• bligravid123

Donera sperma

Hej finns det någon som har testat att heminseminera? Hur gick det - är det svårare än ett vanligt samlag om man vill bli gravid och var hittar man donatorer?

• Svar på tråden Donera sperma
  • Aliona

Jag har själv inte provat hemma utan på klinik, men jag har kompisar som gjorde det.

Det är inte svårt alls, du använder bara en spruta utan nål. Om det är färsk sperma så är chanserna lika stora som vid vanligt samlag, men är det frusen sperma så är det betydligt mindre chans då den bara lever ett dygn, så det blir svårare att pricka ägglossningen. Man får helt enkelt vara petigare med ägglossningstest.

Bäst är att köpa sperma från t.ex. Cryos International. Det är dyrt, men man vet då att den är testad för HIV och andra sjukdomar, att spermavaliteten är bra och att donatorn inte har ärftliga sjukdomar som kan drabba barnet. Vidare undviker du juridiska problem om donatorn plötsligt vill ha vårdnad eller umgänge med barnet. Viktigt att veta är att ni aldrig kan förhandla bort hans rätt till faderskap om du använder privat donation. Privata donatorer kan du hitta här, på facebook etc.

• Anonym (Kvinna41)

Det beror lite på.

Har du gjort någon utredning, så att du vet att du inte har några problem?
    Hur gammal är du? Om du är under 35 kan det kanske vara värt att testa.

Det kan vara bra att ha kontakt med en gynekolog hur som helst och förklara att du ska göra det, så att du vid behov kan få läkemedel, göra undersökning och sånt. Kolla dina hormonvärden.

Jag var 38 när jag gjorde heminsemination tre gånger. Köpte via Cryos, relativt smidigt. Men tänk på att deras priser är utan moms (ca 25 % tillkommer) och att leveransen till Sverige kostar några tusen. Jag lyckades inte bli gravid med heminsemination, trots att jag hade jättebra värden på FSH, AMH osv. I den åldern hade det varit bättre att satsa på IVF på en gång.

• Anonym (Donerat)
    bligravid123 skrev 2017-07-31 10:01:01 följande:

Hej finns det någon som har testat att heminseminera? Hur gick det - är det svårare än ett vanligt samlag om man vill bli gravid och var hittar man donatorer?

Jag har donerat sperma privat och mina erfarenheter är att det tar tid och många försök att bli gravid. De flesta jag donerade till gav upp innan det tog sig, någon enstaka lyckades det däremot för.
  • bligravid123

Tack för svar. Jagär lesbisk o vill ha barn det är därför jag funderar. .... massor med frågor.

Att jag är 37 gör ju inte saken lättare. ..har hört att man i den åldern har typ 5-8%chans att bli m.barn så väldigt liten med andra ord

Menar ni att man kan hitta donatorer på Facebook oF L?

• Aliona
    bligravid123 skrev 2017-07-31 14:30:25 följande:

Tack för svar. Jagär lesbisk o vill ha barn det är därför jag funderar. .... massor med frågor.

Att jag är 37 gör ju inte saken lättare. ..har hört att man i den åldern har typ 5-8%chans att bli m.barn så väldigt liten med andra ord

Jag är också lesbisk och blev barn genom insemination när jag var 38 år. Det var inte så svårt för mig, men det är ju väldigt individuellt.

Läs på lite på RFSLs sida om praktiska och juridiska aspekter och gå med i grupper som regnbågsfamiljer på Facebook. Det är en hel massa att tänka på och ta ställning till! Du får också gärna fråga mig om du vill veta mer.
  • Anonym (Donerat)
    bligravid123 skrev 2017-07-31 14:30:25 följande:

Jag har sett kvinnor annonsera efter donatorer på Familjeliv och lite här och där. Sedan är det bara att sålla bland de män som hör av sig och hitta en som verkar någorlunda okej.
  • Robin GBG

Jag har bestämt mig för att bli spermadonator. Ska gå till Sahlgrenska och donera snart tänker jag.

