stället och var en bra förebild själv.