• Anonym (Ts)

Hur hantera att barnet tyr sig till pappan?

Jag har försökt att inte ta åt mig och att vara glad som vanligt, men jag är nu uppriktigt ledsen. Vår tjej är 1,5 år och markerar tydligt att det är pappa hon vill vara hos. Så fort han försvinner ur sikte bryter hon ihop och är otröstlig i min famn. I övrigt har vi roligt och mysigt ihop, men hon visar mer och mer att pappan är viktigast. Ikväll knuffade hon t.o.m. bort mig när de kramades och han ville ha med mig i goset.

Jag vet att hon är liten och inte kan styra det men det gör lite ont. Någon som känner igen sig och/eller är insatt i anknytningsteori? Kommer det alltid vara så här?

Kort bakgrund: Hon har varit hemma med mig 1 år och med honom 1,5 år. Efter förlossningen fick jag komplikationer och blev sängliggande första tiden. Pappan tog ett stort ansvar. Veckorna efter det åkte jag in och ut ifrån sjukhuset och ville inte att hon skulle behöva vara i den miljön, så hon var mycket med sin pappa. Amningen fungerade inte och det blev ersättning.

Tacksam för all input, tips och erfarenheter..

• Svar på tråden Hur hantera att barnet tyr sig till pappan?
  • Anonym (inte konstigt)
    mammalovis skrev 2017-08-03 22:56:20 följande:

Ja, här är det likadant, Min son är 2 år i oktober. Här är det pappa för hela slanten. Han är ju verbal, så till vida att han tjatar pappa, tar en i handen och pekar vart man ska. Han skriker och tjatar pappa, om fel tar honom. Finns pappa i rummet får jag inte ens ta på en haklapp, utan skrik och gap vilket slutar med att han sular iväg något också, så mat eller något flyger. Därför låter jag det oftast vara. Än mer pappig blev han sedan jag slutade amma för nu har jag inget att erbjuda, innan pendlade han mellan oss. Pappa erbjuder babblarna och musik på telefon och padda. Sedan har han länge somnat i pappas famn. På ett vis är det skönt att få lite fri space, men dagarna när pappa inte är hemma är sonen mest ilsk i perioder. Jag orkar väl inte riktigt busa om allt, då jag sköter mer totalt sett i hemmet och är mer stressad över att få saker i ordning inför skolstart och jobbstart då man har mindre med tid. Sambon har mer tid att sitta och slöa och slappa,  även om det är med sonen då han inte ser behoven eller tycker det är viktigt. På natten sover sonen i sin säng bredvid min, men när han vaknar (varierad tid, ibland redan 2-5), kräver han att bli buren till pappan som sover i annat rum, somna om hos mig är helt uteslutet. Jag hoppas det hinner bli bättre tills pappan är borta 4 dygn i höst ...

Sedan är ju barn olika, min äldsta är en redig mammegris, mellan pappas flicka ...

Inte konstigt om att barnet tyr sig till pappan om du bara städar och donar medans pappsn ägnar tid åt hen.
  • mammalovis
    Anonym (inte konstigt) skrev 2017-08-03 23:19:10 följande:
    Inte konstigt om att barnet tyr sig till pappan om du bara städar och donar medans pappsn ägnar tid åt hen.
    Så kan man ju tänka, men det är samtidigt jag som har varit fl och fortfarande är till viss del även i höst. Jag är tidsmässigt hemma betydligt mer med barnen än sambon, men när båda är lediga tar sambon ledigt från allt utom matlagningen  ... jag vill gärna få lite fint några gånger i veckan.
  • Anonym (Jobbigt)

Hej,

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men jag kan tänka mig att det är oerhört sårande (och kan kännas otacksamt). En del säger ju att barnet kollar upp vem som e "högst i rang" hemma och sedan "väljer sida". En del säger att en väljs bort för att barnet ändå är så säkert på förälderns ovillkorliga kärlek. Eller som du är inne på själv, att en väljs bort för att en varit frånvarande en viss period av någon anledning. Eller att en väljs bort för att en alltid är där. Eller kanske bara för att barnet och den ena föräldern "klickar" bättre.

Min kompis har liknande problem som började under pappaledigheten och fortsätter även idag (dotter idag 3,5 år). Anledning till varför ff okänd (såklart).. Dock har det lugnat sig det senaste året men har varit riktigt jobbigt. En tröst kan dock vara att du sedan har hela livet på dig & att dottern förmodligen kommer att vända sig till dig när hon blir äldre..!

OBS! Nedan kommer ett par tips som jag hört från min kompis med dessa problem. Kolla gärna upp dem själv med ex BUP (min kompis har ringt dem flera ggr) eller annan professionell så att de passar till er familj. Det finns ju stöd att få i en sån här situation.

Tips just nu kan vara att stå på er om det blir värre. Det kanske kan vara en början till trots och att dottern ser möjlighet att kunna påverka och bestämma över er. Låt henne inte göra det så i bästa möjliga mån, så försök att hålla på vissa rutiner som är viktiga för er. Ex om du ska lägga henne och hon börjar vägra och skrika efter pappa istället. Var tydlig och bestämd att det är du som ska lägga henne denna kväll. Se till att din man också tydligt markerar: "nej det är mammas tur att lägga dig nu och det går lika bra att hon gör det som mig." Det är ju annars vanligt den som är beundrad tar över och det ska helst undvikas (fel signaler skickas till barnet).