Tyvärr är väntetiden lång för de som vill få donerad sperma och väldigt dyrt också. :(

Funderar på om det inte skulle kunna finnas något effektivare sätt för ofrivilligt barnlösa att få hjälp än att vända sig till vårdsystemet som är så extremt långsamt.

Om man känner en donator, skulle man inte kunna få hjälp av denne på en klinik direkt då?

• Anonym (Anonym)
    Aliona skrev 2017-07-31 10:34:50 följande:

Jag har själv inte provat hemma utan på klinik, men jag har kompisar som gjorde det.

Det är inte svårt alls, du använder bara en spruta utan nål. Om det är färsk sperma så är chanserna lika stora som vid vanligt samlag, men är det frusen sperma så är det betydligt mindre chans då den bara lever ett dygn, så det blir svårare att pricka ägglossningen. Man får helt enkelt vara petigare med ägglossningstest.

Bäst är att köpa sperma från t.ex. Cryos International. Det är dyrt, men man vet då att den är testad för HIV och andra sjukdomar, att spermavaliteten är bra och att donatorn inte har ärftliga sjukdomar som kan drabba barnet. Vidare undviker du juridiska problem om donatorn plötsligt vill ha vårdnad eller umgänge med barnet. Viktigt att veta är att ni aldrig kan förhandla bort hans rätt till faderskap om du använder privat donation. Privata donatorer kan du hitta här, på facebook etc.

Hur beställer man det från cryos då? Hur kan sperma hålla utan att dö på leverans vägen?
  • Aliona
    Anonym (Anonym) skrev 2017-09-08 12:17:03 följande:

Hur beställer man det från cryos då? Hur kan sperma hålla utan att dö på leverans vägen?

Sperman kommer frusen i behållare så den dör inte på vägen. Du kan läsa mer om hur det går till på deras websida, dk-se.cryosinternational.com/
  • Anonym (Anonym 2)

Men sedan är det ju så att färsk sperma ifrån en donator håller längre och spermierna har längre livskraft sett över tid.

Det är heller inte fullt lagligt (tyvärr) att importera fryst sperma.

Aliona skrev 2017-09-08 16:14:14 följande:

Sperman kommer frusen i behållare så den dör inte på vägen. Du kan läsa mer om hur det går till på deras websida, dk-se.cryosinternational.com/

• Anonym (Anonym 2)

Men sedan är det ju så att färsk sperma ifrån en donator håller längre och spermierna har längre livskraft sett över tid.

Det är heller inte fullt lagligt (tyvärr) att importera fryst sperma.

Aliona skrev 2017-09-08 16:14:14 följande:

• Citronella

Gör du det hemma blir spermadonatorn juridisk far till barnet. Gör det inom vården istället, åk till Danmark om köerna är för långa här. Har du en partner blir hon också mamma till barnet, det är bäst för alla. 

• Anonym (Ovetenskapliga tips)

De här tipset har inte nån basis vetenskapligt vad jag vet, men är logiskt

En kvinna blir ju mindre fertil efter 35, finns även de som är mindre fertila vid 30 än de var vid 20...så kan gå fort att tappa bra förutsättningar. Samma borde ju även gälla män? En 18åring har säkert mer potent sperma än en 50åring. Så är man då en kvinna på tex. 37 som vill bli gravid så borde det vara logiskt att det blir lättare om mannen är ung, så kanske inte vända sig till jämnåriga utan istället yngre män för att lättare bli gravid kan vara en idé? 

• zelgon
    Anonym (Ovetenskapliga tips) skrev 2022-10-09 18:39:55 följande:

De här tipset har inte nån basis vetenskapligt vad jag vet, men är logiskt

En kvinna blir ju mindre fertil efter 35, finns även de som är mindre fertila vid 30 än de var vid 20...så kan gå fort att tappa bra förutsättningar. Samma borde ju även gälla män? En 18åring har säkert mer potent sperma än en 50åring. Så är man då en kvinna på tex. 37 som vill bli gravid så borde det vara logiskt att det blir lättare om mannen är ung, så kanske inte vända sig till jämnåriga utan istället yngre män för att lättare bli gravid kan vara en idé? 

