• Anonym (Fattig och utan hund)

    Kan inte förlåta honom

    Min man har gjort en sak som jag inte kan förlåta honom för. Det han gjorde tyder på att han inte respekterar mig och värnar om mina intressen så som jag alltid har värnat om hans och stöttat honom i sin hobby. Dessutom saknar han viljan att ställa saker till rätta vilket gör att jag känner att han faktiskt inte alls bryr sig om mig och att min hobby är underprioriterad hans.

    Jag har jobbat extra, sparat och gnetat. Ett konto avsett för veterinärvård och oförutsedda kostnader samt en post för inköp av hund och nödvändig utrustning som bilbur, bädd, medlemsavgifter och kursavgifter det första året. Jag har planerat noggrant och haft tät kontakt med en uppfödare som jag har valt. Varit dit och hälsat på, rest runt på tävlingar och prov för att följa föräldrar och även tidigare avkommor från tiken. Så kommer den dag så valparna föds. Allt har gått bra och jag får välja hund först av alla intressenter. So far so good. Men så ska jag betala tingning. 3000 kr. Då upptäcker jag att det kontot är tomt. Konfronterar honom direkt och han medger att han lånat pengarna till en reservdel han behövde. Alltså 27000 kr är borta! Jag blir jätteledsen. Bara hunden kostar liksom 16000 kr. Först 3000 kr för att tinga och sedan resterande 13000 kr om 5 veckor. Men han kan inte betala tillbaka nu. Han tycker att jag inte behöver så mycket pengar för att köpa en hund och kontot för veterinärvård mm har ändå 25000 kr. Det finns massor av billiga hundar på blocket säger han och tycker att jag kan köpa en billig blandras eller en vuxen omplacering för någon tusenlapp. Så visar han annonser på blocket gällande hundar som absolut inte passar mig. Han har förstört allt! Och det är inte ens själva grejen att han gjorde det utan den totala bristen på ånger och viljan att ställa till rätta. Han kan ju sälja någonting som är hans som ändå bara står och tar plats. Men nej, det kan han inte för de betyder mycket för honom och värdet ökar för varje år. Istället ska jag nöja mig med mindre, eller som det blir nu då. Jag får erkänna för uppfödaren att jag inte längre har pengarna, skämmas och inse att det inte blir någon hund alls. Vägrar liksom att betala många tusenlappar för en blandras utan någon som helst garanti eller säkerhet. Det var en tävlingshund jag ville ha. Allt var planerat och tiden för valp är nu.

    En otrohet hade varit lättare att hantera men nu känns det som att jag lika gärna kan ta ut skilsmässa direkt om jag betyder så lite att jag inte är värd det jag kämpat så hårt för.

  • Svar på tråden Kan inte förlåta honom
  • Lena

    Kan du inte plocka pengar från hans konton?

    Och skaffa konton han inte har åtkomst till. Sluta låta honom låna pengar tillsyn hobby.

  • Miss Skywalker
    Anonym (Ghj) skrev 2017-07-20 10:05:39 följande:

    Jag tycker du köper hunden för pengarna som du sparat till veterinärkostnader osv sen tar du och säljer grejer som är hans.



    Varför ens fråga honom om han kan ställa det tillrätta? Gör det själv istället och sälj hans grejer precis som han har tagit dina från dig utan att fråga
  • Aiyana
    Anonym (Ghj) skrev 2017-07-20 10:05:39 följande:

    Jag tycker du köper hunden för pengarna som du sparat till veterinärkostnader osv sen tar du och säljer grejer som är hans.


    Jag tycker detsamma. Jag vet inte vilket jag tycker är värst, att han tar ut pengar från ditt privata sparande utan att fråga om lov eller att han nonchalerar efteråt att du är ledsen, besviken och förbannad (med all rätt) på hans agerande. Han kan ju inte rationalisera bort ditt intresse och din dröm med att en blandras från blocket går lika bra, det är verkligen inte upp till honom att komma med sådana förslag. 

    Tänk om du behandlade hans hobby på samma sätt. Nej, han har gjort ett allvarligt övertramp både med handlingen och sen hur han agerat mot dig efteråt. Ingen ånger, skuld och empati. Det är fruktansvärt känslokallt och nedvärderande agerat mot dig. Fruktansvärt egoistiskt på högsta nivå. 
  • Anonym (Lana)

    Skulle också ta pengar från antingen veterinärskostnaderna, eller direkt från hans sparkonto, så att du ändå kan köpa valpen.

