• Anonym (Anonym)

Hur talar jag om för min fru att hon måste gå ner i vikt?

Först och främst vill jag säga att jag älskar min hustru. Men hon har på senare tid blivit väldigt tjock. Tjock mage, tjocka armar och ben. Allting dallrar. Hon har t.om fått dubbelhaka. Jag kanske låter elak nu men jag måste ju säga hur jag känner. Det känns så jobbigt att hon inte bryr sig om sin kropp längre efter att vi har gift oss. Innan hon träffade mig var hon väldigt slank och fit. Hur ska jag på bästa sätt säga åt henne att hon måste bli smal igen?

• Svar på tråden Hur talar jag om för min fru att hon måste gå ner i vikt?
  • Anonym (Fd tjockis med hänghaka)

Hej jag var smal när jag träffade min man blev överviktig pågrund av svårigheter i vardagen. Hur har ni det i äktenskapet är det bra får hon stöd av dig? Har det hänt något som orsakat hennes övervikt svårigheter har hon det bra på arbetet ? Många vuxna lider i tysthet och tröstäter istället det kan vara att de inte blir sedda i sitt förhållande uppskattade som gör de deprimerande . Det kan vara svårigheter på arbetet som får dom tröstäta .

Det du inte ska säga är älskling du har blivit tjock behöver gå ner i vikt. Fråga istället om ni inte kan prova saker ihop som tex promenader , Friskis Svettis det mår alla bra av om du lägger fram sådana förslag kommer du få henne mera motiverad än att angripa . Jag tog tag i min övervikt med stöd hjälp från min man han dömde mig aldrig fick mig känna mig värdefull även som tjockast . Jag skulle inte lyckats gå ner dit jag är idag om inte min man funnits där utan dömande ord . Finns som stöd inte angrip att vara överviktig är jobbigt nog och man mår dåligt även av att ha hänghaka. Jag hörde en kvinna prata om sin man så här i En affär han har blivit så tjock och hänhaka har han. Hon pratade ner honom det gorde mig mycket arg älskar man sin fru , man finns man som stöd inte pratar ner dom om deras utseende och jämför hur de såg ut innan när man träffades. Vi åldras våra kroppar ändras ser du ut som du gorde när ni träffades slank och fin. Visa istället att din fru betyder mycket för dig att du älskar henne och finns som stöd utan dömande ord.

• Anonym (L)
    Jesper f skrev 2017-07-16 22:10:34 följande:
    Tror att din reflektion är något som dyker upp i många förhållanden - tiden går, kroppen blir slappare. Dom flesta blir lite latare. Gottigott både här och där, och ja... Bara inse, man är inte 20 längre. Men i dom flesta förhållanden brukar det också gälla BÅDA parter, och ja, som jag ser och tänker, antingen får man acceptera att det är så och inse att man inte är nån hunk själv heller, eller så får man försöka åtgärda det, genom att själv föregå med goda exemplet.

Här hemma tex, gjorde vi ett tema kring hälsa, istället för specifikt vikt. Jag var precis lika god kålsupare, så gick och köpte oss ett par ganska dyra men mycket bra gångstavar som vi går ut och går med 2-3 ggr i veckan tillsammans. Gotti gott gott enbart på helgen. Läsken har i princip nästan helt åkt ut. Vi har bytt till nyttigare fetter. Grönsaker och frukter inhandlas i större kvantitet och ingår på ett annat sätt i kosten än tidigare, och vi har fått goda resultat båda två, inklusive viktnedgång, men utan att vara i vikthysterin. För oss var det en enkel och bra start för båda två. Kan jag rekomendera.  
    Strålande initiativ och mycket goda råd till TS! Egentligen är det ju hälsan det handlar om främst, ett slankare yttre får man på köpet. Att göra det tillsammans blir konstruktivt och inspirerande och säkert ett litet lyft för relationen när man har gemensamma mål och ambitioner.

Jag är inte tjock själv men träffade nyligen en man som alltid har varit sportig. Jag motionerar visserligen men han har bara genom att vara aktiv själv inspirerat mig till att öka tempot. Han har alltså aldrig klagat på min kropp, tvärtom Skrattande, utan bara indirekt fått igång mig mer. Vi är båda medelålders och om det verkligen blir vi, vilket båda vill, ser jag framför mig hur vi kommer att vara aktiva och hålla formen tillsammans.

TS, om man går upp mycket i vikt under en period finns det ofta ett skäl som man måste ta tag i först - stress, självförtroendesvacka, depression etc - och då hjälper verkligen inte kritik. Det förvärrar snarare bara problemen så gör som Jesper f, fokusera på hälsan i ett gemensamt projekt. Det visar att du bryr dig och vill att ni ska må bra tillsammans. Börjar du kritisera och bedöma henne skapar du bara distans i relationen och det hjälper varken dig eller henne. Peppa henne till förändring i stället och var en bra förebild själv.       
  • Canadasvensk

Det är bara att tala om för henne att hon är tjock!

Du kanske inte ser något på första dagen eller andra men på tredje dagen, om du har tur, så kanske du kan se lite på högra ögat...

