• absalon

Inplanterad varg?

Min sommarstugegranne är övertygad om att vargen är inplanterad i Sverige och att "journalisterna" medvetet förtiger den detaljen. Riksdagen ska nämligen ha fattat ett hemligt inplanteringsbeslut. Eller också är det naturvårdsverket.
    Själv tycker jag att det skulle vara en förstklassig journalistisk bragd att avslöja sakernas rätta sammanhang - om det nu är, som min gode granne tvärsäkert påstår.
    Var finns bevisen?Cool

• Svar på tråden Inplanterad varg?
  • Aikido
    Konservativ skrev 2017-07-26 17:39:40 följande:
    Behåll dem där då. Andra vill inte ha dem. Det är inte irrationellt att vara rädd för en reell fara. Vargar är inte nåt gulligt litet djur. Åk till Kolmården så får du se. Gå in till vargarna ensam nån mörk kväll.
    Jo irrationellt är det i högsta grad. Men sådana är vi människor. Mer rationellt hade det varit att vara rädd för getingar eller arga tanter på mellandagsrea. Betydligt större risk för dödsfall eller livshotande skador.
  • MsFry
    Konservativ skrev 2017-07-26 17:53:26 följande:

Du förstår skillnaden mellan ett vilt rovdjur och ett domesticerat tamdjur?

Ja självklart men hur är det relevant i en tråd om vargar menar du?
  • Freijah

Argumenten mot varg som jag hör oftast är att vargen dödar hindar som springer lösa i vargrevir, och att vargen dödar tamdjur.

Finns väl väldigt smidiga sätt att undvika det?

Hundar ska inte springa vind för våg, vargrevir eller inte.

Och tamdjuren / lantdjuren finns det ju bidrag att ansöka om för att bygga vargsäkra stängsel.

Och/eller ta in dom på kvällen.

Men nej, människan är LAT!

Och istället för att erkänna det så skyller man på den stora stygga vargen.

• Aikido
    Freijah skrev 2017-07-26 18:12:41 följande:
    Argumenten mot varg som jag hör oftast är att vargen dödar hindar som springer lösa i vargrevir, och att vargen dödar tamdjur.

Finns väl väldigt smidiga sätt att undvika det?
    Hundar ska inte springa vind för våg, vargrevir eller inte.
    Och tamdjuren / lantdjuren finns det ju bidrag att ansöka om för att bygga vargsäkra stängsel.
    Och/eller ta in dom på kvällen.

Men nej, människan är LAT!
    Och istället för att erkänna det så skyller man på den stora stygga vargen.
    Är du händelsevis lika blond som din avatar är gul?
  • Freijah
    Aikido skrev 2017-07-26 18:15:00 följande:

Är du händelsevis lika blond som din avatar är gul?

Nej, jag slutade med neonhårfärgerna när jag var rätt mycket yngre.
  • klyban
    Konservativ skrev 2017-07-26 17:39:40 följande:
    Behåll dem där då. Andra vill inte ha dem. Det är inte irrationellt att vara rädd för en reell fara. Vargar är inte nåt gulligt litet djur. Åk till Kolmården så får du se. Gå in till vargarna ensam nån mörk kväll.

Bra du tar upp en situation som aldrig händer i naturen, och sen inbillar sig man har en poäng.
    Och man hade regler om att man inte skulle arbeta ensam i buren.

hur många meter var det?
  • Queennr1
    MysMagnus skrev 2017-07-26 17:41:08 följande:

Din granne har rätt.

För något hundratal år sedan utrotades vargen i Sverige.

Vargar vandrar också som bekant.
  • Konservativ

Men varför är det ens en diskussion? De som vill ha varg (d.v.s. stockholmare) kan få ha det. De som inte vill ha det, alltså bl.a. värmlänningar, kan få slippa. Problemet är att stockholmarna vill att andra ska ha vargar. Ganska odemokratiskt och ouppfostrat.

Fånga in  vargarna och släpp ut dem i Bromma. De är ju inte farliga så varför protestera?!

• Queennr1
    Konservativ skrev 2017-07-27 11:20:55 följande:

Men varför är det ens en diskussion? De som vill ha varg (d.v.s. stockholmare) kan få ha det. De som inte vill ha det, alltså bl.a. värmlänningar, kan få slippa. Problemet är att stockholmarna vill att andra ska ha vargar. Ganska odemokratiskt och ouppfostrat.

Fånga in  vargarna och släpp ut dem i Bromma. De är ju inte farliga så varför protestera?!

Känns Bromma som en bra miljö för vargar tänker du?
  • Konservativ
    Queennr1 skrev 2017-07-27 11:22:49 följande:
    Känns Bromma som en bra miljö för vargar tänker du?
    Absolut. Finns gott om grönområden. Man kan väl försöka? Är du rädd för att vargen ska skada dig?
  • klyban
    Konservativ skrev 2017-07-27 11:20:55 följande:

Så brukar det bli på saker folk inte förstår, vi vill hjälpa invandrare, men inte här.
    Vi vill hjälpa missbrukare, men inte här.
    Vi vill ha vindkraftverk för miljöns skull, men inte här osv...osv...osv...

hur många meter var det?
  • Queennr1
    Konservativ skrev 2017-07-27 11:29:04 följande:

Absolut. Finns gott om grönområden. Man kan väl försöka? Är du rädd för att vargen ska skada dig?

