• Anonym (aldrig)

    Går hellre på soc...

    Det jag skriver nu kommer sticka i ögonen på många. #sorrynotsorry

    Jag skulle aldrig i mitt liv ta ett vårdyrke. Aldrig. Punkt slut.Jag skulle tusen gånger hellre gå på soc än att jobba som uska, pesonlig assistet eller liknande. Jag struntar fullständigt i vilken dålig människa andra tycker jag är eller vilken parasit jag skulle vara eller något annat skitsnack folk häver ur sig. Jag skulle aldrig utsätta mig ELLER patienter/brukare för det. Been there, done that, never again.

    Om du har ett vårdyrke och gillar det, toppen. Jättebra. Du behövs. Men jag går hellre på soc.

    Varför är men en dålig person om man vägrar vårdyrken men inte andra yrken för?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-18 17:32
    Alltså, jag har ett jobb. Det är inte det diskussionen handlar om.

  • Svar på tråden Går hellre på soc...
  • Kirenaj68
    Anonym (aldrig) skrev 2017-07-18 16:33:13 följande:

    Det jag skriver nu kommer sticka i ögonen på många. #sorrynotsorry

    Jag skulle aldrig i mitt liv ta ett vårdyrke. Aldrig. Punkt slut.Jag skulle tusen gånger hellre gå på soc än att jobba som uska, pesonlig assistet eller liknande. Jag struntar fullständigt i vilken dålig människa andra tycker jag är eller vilken parasit jag skulle vara eller något annat skitsnack folk häver ur sig. Jag skulle aldrig utsätta mig ELLER patienter/brukare för det. Been there, done that, never again.

    Om du har ett vårdyrke och gillar det, toppen. Jättebra. Du behövs. Men jag går hellre på soc.

    Varför är men en dålig person om man vägrar vårdyrken men inte andra yrken för?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-18 17:32
    Alltså, jag har ett jobb. Det är inte det diskussionen handlar om.


    Jag vill inte heller jobba inom vården, men ingen ser ner på mig för det. Har för övrigt aldrig fått frågan. Men vem ser ner på dig för din inställning till vården?
  • Anonym (?)
    Anonym (aldrig) skrev 2017-07-18 16:33:13 följande:

    Det jag skriver nu kommer sticka i ögonen på många. #sorrynotsorry

    Jag skulle aldrig i mitt liv ta ett vårdyrke. Aldrig. Punkt slut.Jag skulle tusen gånger hellre gå på soc än att jobba som uska, pesonlig assistet eller liknande. Jag struntar fullständigt i vilken dålig människa andra tycker jag är eller vilken parasit jag skulle vara eller något annat skitsnack folk häver ur sig. Jag skulle aldrig utsätta mig ELLER patienter/brukare för det. Been there, done that, never again.

    Om du har ett vårdyrke och gillar det, toppen. Jättebra. Du behövs. Men jag går hellre på soc.

    Varför är men en dålig person om man vägrar vårdyrken men inte andra yrken för?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-18 17:32
    Alltså, jag har ett jobb. Det är inte det diskussionen handlar om.


    Har inte läst tråden, men vad är anledningen till denna urblåsning? Du behöver väl inte diskutera med folk varför du inte vill ha jobb inom en viss bransch? 

    Jag vill inte heller jobba inom vården, ej heller som polis, sopåkare, på banken etc. Finns många branscher jag inte är intresserad av och så är det för alla, så jag förstår inte varför du skriver så här? 
  • Mandel

    Jag beundrar alla som jobbar inom barnomsorgen och äldreomsorgen. Själv skulle jag absolut inte klara av det och för att inte behöva arbete inom det så har jag sett till att jag inte hamnat i den situationen att det enda som finns är inom de områdena


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (aldrig) skrev 2017-07-18 19:15:38 följande:

    Jag sa ju att det skulle sticka i ögonen på folk. Tydligen så pass mycket att folk lägger till egna "fakta" och hoppar så högt att det inte får för sig ensa att fråga sig varför någon skulle göra det valet.


    Det hade varit intressant att se vad du fått för reaktioner om du valt ett helt annat hatyrke. Jag tror inte det är själva yrket, utan sättet du uttrycker dig på.

    Jag själv håller med dig i kärnfrågan, jag skulle inte heller frivillig välja ett vårdyrke. Det passar inte mig för fem öre och jag skulle inte göra ett bra jobb där. Jag har inga problem att arbeta med människor och är utbildad lärare. Jag har arbetat med de yngsta på förskolan, så omvårdnadsbiten har jag inga problem med. Jag vill ha en positiv utveckling och det har man inte alltid inom vården, jag tror det är det jag inte passar för.

    Fast jag skulle ju göra allt jag kan för att inte bli beroende av bidrag från soc. Det känns ganska slött och oengagerat att säga att man vägrar ett yrke och hellre tar soc. Jag förstår dock hur du menar, men många här har missat delar av ditt budskap. Som god läsare måste man även tolka det man läser och försöka förstå vad skribenten faktiskt menar. Det innebär att man faktiskt tänker efter en stund innan man börjar skriva.