• That girl

Ta ett samtal med henne. Men hur tjock är hon, egentligen? Är det några kilos viktuppgång eller pratar vi 20+ kg här?

Om hon har gått upp mycket i vikt så behöver hon professionell hjälp så att hon kan ta sig ur detta. Hon kan ju få fetma (om hon inte redan har det) och flera andra sjukdomar som kan ta livet av henne. Dessutom kan ni inte skaffa barn om hon är såhär tjock som du beskriver henne. Speciellt inte när du inte känner dig attraherad av henne.

Det är inte elakt av dig att ta ett samtal med henne och säga att hon är tjock, däremot är det elakt av dig att säga att hon måste bli smal igen. Hon måste inte bli smal, däremot måste hon gå ner i vikt om hon vill behålla dig och leva ett normalt liv. 

Men som sagt, prata med henne och föreslå att ni börjar träna tillsammans. Hur äter ni hemma? Det kanske också är något som du bör se över. Ta tag i träning och kost och dra med henne på spåret. Funkar inte det så råder jag dig att söka riktig hjälp åt henne. Men vill hon inte så vill hon inte.

Och så vill jag bara säga att jag förstår dig. Man vill kunna attraheras fysiskt av sin partner och man vill inte se sin partner få fetma.

• That girl
    Anonym (Fråga först dig själv detta) skrev 2017-07-16 21:26:24 följande:

Du måste börja med att fråga dig själv: Varför gifte du dig med din hustru?

För hennes skönhet? Eller för Den Hon Är?

Fast det där håller ju inte i längden.

Är man tillsammans med en partner som går upp mycket i vikt så är det väl klart att man blir orolig och även avtänd.

Några kilo hit eller dit spelar väl ingen roll, men vid 20+ kg så börjar det vara mycket, beroende på hur länge det har tagit. Hon kan få en massa sjukdomar och dö av detta om hon inte gör något åt det.

Så att han ska skita i detta kommer de ingen vart med. Det är uppenbart att hans fru behöver hjälp. Hon behöver inte söka hjälp för ts skull, för att han ska attraheras av henne (även fast om borde bry sig om det), däremot behöver hon verkligen söka hjälp för sin EGEN skull.
  • Anonym (hanna)

Det gör du inte. Du kan möjligen säga att du tycker att ni blivit försoffade hela familjen och tillsammans införa ett hälsosammare leverne. Älskar du inte henne för den hon är kan du lika gärna lämna henne.

Men snälla vem ger ts rätten söka hjälp åt en vuxen människa ? Hon behöver gå ner i vikt för att behålla ts skriver någon. Fel hon behöver inte gå ner för att behålla någon person. Hon behöver gå ner för sin egen skull om det handlar om sjuklig fetma det vet vi inte om det handlar om då ts inlägg är ytlig och enbart beskriver sin fru som tjock med hänghaka. Det kanske enbart handlar om några kilon som gort att hon fått lite andra former och i ts ytliga synsätt ses som fet och oattraktiv . Att gå ner i vikt för att behaga någon annan är ni så låga säger ni så till era fruar gå ner i vikt för du ska behaga mig . Ingen människa är någons ägodel är till för att behaga någon annan. Som någon annan skrev ts om du enbart kan älska henne som smal bör du nog träffa en annan kvinna som kan uppfylla dina behag och hon en man som kan finnas för henne och älska henne även med lite extra kilon .

• Alessia

Har endast läst TS första inlägg.

Jag tycker att du ska gå  in på hälsolinjen när du talar med din fru, speciellt som ni planerar att skaffa barn. Det är - har jag för mig - vetenskapligt belagt att övervikt dels försvårar för kvinnan att bli gravid, dels utgör en risk under graviditeten med bl a  förhöjt blodtryck, dels höjer risken att föda ett barn med skador.
    Vill hon ha barn med dig så ställer du som krav att hon är fysiskt fit innan ni strtar en graviditet. Kalla och fullt kontrollerbara fakta som hon måste förhålla sig till. Allt givetvis sagt med en största ömhet och respekt...

• Kirenaj68
    Anonym (Anonym) skrev 2017-07-16 21:17:19 följande:

Först och främst vill jag säga att jag älskar min hustru. Men hon har på senare tid blivit väldigt tjock. Tjock mage, tjocka armar och ben. Allting dallrar. Hon har t.om fått dubbelhaka. Jag kanske låter elak nu men jag måste ju säga hur jag känner. Det känns så jobbigt att hon inte bryr sig om sin kropp längre efter att vi har gift oss. Innan hon träffade mig var hon väldigt slank och fit. Hur ska jag på bästa sätt säga åt henne att hon måste bli smal igen?

Hur lång tid är "på senare tid"? Det kan ju vara något som är sjukdomsrelaterat. 
  • Anonym (barn)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-07-16 21:25:21 följande:

Jag själv har inte världens finaste kropp kanske, men har muskler och bra hållning o så. Och vi har inga barn, funderar på att skaffa barn snart dock.