Läs mkt litteratur som handlar om mammor. Jag har märkt själv på min son att han tenderar bli mer pappig efter att ha läst mkt litteratur som involverar pappor (ex Alfons). Så nu försöker jag blanda mera.

Försök att stålsätta dig så mkt det bara går mot omvärldens kommentarer. Ex en svärmor som blir alldeles till sig för att barnbarnet väljer hennes son och deklarerar det högt.. (så tröttsamt).. Tänk på att allt är övergående - det här är en period. Det kommer alltid en ny som innehåller något annat.. och tänk vad bra att du har en engagerad pappa som kan knuffa på gungan istället medan du får egentid..!

Oavsett, det kommer att bli bättre. Sök hjälp om det skulle eskalera till outhärdlighet. Annars - försök att njuta lite av lite extra egentid? ???? Kram

• Anonym (Ts)

Tack:)

När hon är ledsen och hellre vill bli tröstad av pappan har jag låtit det vara så. Skulle vara omöjligt att lugna henne annars tror jag.. däremot vid tex nattning brukar jag stå på mig att det är mamma som nattar ikväll.

Det känns på något sätt fel att envisas när hon så tydligt markerar att hon hellre vill vara med pappan. Kan det bli värre då? Försökt hitta någon bra information om detta...

• Anonym (Ts)

Och nu kom hon och knuffade bort mig när jag kramade pappan..

• Anonym (inte konstigt)
    mammalovis skrev 2017-08-03 23:37:05 följande:

Så kan man ju tänka, men det är samtidigt jag som har varit fl och fortfarande är till viss del även i höst. Jag är tidsmässigt hemma betydligt mer med barnen än sambon, men när båda är lediga tar sambon ledigt från allt utom matlagningen  ... jag vill gärna få lite fint några gånger i veckan.

Ja men konsekvenserna av att du väljer städningen före barnet verkar vara att barnet tyr sig till andra istället.
  • Anonym (inte konstigt)
    Anonym (Ts) skrev 2017-08-04 08:12:30 följande:

Tack:)

När hon är ledsen och hellre vill bli tröstad av pappan har jag låtit det vara så. Skulle vara omöjligt att lugna henne annars tror jag.. däremot vid tex nattning brukar jag stå på mig att det är mamma som nattar ikväll.

Det känns på något sätt fel att envisas när hon så tydligt markerar att hon hellre vill vara med pappan. Kan det bli värre då? Försökt hitta någon bra information om detta...

Mycket enkelt. Ägna mer tid åt henne på det viset som hon uppskattar.
  • mammalovis
    Anonym (inte konstigt) skrev 2017-08-04 19:46:04 följande:
    Ja men konsekvenserna av att du väljer städningen före barnet verkar vara att barnet tyr sig till andra istället.
    Jag väljer inte städningen framför barnet, men inser att det inte kan förfalla totalt. Sambon skulle vara nöjd med att dammsuga en gång kanske var tredje månad eller något. Däremot att dammsuga bananflugor gör han gärna.

Är vi båda iväg med barnet, så väljer barnet ändå mer att vara hos pappa, så det handlar just nu om ett pappigt barn. Med tanke på att det är mitt tredje, så vet jag att det går i perioder. Du får tycka vad du vill. Sedan är det lugnare att inte strida mer än nödvändigt, då han rivs så när han blir arg.
  • Anonym (Klassiskt)
    mammalovis skrev 2017-08-04 19:57:40 följande:

Jag väljer inte städningen framför barnet, men inser att det inte kan förfalla totalt. Sambon skulle vara nöjd med att dammsuga en gång kanske var tredje månad eller något. Däremot att dammsuga bananflugor gör han gärna.

Är vi båda iväg med barnet, så väljer barnet ändå mer att vara hos pappa, så det handlar just nu om ett pappigt barn. Med tanke på att det är mitt tredje, så vet jag att det går i perioder. Du får tycka vad du vill. Sedan är det lugnare att inte strida mer än nödvändigt, då han rivs så när han blir arg.

Klassisk kvinnofälla att du låter mannen ha det roliga med barnen och ha mer fritid och slappt, för "han förstår ju inte bättre den stackars mannen, "ser" ju inte dammtussarna." Men klaga inte då på att barnet tycker att han är roligast och verkar ha mest att säga till om och verkar mest fördelaktigt att ha lindat runt sitt finger. Fortsätt som du gör så får vi se hur länge perioden håller i sig.
  • Anonym (inte konstigt)
    mammalovis skrev 2017-08-04 19:57:40 följande:

Ja det är en rimlig önskan att vilja hålla en viss ordning på sitt hem. Men det för ju uppenbarligen konsekvenser med sig.

Det går nog ingen nöd på din dotter även om du prioriterar städningen före henne eftersom hon verkar ha en bra pappa. Men kanske räkna på att hon i så fall kommer föredra sin pappa. Inget konstigt med det.
Svar på tråden Hur hantera att barnet tyr sig till pappan?