    Du vet att du inte klarar av vårdyrket och är rädd för det, så pass att du hellre tar skammen och går på bidrag från soc. Du undrar varför det just vårdyrket är så känsligt. Du undrar även om vi andra har yrken som vi absolut inte kan tänka oss. Att du nämner soc är inte för att du är lat och inte vill jobba, utan för att förstärka hur ovillig du är till att arbeta inom vården...eller hur!?
  • Anonym (aldrig)
    Anonym (Lärare) skrev 2017-07-20 15:27:56 följande:
    Det hade varit intressant att se vad du fått för reaktioner om du valt ett helt annat hatyrke. Jag tror inte det är själva yrket, utan sättet du uttrycker dig på.

    Jag själv håller med dig i kärnfrågan, jag skulle inte heller frivillig välja ett vårdyrke. Det passar inte mig för fem öre och jag skulle inte göra ett bra jobb där. Jag har inga problem att arbeta med människor och är utbildad lärare. Jag har arbetat med de yngsta på förskolan, så omvårdnadsbiten har jag inga problem med. Jag vill ha en positiv utveckling och det har man inte alltid inom vården, jag tror det är det jag inte passar för.

    Fast jag skulle ju göra allt jag kan för att inte bli beroende av bidrag från soc. Det känns ganska slött och oengagerat att säga att man vägrar ett yrke och hellre tar soc. Jag förstår dock hur du menar, men många här har missat delar av ditt budskap. Som god läsare måste man även tolka det man läser och försöka förstå vad skribenten faktiskt menar. Det innebär att man faktiskt tänker efter en stund innan man börjar skriva.

    Du vet att du inte klarar av vårdyrket och är rädd för det, så pass att du hellre tar skammen och går på bidrag från soc. Du undrar varför det just vårdyrket är så känsligt. Du undrar även om vi andra har yrken som vi absolut inte kan tänka oss. Att du nämner soc är inte för att du är lat och inte vill jobba, utan för att förstärka hur ovillig du är till att arbeta inom vården...eller hur!?
    Titta, en människa somläser mer än första raden!
  • Anonym (mor)

    Väldigt ofta i debatter och diskussioner när särskilt ungdomsarbetslösheten är på tapeten så heter det -"Ungdomarna ska inte vara kräsna utan ta jobb på McDonalds eller "inom vården"!  Man tror att det bara är att knata in på McDonalds och börja jobba(!) eller stövla in på traktens äldreboende (för det är väl det man menar med "vården"?) utan ngn som helst erfarenhet eller prövning.

  • Anonym (..)
    Anonym (mor) skrev 2017-07-20 16:42:47 följande:

    Väldigt ofta i debatter och diskussioner när särskilt ungdomsarbetslösheten är på tapeten så heter det -"Ungdomarna ska inte vara kräsna utan ta jobb på McDonalds eller "inom vården"!  Man tror att det bara är att knata in på McDonalds och börja jobba(!) eller stövla in på traktens äldreboende (för det är väl det man menar med "vården"?) utan ngn som helst erfarenhet eller prövning.


    Är det inte ofta så att detta är ett svar på att ungdomar utan jobb utbildning eller erfarenheter, kommer med kommentarer att jag går hellre på bidrag än jobbar på Donken eller torka gamlingar i arslet.

    Är du arbetslös så ska du ta de jobb du erbjuds och har kapacitet för.
  • Coccolina
    Anonym (aldrig) skrev 2017-07-18 16:33:13 följande:

    Det jag skriver nu kommer sticka i ögonen på många. #sorrynotsorry

    Jag skulle aldrig i mitt liv ta ett vårdyrke. Aldrig. Punkt slut.Jag skulle tusen gånger hellre gå på soc än att jobba som uska, pesonlig assistet eller liknande. Jag struntar fullständigt i vilken dålig människa andra tycker jag är eller vilken parasit jag skulle vara eller något annat skitsnack folk häver ur sig. Jag skulle aldrig utsätta mig ELLER patienter/brukare för det. Been there, done that, never again.

    Om du har ett vårdyrke och gillar det, toppen. Jättebra. Du behövs. Men jag går hellre på soc.

    Varför är men en dålig person om man vägrar vårdyrken men inte andra yrken för?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-18 17:32
    Alltså, jag har ett jobb. Det är inte det diskussionen handlar om.


    Jag är inte heller lämplig att jobba inom vårdyrken. Så söker det inte när jag är arbetslös. Har däremot blivit tilldelad mig det av arbetsförmedlingen samt fått det som sommarjobb genom kontakter när jag inte fick något annat... Och då har jag bitit ihop och antingen gått på intervju, eller tagit det tidsbestämda sommarjobbet för jag inte skulle kunna tänka mig att leva på andra om jag kan finna jobb och därmed försörja mig själv.... Handlar om att ha respekt för mig själv... Och för mina medmänniskor.... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (mor)
    Anonym (..) skrev 2017-07-20 17:33:19 följande:
    Är det inte ofta så att detta är ett svar på att ungdomar utan jobb utbildning eller erfarenheter, kommer med kommentarer att jag går hellre på bidrag än jobbar på Donken eller torka gamlingar i arslet.

    Är du arbetslös så ska du ta de jobb du erbjuds och har kapacitet för.
    Kan så vara? Ja jag har aldrig stött på den typen av ungdomar så jag har ju min synvinkel. En ungdom som resonerar på det sätt du beskriver skulle ju heller aldrig kunna få jobb på "donken" t ex! ALDRIG stöter man på en slö, lat och motvillig person där bakom disken utan det är ungdomar som är service minded extra allt och som är snabba i tanken. Många av de unga som jobbar där är universitetsstuderande som jobbar extra och kanske skulle "donken" inte klara sig utan dem?
Svar på tråden Går hellre på soc...