    Sen skulle jag fundera på separation, eller minst att fixa ett separat sparkonto till dig som han inte kommer åt.

    Du har absolut rätt att vara arg, och skulle nog inte heller förlåta bara sådär.

  • Dexter dot com

    Mycket kan man förlåta men inte att han helt respektlöst struntar i din dröm, kör över dig och stjäl dina pengar utan ånger eller vilja att ställa det hela till rätta. Jag hade lämnat omgående !

  • Anonym (H)
    Dexter dot com skrev 2017-07-20 10:48:44 följande:
    Mycket kan man förlåta men inte att han helt respektlöst struntar i din dröm, kör över dig och stjäl dina pengar utan ånger eller vilja att ställa det hela till rätta. Jag hade lämnat omgående !
    Håller med
  • Anonym (Åh gud)

    Den idioten hade jag övervägt att lämna. Fyfan

  • No Logo

    Köp hunden för pengarna på "veterinärkontot" och se till att få (eller ta) tillbaka pengarna han tagit när projektet är sålt. Se till redan idag att ditt sparkonto inte längre är gemensamt (det behöver du inte nämna för honom). Under tiden funderar du på om du vill vara gift med en sån självisk och opålitlig man.

  • Anonym (Fattig och utan hund)

    Det blir ju svårt att sälja saker han står som ägare på utan hans medgivande och underskrift. Men pengarna måste in på något sätt.

    Jag kanske har onödigt mycket pengar på veterinärkontot. Kanske räcker det med vad självrisk kostar plus ca 5000 kr, men det är ju svårt att föreställa sig vad en valp kan råka ut för det första året. Därför har jag lagt undan extra mycket. Samtidigt så om hunden skulle bli så illa skadad att den inte kan leva det liv den är avsedd för så kanske det inte är värt att spara hundens liv "baraföratt" och i det fallet finns det även livförsäkring. Så det borde kanske räcka med en mindre summa? Vaccination och röntgen röntgen osv klarar jag på vanlig lön egentligen. Sedan finns en post för en pergola vi hade tänkt bygga. Ca 10000 kr. De pengarna kan jag ta även om det är gemensamt sparande.

    Mitt privata sparande vågar jag inte plocka av om det nu är så att det blir skilsmässa av detta. Fast blir det skilsmässa är jag osäker på om jag klarar en valp/unghund av en sådan krävande ras ensam med tre barn.

    Vet inte om det är värt att starta krig pga detta. Klart att det gör förbannat ont att han gjorde så här och just nu vill jag se honom korsfäst samtidigt som jag tänker att det skulle göra ännu mer ont att gå miste om det jag väntat på och kämpat för. Förstår ni hur jag menar?

    Skrapar jag ihop det som finns kvar nu har jag iallafall den trösten att jag fick det jag ville ha mest av allt i hela världen. Lämnar jag splittras familjen och min dröm går åt skogen.

  • Stårschan

    Är han medveten om hur nära en skilsmässa han har kommit med detta själviska beteende?

  • Nahli1937

    Men usch vad hemskt TS! Han fullständigt krossar sin dröm du har jobbat för enbart på grund av sina egna intressen! Hans handlande talar precis om vilken han prioriterar i ert förhållande: sig själv. Sen kan han sko sig på dig! Brukar råda folk att ta hjälp av terapi men denna gång tycker jag på allvar att det bästa är att göra slut med denna karl! En hund kommer älska dig med hela sin själ, denna snubbe gör det inte.

  • Anonym (?)

    Men se då till att ha konton han INTE kan komma åt, så du har pengar där om du behöver till oväntade utgifter.
    Sen får ni ju ta ett rejält snack om hur ni ska ha det i er relation. Du kan inte bara vifta bort det han gjort för att du har råd med hunden nu ändå liksom. 

  • KlunsSmurfen
    Miss Skywalker skrev 2017-07-20 10:14:06 följande:

    Varför ens fråga honom om han kan ställa det tillrätta? Gör det själv istället och sälj hans grejer precis som han har tagit dina från dig utan att fråga
    Det kan vara dumt, tror det är bättre att slänga ut honom och hota med en polisanmälan om han inte plockar fram pengarna direkt.

  • sebbe420

    Men pengarna till att köpa hunden finns väl fortfarande där, bara på andra konton? Så köp nu hunden som det var tänkt. Från vilket konto pengarna tas kan väl få spela mindre roll just nu då. Så får han ställa till rätta sen, snarast möjligt.

Svar på tråden Kan inte förlåta honom