Du måste logga in för att svara i en tråd.

• absalon

Inplanterad varg?

Min sommarstugegranne är övertygad om att vargen är inplanterad i Sverige och att "journalisterna" medvetet förtiger den detaljen. Riksdagen ska nämligen ha fattat ett hemligt inplanteringsbeslut. Eller också är det naturvårdsverket.
    Själv tycker jag att det skulle vara en förstklassig journalistisk bragd att avslöja sakernas rätta sammanhang - om det nu är, som min gode granne tvärsäkert påstår.
    Var finns bevisen?Cool

• Svar på tråden Inplanterad varg?
  • klyban
    Aikido skrev 2017-07-26 16:23:12 följande:
    Vargen är en modern, laboratorieframställd art som bara funnits de senaste 25 åren. Faktum är att alla moderna hundraser härstammar från urhunden:

Denna blodtörstiga best är det mytomspunna djur som beskrivs i historiska skildringar under namnet varg. De historiska bilder, fotografier, filmer, skulpturer och uppstoppade djur som liknar den moderna vargen är skickligt gjorda förfalskningar och/eller manipulerade. Detta projekt drivs och finansieras av Naturvårdsverket.

Haha Skål
    Skönt med lite humor på eftermiddagen så här.

hur många meter var det?
  • Konservativ

Mycket hån i den här tråden från vonOben-människor.

Jag minns när en vargstackare irrade sig in i Stockholms län för några decennier sedan. Då var det minsann inget snack utan han skulle förpassas fortast möjligt. Polisen mobiliserades i ett huj. 

Jag har bott i vargland och barnen vågade inte gå ut. Björnar är också farliga. 

Inplantering eller inte har jag ingen aning om. Men jag vet att Sverige klarade sig bra utan varg i 150 år.

Inför gärna varg i Stockholm och i Lappland. Håll tillgodo.

• Jag är bara jag
    Konservativ skrev 2017-07-26 16:56:06 följande:

Jag minns när en vargstackare irrade sig in i Stockholms län för några decennier sedan. Då var det minsann inget snack utan han skulle förpassas fortast möjligt. Polisen mobiliserades i ett huj. 

Inplantering eller inte har jag ingen aning om. Men jag vet att Sverige klarade sig bra utan varg i 150 år.

Hånet är mot myten- inte mot varghatare. Jag kan delvis förstå varghat om det är berättigat från djurägare. Allmänt hat för att "vargar tar småbarn" blir ju bara patetiskt för det gör dom inte. 200 år sen nån dog av en vargattack tror jag det är. Vi har själva djur och har haft varg här på villovägar, men jag vill ändå ha varg i  svensk natur.
  • Queennr1
    Konservativ skrev 2017-07-26 16:56:06 följande:

Att barnen inte vågar gå ut är ju för att vuxna skrämmer upp dom. Folk bor med varg utanför knuten i stora delar av Europa och småpojkar vallar får utan att stryka med. Nej vi har inte klarat oss bra utan varg, utan bristen på varg har orsaka överskott på annat vilt, vilket visserligen kunnat lösas med jakt. Din rädsla är fullständigt irrationell. Och vi har redan vargrevir i Stockholm ska du veta.
  • klyban
    Queennr1 skrev 2017-07-26 17:14:52 följande:
    Att barnen inte vågar gå ut är ju för att vuxna skrämmer upp dom. Folk bor med varg utanför knuten i stora delar av Europa och småpojkar vallar får utan att stryka med. Nej vi har inte klarat oss bra utan varg, utan bristen på varg har orsaka överskott på annat vilt, vilket visserligen kunnat lösas med jakt. Din rädsla är fullständigt irrationell. Och vi har redan vargrevir i Stockholm ska du veta.

Spanien tex har 5000 vargar har jag för mig, visserligen en mindre art, men ändå.
    Finns ingen logisk rädsla för varg.
    Och djurägare är helt plötsligt alla mån om när det kommer till varg, där de normalt inte bryr sig ett skit om djur.
    Vilket är märkligt Flört

hur många meter var det?
  • Konservativ
    Queennr1 skrev 2017-07-26 17:14:52 följande:
    Behåll dem där då. Andra vill inte ha dem. Det är inte irrationellt att vara rädd för en reell fara. Vargar är inte nåt gulligt litet djur. Åk till Kolmården så får du se. Gå in till vargarna ensam nån mörk kväll.
  • MysMagnus

Din granne har rätt.

För något hundratal år sedan utrotades vargen i Sverige.

• MsFry
    Konservativ skrev 2017-07-26 17:39:40 följande:

Behåll dem där då. Andra vill inte ha dem. Det är inte irrationellt att vara rädd för en reell fara. Vargar är inte nåt gulligt litet djur. Åk till Kolmården så får du se. Gå in till vargarna ensam nån mörk kväll.

Du förstår skillnaden på varg (djur i allmänhet) som lever i fångenskap och varg/djur som lever i sin naturliga miljö?
  • Konservativ
    MsFry skrev 2017-07-26 17:44:57 följande:
    Du förstår skillnaden på varg (djur i allmänhet) som lever i fångenskap och varg/djur som lever i sin naturliga miljö?
    Du förstår skillnaden mellan ett vilt rovdjur och ett domesticerat tamdjur?
  • Queennr1
    Konservativ skrev 2017-07-26 17:39:40 följande:

Rädslan står inte i proportion till hotet. Det är ett vilt djur som kan vara farligt i vissa situationer precis som en älgjävel. Vargrädslan är baserat på myter.
Svar på tråden Inplanterad varg?