Ni planerar barn. Då finns ju ett motiv att gå ner i vikt. Både mannens och kvinnans vikt påverkar hur lång tid det tar att bli gravid, enligt någon studie. Då kan ni motionera ihop och ändra matvanorna ihop. Roligare så!
  • Anonym (hmmm)
    Clever12345 skrev 2017-07-16 23:19:58 följande:

Om man nu inte bryr sig om sin partners behov ska man inte vara i ett förhållande. Det borde vara en självklarhet att vilja vara snygg för sin partner.

Hur ser du själv ut ?
  • Anonym (jadu)

Hallå TS, hur går dina tankar efter all input du har fått?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (jadu) skrev 2017-07-18 00:23:13 följande:

Hallå TS, hur går dina tankar efter all input du har fått?

Tack så jättemycket för alla era svar. Menar det.

Jag föreslog för min fru igår om att vi borde börja träna tillsammans. Och hon tyckte att det lät som en bra idé. Vi ska mjukstarta, gå långa promenader och så, och gå på gym. Får se hur det går, men det är en början i alla fall.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-07-18 04:27:50 följande:

Jag föreslog för min fru igår om att vi borde börja träna tillsammans. Och hon tyckte att det lät som en bra idé. Vi ska mjukstarta, gå långa promenader och så, och gå på gym. Får se hur det går, men det är en början i alla fall.
    Låter ju jättebra! Lycka till!

Låter bra investera i gåstavar det är väldigt effektivt under promenaderna . Lycka till
  • Anonym (Xx)

Nu har han ju ändå gett mig en möjlighet att själv välja. Om jag känner att det är rimligt att ALLTID banta (för annars går jag upp, pga medicinerna) så stannar jag hos honom. Vill jag kunna slappna av och äta som en "vanlig" människa... ja då kommer jag nog inte stanna hos honom. 

Fast "slappna av och äta som andra"?!

Alltså, vad betyder det för dig. Att äta vad man vill helt avslappnat och När man vill, eller?

Väldigt väldigt få kan slappna av med vad man äter. Och att äta Gott och mycket är fullt möjligt om man vidgar sina huvet bara lite lite och inte tror att det inte Finna något att laga jöh om man inte lagar köttbullar, pyttipanna, pannbiff osv osv med massa potatis och sås och sen måste man ju ha pizza och chips och smör på mackan.

Så Jävla många alternativ till god mat som du kan strukturera upp till fem måltider om dagen som även krymper din magsäck men du blir mätt.

Iaf. Vad är att slappna av och äta som vanliga människor? Låter för mig enbart som en dålig ursäkt, som att du gör det omöjligt för dig själv.

• Anonym (Xx)
    Jesper f skrev 2017-07-16 22:10:34 följande:

Tror att din reflektion är något som dyker upp i många förhållanden - tiden går, kroppen blir slappare. Dom flesta blir lite latare. Gottigott både här och där, och ja... Bara inse, man är inte 20 längre. Men i dom flesta förhållanden brukar det också gälla BÅDA parter, och ja, som jag ser och tänker, antingen får man acceptera att det är så och inse att man inte är nån hunk själv heller, eller så får man försöka åtgärda det, genom att själv föregå med goda exemplet.

Här hemma tex, gjorde vi ett tema kring hälsa, istället för specifikt vikt. Jag var precis lika god kålsupare, så gick och köpte oss ett par ganska dyra men mycket bra gångstavar som vi går ut och går med 2-3 ggr i veckan tillsammans. Gotti gott gott enbart på helgen. Läsken har i princip nästan helt åkt ut. Vi har bytt till nyttigare fetter. Grönsaker och frukter inhandlas i större kvantitet och ingår på ett annat sätt i kosten än tidigare, och vi har fått goda resultat båda två, inklusive viktnedgång, men utan att vara i vikthysterin. För oss var det en enkel och bra start för båda två. Kan jag rekomendera.  

Preciiiiis! Man gör det till en livsstil, inget annat!
  • Anonym (H)

Det låter jättebra.
  • Anonym (barn)

Så roligt! Men att börja med en ny vana innebär automatiskt att man måste sluta med något annat, eftersom det nya tar en viss tid. Fundera på vad det är ni skall välja bort eller skära ner på i tid. 
  • Kirenaj68

Det låter fantastiskt bra Bra att mjukstarta först om ni är träningsovana. Får jag föreslå att ni skaffar en cross trainer att ha hemmavid? Jag har en av märket Hammer och den är riktigt bra. Jag kan tyvärr inte springa så mycket p.g.a att mitt högerknä inte är som det ska, men med trainern är det inga problem eftersom jag slipper belasta knät. Jag har haft den i 3 månader nu och den har hjälpt mig att bränna 6 kg under den tiden. Väger 80 kg nu. Jag kör en timme varje gång 4 gånger i veckan. Den enda kostförändringen jag har gjort är att jag äter inget efter kl 1600. Ett litet tips bara. Ett stort lycka till till er båda
Svar på tråden Hur talar jag om för min fru att hon måste gå ner i vikt?