Säkert. Även om jag inte märkt någon skillnad. Tvärt om går det bättre nu än när jag var yngre. Kan ju hänga i hopp med att jag vet vad som fungerar och inte.

Men är det rätt att som 37-åring locka in en 18-årig kille i en sådan sak? Som har hela familjelivet framför sig?

Jag tycker det är oetiskt. Så stor är inte fördelen. Bättre att hitta någon som är stabil och inte riskerar ändra/ångra sig.
  • Anonym (Ovetenskapliga tips)
    zelgon skrev 2022-10-09 19:47:58 följande:
    Säkert. Även om jag inte märkt någon skillnad. Tvärt om går det bättre nu än när jag var yngre. Kan ju hänga i hopp med att jag vet vad som fungerar och inte.

Men är det rätt att som 37-åring locka in en 18-årig kille i en sådan sak? Som har hela familjelivet framför sig?

Jag tycker det är oetiskt. Så stor är inte fördelen. Bättre att hitta någon som är stabil och inte riskerar ändra/ångra sig.
    Vad som är rätt och fel moraliskt i situationen får man nog försöka lägga åt sidan. Finns väldigt få män som frivilligt vill hjälpa en lesbisk tjej de inte känner väldigt väl och verkligen tycker om att bli gravid utan att ens få ligga utan onanera i en burk. De män som vill just det är nog rätt udda fåglar. 

Normala donatorer donerar ju via klinik och är nog rätt skeptiska till hela grejen med heminsemination. Så måste nog ske med viss moraliskt gråzonsagerande och faktiskt sex/samlag med mannen. Sedan göra slut när man blir gravid, inte berätta och hoppas på att det löser sig med att uppge fader okänd. 
  • zelgon
    Anonym (Ovetenskapliga tips) skrev 2022-10-09 20:03:43 följande:
    Vad som är rätt och fel moraliskt i situationen får man nog försöka lägga åt sidan. Finns väldigt få män som frivilligt vill hjälpa en lesbisk tjej de inte känner väldigt väl och verkligen tycker om att bli gravid utan att ens få ligga utan onanera i en burk. De män som vill just det är nog rätt udda fåglar. 

Normala donatorer donerar ju via klinik och är nog rätt skeptiska till hela grejen med heminsemination. Så måste nog ske med viss moraliskt gråzonsagerande och faktiskt sex/samlag med mannen. Sedan göra slut när man blir gravid, inte berätta och hoppas på att det löser sig med att uppge fader okänd. 
    De flesta som söker privat donator är lesbiska tjejer. De flesta hetrosexuella par verkar gå via landstinget.

Orsaken att de väljer privat donator är olika.

Det du föreslår är att bli tillsammans med en kille, ha sex med killen för att bli gravid. Sdan göra slut och behålla barnet utan att killen får reda på något?

Jag tycker inte att det är någon moralisk gråzon. Det är omoraliskt rakt igenom.

Dessutom tror jag att metoderna soc använder i faderskapsutredningarna kommer att hitta dessa fäder.
  • Citronella
    zelgon skrev 2022-10-09 20:42:19 följande:
    De flesta som söker privat donator är lesbiska tjejer. De flesta hetrosexuella par verkar gå via landstinget.

Orsaken att de väljer privat donator är olika.

Det du föreslår är att bli tillsammans med en kille, ha sex med killen för att bli gravid. Sdan göra slut och behålla barnet utan att killen får reda på något?

Jag tycker inte att det är någon moralisk gråzon. Det är omoraliskt rakt igenom.

Dessutom tror jag att metoderna soc använder i faderskapsutredningarna kommer att hitta dessa fäder.
    Vad har du för statistik på att fler lesbiska par använder privat donator idag? Jag förstår överhuvudtaget inte fördelen med att göra det, den icke födande mamman måste i så fall adoptera sitt eget barn något som kan bli väldigt krångligt när det finns en biologisk pappa känd eller okänd. Tills adoptionen är gjord har den icke födande kvinnan inga rättigheter alls. Den biologiska pappan måste dessutom betala underhåll och det borde man rimligtvis inte vilja som donator. 
Svar på tråden Donera sperma