Nej inte det minsta. Men vargar behöver mer än ett grönområde. De behöver stora Vildmarksytor och god tillgång till mat. Det går inte i Bromma.

Eftersom jag bor alldeles brevid ett revir så är jag inte helt ute i det blå. När vi hade ungvargar som förvirrade sig in till byn och som inte var så skyggs som äldre vargar är, så fick mitt barn inte gå ut ensam i skogsbrynet. Även om jag inser att risken är sjukt låg att nåt ska hända inser jag också att vargar är vilda rovdjur som man inte går ut i skogen och gosar med. Men skogen är först och främst vargens och dess existensrätt är betydligt viktigare än min rätt att plocka blåbär. En sund respekt för vargen är väldigt långt från bisarra och egoistiska krav på utrotning.

Undrar om ni resonerar likadant när det gäller tigrar som faktiskt i vissa områden slukar ett antal vuxna och barn varje månad, ska vi utrota dem? Elefanter som trampar ned grödor som är hela familjers enda inkomst och som sedan får svälta, ska vi utrota elefanterna?

Man måste ha lite större perspektiv än sin egen navelskådning. Du får hantera din rädsla för varg på andra sätt.
  • klyban
    Queennr1 skrev 2017-07-27 11:39:45 följande:
    Nej inte det minsta. Men vargar behöver mer än ett grönområde. De behöver stora Vildmarksytor och god tillgång till mat. Det går inte i Bromma.

Eftersom jag bor alldeles brevid ett revir så är jag inte helt ute i det blå. När vi hade ungvargar som förvirrade sig in till byn och som inte var så skyggs som äldre vargar är, så fick mitt barn inte gå ut ensam i skogsbrynet. Även om jag inser att risken är sjukt låg att nåt ska hända inser jag också att vargar är vilda rovdjur som man inte går ut i skogen och gosar med. Men skogen är först och främst vargens och dess existensrätt är betydligt viktigare än min rätt att plocka blåbär. En sund respekt för vargen är väldigt långt från bisarra och egoistiska krav på utrotning.

Undrar om ni resonerar likadant när det gäller tigrar som faktiskt i vissa områden slukar ett antal vuxna och barn varje månad, ska vi utrota dem? Elefanter som trampar ned grödor som är hela familjers enda inkomst och som sedan får svälta, ska vi utrota elefanterna?
    Man måste ha lite större perspektiv än sin egen navelskådning. Du får hantera din rädsla för varg på andra sätt.

Vargar gillar och gå Flört
    Bromma är väl sen alldeles för litet för en varg, då den vandrar mycket.
    Men ha det som en liten del av sitt revir, det kanske är möjligt.
    Men förstår inte poängen man gör, där man tar ett djur som gillar skog, och sen vill ha en poäng med ta upp städer.

I framtiden allt eftersom städer växer, så kommer inte vargen få vara kvar tror jag(vissa områden då).

hur många meter var det?
  • Konservativ
    Queennr1 skrev 2017-07-27 11:39:45 följande:

Nej. Skogen är inte alls först och främst vargens. Den är människornas. Men om du tycker att vargen är viktigare än människor så är det förstås rimligt att resonera som du gör. Men dra ut på ditt resonemang: varför är vargarna viktigare än älgarna? Än rådjuren?

Vargarna är långt ifrån utrotningshotade. Finns hur många som helst i Ryssland.

Hade tigrar hotat mina barn hade jag utan tvekan anmält mig till jaktlaget. Hade inte du?
  • Queennr1
    Konservativ skrev 2017-07-27 11:48:45 följande:

Nej. Skogen är inte alls först och främst vargens. Den är människornas. Men om du tycker att vargen är viktigare än människor så är det förstås rimligt att resonera som du gör. Men dra ut på ditt resonemang: varför är vargarna viktigare än älgarna? Än rådjuren?

Hade tigrar hotat mina barn hade jag utan tvekan anmält mig till jaktlaget. Hade inte du?

Nej naturen är inte människornas. Den ska förvaltas ansvarsfullt av oss däremot. I det uppdraget ingår det inte att utrota djur pga irrationell rädsla.
  • klyban
    Konservativ skrev 2017-07-27 11:48:45 följande:

Naturen upprätthåller balans om man låter den vara, varg tillhör den Svenska naturen.
    Och de åtgärder man gör, är för stärka stammen.

Och om vi ska bry oss djur överhuvudtaget, så kan man inte utesluta djur som man har en ologisk rädsla för.

hur många meter var det?
Svar på tråden Inplanterad varg?